https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vyzva-k-lepsimu-dopravnimu-spojeni-s-novymi-clenskymi-staty
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Evropská komise, český text ICEU: Výzva k lepšímu dopravnímu spojení s novými členskými státy

Expertní skupina na vysoké úrovni minulý týden navrhla přesunutí priorit v rámci transevropské dopravní sítě: jedním z jejích klíčových poznatků je potřeba věnovat větší pozornost a větší objemy finančních prostředků dopravnímu spojení s budoucími členskými státy. „Možnosti četných regionů dohnat z hospodářského hlediska ostatní, zejména možnosti některých oblastí v budoucích členských státech, budou záviset na jejich dobrém přístupu k hlavním evropským dopravním osám, efektivním propojení a zejména dobrém přeshraničním spojení,“ uvádí se ve zprávě. Skupina předala závěry této zprávy místopředsedkyni Evropské komise Loyole de Palacio dne 30. června. Závěry vyzývají, aby do roku 2010 byly zahájeny práce na vybraných spojích do nových členských států ve střední a východní Evropě a do dalších zemí. Cílové datum jejich dokončení by měl být rok 2020.

Na seznam vybraných akcí byla zařazena přetížená místa na trase Rýn-Mohuč-Dunaj (včetně úseku Vídeň - Bratislava a přetížených míst v Bulharsku a Rumunsku), vytvoření „mořské dálnice“ vedoucí od Baltského moře do západní Evropy a propojení západního středomoří s Maltou, železniční spojení mezi Lyonem a Terstem a na trase Koper-Llubljana-Budapešť, trasa z řecko-bulharské státní hranice přes Sofii, Budapešť, Vídeň a Prahu do Norimberku, trasa z Gdaňsku a Varšavy to Brna a Žiliny, trasa Paříž-Štrasburk-Stuttgart do Vídně a Bratislavy, dálnice z řecké-bulharské hranice spojující Sofii, Nadlac, Budapešť a Constantu a na trase Gdaňsk-Katowice-Brno/Žilina-Vídeň.

Mezi další vybrané projekty, ale s dlouhodobým časovým horizontem realizace, patří projekt Rail Baltica, tj. pobaltské železniční spojení Helsinki-Tallinn-Riga-Kaunas-Varšava a účelová železnice pro nákladní dopravu spojující Gdaňsk-Bydgoszcz-Katowice-Zwardon. Trochu níže na seznamu priorit je uveden multimodální logistický uzel ve Slawkowe v Polsku s napojením na širokorozchodnou železniční síť, železniční trasa Bari-Durres-Sofia-Varna/Burgas k Černému moři, zlepšení dostupnosti měst Limassol, Larnaka, Valletta a Marsaxlokk po moři a po souši, dálnice Drážďany/Norimberk-Praha-Linec, železniční spojení Praha – Linec, dálnice spojující Žilinu, Bratislavu a Vídeň, železniční trasa Maribor-Štýrský Hradec a dálnice spojující města Ljubljana, Maribor, Pince, Zamardi a Budapešť.

Tyto seznamy byly sestaveny na základě přibližně 100 projektů předložených členskými státy a přistupujícími zeměmi. Všechny vybrané projekty se nacházejí na hlavních transevropských osách protínajících rozšířenou Evropu. Expertní skupina doporučuje, aby tento počáteční seznam byl doplněn podrobnější analýzou dopravních toků v EU sestávající z 27 států tak, aby bylo možno definovat a stále zpřesňovat základní síť. Skupina také vyjádřila politování nad podle jejích slov „dosud závažným nedostatkem investic a neadekvátní finanční podporou ze strany EU“ dopravním sítím.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist