dz.brno@ecn.cz "> Výstavba nové silnice R49 na Zlínsku může být rizikem - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vystavba-nove-silnice-r49-na-zlinsku-muze-byt-rizikem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu: Výstavba nové silnice R49 na Zlínsku může být rizikem

26. února 2007 | Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu
Autor: dz.brno@ecn.cz, tel: 603 574 289
I když Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivu nové rychlostní silnice R49 na Zlínsku od Fryštáku přes Vizovice až ke státní hranici se Slovenskem ve svých nedávných závěrech požaduje posoudit další varianty, včetně jejího vedení obcí Zádveřice-Raková a v tunelu jižně od Vizovic, není podle Dětí Země zřejmé, zda z ekologického a dopravního hlediska má smysl tuto velkokapacitní silnici stavět. Dostává se totiž do silného střetu s krajinou přírodního parku Vizovické vrchy a se zdroji podzemních vod v okolí Lhotska a Bratřejova. Kromě toho není zřejmá ani její ekonomická efektivita.

„Vítáme, že ministerstvo požaduje posoudit úsek silnice R49 od Fryštáku až na Slovensko najednou a ve variantách podle požadavků téměř tisícovky občanů a řady občanských sdružení, nicméně zůstává otázkou, zda očekávané nízké dopravní intenzity, výrazné střety s přírodou a vysoké finanční náklady vůbec odůvodňují její výstavbu,“ myslí si Miroslav Patrik z Dětí Země.

Z dosud platného stanoviska MŽP z června 1999 k vyhodnocení vlivu rozvoje dopravních sítí ČR na životní prostředí totiž vyplývá, že výstavba nové silnice R49 z Otrokovic na Slovensko není vhodná, a proto doporučuje jen modernizaci stávající silnice I/49 s obchvaty.

Děti Země ve svých námitkách MŽP upozornilo nejen na to, že je nutné vyhodnotit ekologické dopady různých variant nové R49, ale také provést nový výpočet dopravních intenzit a ekonomické efektivnosti. Podle dosavadních očekávání má po této nové silnice od Fryštáku na Slovensko za dvacet pět let jezdit jen kolem osmi až čtrnácti tisíc aut denně, což je málo pro to, aby se vůbec stavěla.

„Možná by stačilo ukončit čtyřpruhovou silnici R49 u obce Lípa a ke slovenským hranicím pak postavit jen několik obchvatů či jinak stávající I/49 modernizovat, včetně výstavby protihlukových stěn,“ tvrdí dále Patrik.

Podle něho je také nutné nově spočítat ekonomickou efektivnost silnice R49 Hulín - státní hranice, neboť firma MOTT MACDONALD, s. r. o. v září 2004 vycházela z příliš optimistických předpokladů. Již nyní se dá totiž očekávat zvýšení stavebních nákladů o 7-10 % a pokles očekávaných dopravních intenzit o 10-15 %.

Silnice R49 od Fryštáku až ke státní hranici má mít délku kolem 41 km, ale do roku 2035 bude fungovat jen jako dvoupruhová. Stavební náklady v první etapě mají být kolem 18 miliard korun, v druhé 6,5 miliard korun. Výstavby je naplánována v letech 2008 až 2014, nicméně příprava už má zpoždění kolem dvou let.

Internetové stránky s dalšími informacemi:
Ekologické posuzování silnice R4902.2 Fryšták – Lípa
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE0MiI7fQ%3D%3D
Ekologické posuzování silnice R4903 Lípa – Pozděchov
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE0MyI7fQ%3D%3D
Ekologické posuzování silnice R4904 Pozděchov – Horní Lideč
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE0NCI7fQ%3D%3D
Ekologické posuzování silnice R4905 Horní Lideč – hranice ČR/SR
http://eia.cenia.cz/eia/Intention.php?params=YToxOntzOjI6ImlkIjtzOjY6Ik1aUDE0NSI7fQ%3D%3D

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist