Tiskové zprávy
Oživení / Koalice SOS Praha: Výzva radním: Nezdražujte jízdné! Vyčistěte Dopravní podnik!
Hospodaření Dopravního podniku trpí absencí jakékoliv nezávislé a veřejné kontroly. Informace o hospodaření DP pronikající na veřejnost vyvolávají pochybnosti o hospodárném, účelném a efektivním nakládání s miliardovými dotacemi z městského rozpočtu. Za tohoto stavu zvýšit příjmy DP zdražením jízdného znamená souhlasit s pokračováním tohoto typu hospodaření s veřejnými prostředky, které vykazuje známky korupce a zneužívání střetu zájmů, a to na úkor obyvatel Prahy.
Koalice SOS Praha, sdružující více než 60 pražských občanských sdružení, a Oživení – Bohemian Greenways proto žádají Radu a Zastupitelstvo hl.m. Prahy:
· Nezdražujte jízdné pražské městské hromadné dopravy.
· Objednejte externí hloubkový audit celého hospodaření DP za posledních 5 let.
· Otevřete Dopravní podnik veřejné kontrole.
· Ukončete monopol IDS na inženýrskou činnost pro stavební zakázky DP.
Před zdražením jízdného, jež se negativně dotkne všech Pražanů, je potřeba zjistit, zda Dopravní podnik, který požaduje zdražení kvůli narůstajícím nákladům, užívá městských financí zodpovědně a hospodárně. Důvěryhodnou odpověď může poskytnout jen nezávislý hloubkový audit celého hospodaření DP, který by zkontroloval účelnost a efektivitu vynaložených prostředků, například za posledních pět let. Výsledky auditu mohou odhalit slabá místa a ušetřit tak do budoucna peníze města i cestujících.
Dotace Dopravnímu podniku tvoří největší položku rozpočtu hl.m. Prahy. Tyto veřejné prostředky se však okamžikem převedení na DP dostávají mimo jakoukoli veřejnou kontrolu. Hlavní město je stoprocentním vlastníkem Dopravního podniku a dotuje jeho hospodaření z 80%. Přesto se Dopravní podnik necítí být „veřejnou institucí hospodařící s veřejnými prostředky“ a odmítá poskytovat informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Informace o hospodaření DP by měly být veřejné do stejné míry, jako jsou informace o hospodaření Magistrátu HMP či například TSK (poskytování informací o veřejných zakázkách, veřejné zpřístupnění všech smluv apod.).
Vysoce postavení zaměstnanci DP mají soukromé firmy zásobující Dopravní podnik ne vždy kvalitním, zato vždy upřednostňovaným zbožím. To se týká například firem První elektrotechnická s.r.o. a Bahoza s.r.o. Podezření budí i každoroční ztrátové hospodaření DP s luxusními zájezdovými autobusy. O jejich provozu se marně snažili získat informace i samotní zaměstnanci DP.
Velké investiční akce jako výstavba metra nabízejí celou škálu možností, jak okrást město o desítky milionů korun. Přípravou a kontrolou realizace všech stavebních zakázek je pověřován Inženýring dopravních staveb a.s. (IDS), který byl před dvěma roky zprivatizován a DP si v něm ponechal minoritní třetinu akcií. Ta prý opravňuje Dopravní podnik používat IDS jako výhradního mandatáře. IDS jako soukromá firma, navíc s dost pochybnou pověstí, tak má zásadní vliv na rozdělování miliard korun z městského rozpočtu. Bylo by v pořádku, kdyby si DP koupil balíček akcií Skansky a zadával jí proto všechny podlimitní veřejné zakázky bez výběrového řízení?
Koalice SOS Praha a Oživení chtěly se svými zjištěními a požadavky nejdříve seznámit pražské zastupitele a radní. Dva týdny předem ohlášená a rezervovaná prezentace byla nakonec úředníky magistrátu včera, v den plánovaného konání, zrušena s odůvodněním, že tiskové centrum je v rekonstrukci a žádná jiná místnost není k dispozici. Je vidět, že pražský magistrát se korupci brání zuby nehty. Žádost byla tedy včera všem zastupitelům rozdána písemně do jejich schránek.
Tomáš Kramár
Oživení – Bohemian Greenways
Tel.: 724 207 527
Petra Kolínská
Koalice SOS Praha
Tel.: 776 552 022
=================================================
Příloha 1 k tiskové zprávě 26.10.2004
Nezdražujte jízdné! – Vyčistěte Dopravní podnik!
Otevřená výzva Radě a Zastupitelstvu hl.m. Prahy, 25.10.2004
Hospodaření Dopravního podniku trpí absencí jakékoliv nezávislé a veřejné kontroly. Informace o hospodaření DP, které veřejnost má, vyvolávají pochybnosti o hospodárném, účelném a efektivním nakládání s miliardovými dotacemi z městského rozpočtu. Za tohoto stavu zvýšit příjmy DP zdražením jízdného znamená souhlasit s pokračováním tohoto typu hospodaření s veřejnými prostředky. Ten vykazuje známky korupce a zneužívání střetu zájmů, a to na úkor obyvatel Prahy.
Koalice SOS Praha, sdružující více než 60 pražských občanských sdružení, a Oživení – Bohemian Greenways proto žádají Radu a Zastupitelstvo hl.m. Prahy:
· Nezdražujte jízdné pražské městské hromadné dopravy.
· Objednejte externí hloubkový audit celého hospodaření DP za posledních 5 let.
· Otevřete Dopravní podnik veřejné kontrole.
· Ukončete monopol IDS na inženýrskou činnost pro stavební zakázky DP.
Zdražení jízdného se negativně dotkne všech obyvatel hl.m. Prahy. Před přistoupením k tomuto kroku by se tudíž měla zodpovědět otázka, zda Dopravní podnik, který požaduje zdražení kvůli narůstajícím nákladům, užívá městských financí zodpovědně a hospodárně. Důvěryhodnou odpověď může poskytnout jen nezávislý hloubkový audit celého hospodaření DP, který by zkontroloval účelnost a efektivitu vynaložených prostředků, například za posledních pět let. Výsledky auditu mohou odhalit slabá místa a ušetřit tak do budoucna peníze města i cestujících.
Dotace Dopravnímu podniku tvoří největší položku rozpočtu hl.m. Prahy. Tyto veřejné prostředky se však okamžikem převedení na DP dostávají mimo jakoukoli veřejnou kontrolu. Hlavní město je stoprocentním vlastníkem Dopravního podniku a dotuje jeho hospodaření z 80%. Přesto se Dopravní podnik necítí být „veřejnou institucí hospodařící s veřejnými prostředky“ a odmítá poskytovat informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Informace o hospodaření DP by měly být veřejné do stejné míry, jako jsou informace o hospodaření Magistrátu HMP či například TSK (poskytování informací o veřejných zakázkách, veřejné zpřístupnění všech smluv apod.).
I přes informační uzavřenost DP pronikají na veřejnost některé informace o jejím hospodaření, které jej však neukazují v nejlepším světle. Vysoce postavení zaměstnanci DP mají soukromé firmy zásobující Dopravní podnik ne vždy kvalitním, zato vždy upřednostňovaným zbožím. To se týká například firem První elektrotechnická s.r.o. a Bahoza s.r.o. Podezření budí i každoroční ztrátové hospodaření DP s luxusními zájezdovými autobusy. O jejich provozu se marně snažili získat informace i samotní zaměstnanci DP.
Evergreenem v neprůhlednostech hospodaření DP zůstává Inženýring dopravních staveb a.s. (IDS), který byl před dvěma roky zprivatizován a DP si v něm ponechal minoritní třetinu akcií. Ta prý opravňuje Dopravní podnik používat IDS jako výhradního mandatáře na přípravu a kontrolu realizace stavebních zakázek. IDS jako soukromá firma, navíc s dost pochybnou pověstí, tak má zásadní vliv na rozdělování miliard korun z městského rozpočtu. Bylo by v pořádku, kdyby si DP koupil balíček akcií Skansky a zadával jí proto všechny podlimitní veřejné zakázky bez výběrového řízení?
Děkujeme za zastupování zájmů obyvatel hl. m. Prahy.
====================================
Příloha 2 k tiskové zprávě 26.10.2004
Firmy zaměstnanců Dopravního podniku získávají přednostně zakázky DP
První elektrotechnická s.r.o.
- existují dvě personálně propojené firmy se stejným názvem
- vyrábí detektory pro preferenci tramvají, elektrotechnické zařízení výhybek apod.. Zatímco konkurenční firmy nabízejí výrobky páté generace na špičkové evropské úrovni, výrobky První elektrotechnické jsou ještě první generace a velmi poruchové. V poměru cena/kvalita jsou vysoce ztrátové.
- zásobuje výhradně a přednostně DP HMP, z Prahy již úspěšně vytlačil konkurenci
- zakladateli firmy byli technický náměstek DP-ED Jan Doubek, ex-ředitel DP-ED Rudolf Mládek, vedoucí dispečinku DP-ED Jaroslav Stůj a pracovník kontroly DP-ED Jan Mařík. Firmu oficiálně opustili v roce 2000, ale stále ji prosazují jako jediného dodavatele…
- Náměstek Doubek má rozhodující slovo o typu používaných zařízení. Stává se, že bez reklamace nechá odmontovat a uložit do skladu nové kvalitní výrobky konkurenční firmy a nainstalovat výrobky „své“ firmy
- když řidič tramvaje vystoupí, aby manuálně přehodil výhybku, selhal výrobek První elektrotechnické. Je to většinou po dešti, v zimě nebo za vedra.
- některé výrobky, zejména součásti výbavy kabiny řidiče tramvaje, jsou k nerozeznání od výrobky závodu „Opravny tramvají DP-ED“. První elektrotechnická testovala své výrobky na tramvajích a tratích DP za plného provozu. Existuje podezření, že využívá zázemí DP-ED k vývoji a výrobě svých produktů.
Bahoza s.r.o.
- majitelem je Jiří Barnet, vedoucí vozovny Motol DP-ED
- vyrábí kvalitnější zboží, zásobuje i jiné DP mimo Prahu
- může zneužívat svou výhodnou dostupnost k informacím. Oproti konkurenci ví nejlépe a jako první, co bude DP-ED potřebovat.
- na firemních webových stránkách byl telefon do kanceláře ve vozovně Motol
- přitom dává napomenutí podřízeným za to, že si vezmou volno po darování krve
Koalice SOS Praha, sdružující více než 60 pražských občanských sdružení, a Oživení – Bohemian Greenways proto žádají Radu a Zastupitelstvo hl.m. Prahy:
· Nezdražujte jízdné pražské městské hromadné dopravy.
· Objednejte externí hloubkový audit celého hospodaření DP za posledních 5 let.
· Otevřete Dopravní podnik veřejné kontrole.
· Ukončete monopol IDS na inženýrskou činnost pro stavební zakázky DP.
Před zdražením jízdného, jež se negativně dotkne všech Pražanů, je potřeba zjistit, zda Dopravní podnik, který požaduje zdražení kvůli narůstajícím nákladům, užívá městských financí zodpovědně a hospodárně. Důvěryhodnou odpověď může poskytnout jen nezávislý hloubkový audit celého hospodaření DP, který by zkontroloval účelnost a efektivitu vynaložených prostředků, například za posledních pět let. Výsledky auditu mohou odhalit slabá místa a ušetřit tak do budoucna peníze města i cestujících.
Dotace Dopravnímu podniku tvoří největší položku rozpočtu hl.m. Prahy. Tyto veřejné prostředky se však okamžikem převedení na DP dostávají mimo jakoukoli veřejnou kontrolu. Hlavní město je stoprocentním vlastníkem Dopravního podniku a dotuje jeho hospodaření z 80%. Přesto se Dopravní podnik necítí být „veřejnou institucí hospodařící s veřejnými prostředky“ a odmítá poskytovat informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Informace o hospodaření DP by měly být veřejné do stejné míry, jako jsou informace o hospodaření Magistrátu HMP či například TSK (poskytování informací o veřejných zakázkách, veřejné zpřístupnění všech smluv apod.).
Vysoce postavení zaměstnanci DP mají soukromé firmy zásobující Dopravní podnik ne vždy kvalitním, zato vždy upřednostňovaným zbožím. To se týká například firem První elektrotechnická s.r.o. a Bahoza s.r.o. Podezření budí i každoroční ztrátové hospodaření DP s luxusními zájezdovými autobusy. O jejich provozu se marně snažili získat informace i samotní zaměstnanci DP.
Velké investiční akce jako výstavba metra nabízejí celou škálu možností, jak okrást město o desítky milionů korun. Přípravou a kontrolou realizace všech stavebních zakázek je pověřován Inženýring dopravních staveb a.s. (IDS), který byl před dvěma roky zprivatizován a DP si v něm ponechal minoritní třetinu akcií. Ta prý opravňuje Dopravní podnik používat IDS jako výhradního mandatáře. IDS jako soukromá firma, navíc s dost pochybnou pověstí, tak má zásadní vliv na rozdělování miliard korun z městského rozpočtu. Bylo by v pořádku, kdyby si DP koupil balíček akcií Skansky a zadával jí proto všechny podlimitní veřejné zakázky bez výběrového řízení?
Koalice SOS Praha a Oživení chtěly se svými zjištěními a požadavky nejdříve seznámit pražské zastupitele a radní. Dva týdny předem ohlášená a rezervovaná prezentace byla nakonec úředníky magistrátu včera, v den plánovaného konání, zrušena s odůvodněním, že tiskové centrum je v rekonstrukci a žádná jiná místnost není k dispozici. Je vidět, že pražský magistrát se korupci brání zuby nehty. Žádost byla tedy včera všem zastupitelům rozdána písemně do jejich schránek.
Tomáš Kramár
Oživení – Bohemian Greenways
Tel.: 724 207 527
Petra Kolínská
Koalice SOS Praha
Tel.: 776 552 022
=================================================
Příloha 1 k tiskové zprávě 26.10.2004
Nezdražujte jízdné! – Vyčistěte Dopravní podnik!
Otevřená výzva Radě a Zastupitelstvu hl.m. Prahy, 25.10.2004
Hospodaření Dopravního podniku trpí absencí jakékoliv nezávislé a veřejné kontroly. Informace o hospodaření DP, které veřejnost má, vyvolávají pochybnosti o hospodárném, účelném a efektivním nakládání s miliardovými dotacemi z městského rozpočtu. Za tohoto stavu zvýšit příjmy DP zdražením jízdného znamená souhlasit s pokračováním tohoto typu hospodaření s veřejnými prostředky. Ten vykazuje známky korupce a zneužívání střetu zájmů, a to na úkor obyvatel Prahy.
Koalice SOS Praha, sdružující více než 60 pražských občanských sdružení, a Oživení – Bohemian Greenways proto žádají Radu a Zastupitelstvo hl.m. Prahy:
· Nezdražujte jízdné pražské městské hromadné dopravy.
· Objednejte externí hloubkový audit celého hospodaření DP za posledních 5 let.
· Otevřete Dopravní podnik veřejné kontrole.
· Ukončete monopol IDS na inženýrskou činnost pro stavební zakázky DP.
Zdražení jízdného se negativně dotkne všech obyvatel hl.m. Prahy. Před přistoupením k tomuto kroku by se tudíž měla zodpovědět otázka, zda Dopravní podnik, který požaduje zdražení kvůli narůstajícím nákladům, užívá městských financí zodpovědně a hospodárně. Důvěryhodnou odpověď může poskytnout jen nezávislý hloubkový audit celého hospodaření DP, který by zkontroloval účelnost a efektivitu vynaložených prostředků, například za posledních pět let. Výsledky auditu mohou odhalit slabá místa a ušetřit tak do budoucna peníze města i cestujících.
Dotace Dopravnímu podniku tvoří největší položku rozpočtu hl.m. Prahy. Tyto veřejné prostředky se však okamžikem převedení na DP dostávají mimo jakoukoli veřejnou kontrolu. Hlavní město je stoprocentním vlastníkem Dopravního podniku a dotuje jeho hospodaření z 80%. Přesto se Dopravní podnik necítí být „veřejnou institucí hospodařící s veřejnými prostředky“ a odmítá poskytovat informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Informace o hospodaření DP by měly být veřejné do stejné míry, jako jsou informace o hospodaření Magistrátu HMP či například TSK (poskytování informací o veřejných zakázkách, veřejné zpřístupnění všech smluv apod.).
I přes informační uzavřenost DP pronikají na veřejnost některé informace o jejím hospodaření, které jej však neukazují v nejlepším světle. Vysoce postavení zaměstnanci DP mají soukromé firmy zásobující Dopravní podnik ne vždy kvalitním, zato vždy upřednostňovaným zbožím. To se týká například firem První elektrotechnická s.r.o. a Bahoza s.r.o. Podezření budí i každoroční ztrátové hospodaření DP s luxusními zájezdovými autobusy. O jejich provozu se marně snažili získat informace i samotní zaměstnanci DP.
Evergreenem v neprůhlednostech hospodaření DP zůstává Inženýring dopravních staveb a.s. (IDS), který byl před dvěma roky zprivatizován a DP si v něm ponechal minoritní třetinu akcií. Ta prý opravňuje Dopravní podnik používat IDS jako výhradního mandatáře na přípravu a kontrolu realizace stavebních zakázek. IDS jako soukromá firma, navíc s dost pochybnou pověstí, tak má zásadní vliv na rozdělování miliard korun z městského rozpočtu. Bylo by v pořádku, kdyby si DP koupil balíček akcií Skansky a zadával jí proto všechny podlimitní veřejné zakázky bez výběrového řízení?
Děkujeme za zastupování zájmů obyvatel hl. m. Prahy.
====================================
Příloha 2 k tiskové zprávě 26.10.2004
Firmy zaměstnanců Dopravního podniku získávají přednostně zakázky DP
První elektrotechnická s.r.o.
- existují dvě personálně propojené firmy se stejným názvem
- vyrábí detektory pro preferenci tramvají, elektrotechnické zařízení výhybek apod.. Zatímco konkurenční firmy nabízejí výrobky páté generace na špičkové evropské úrovni, výrobky První elektrotechnické jsou ještě první generace a velmi poruchové. V poměru cena/kvalita jsou vysoce ztrátové.
- zásobuje výhradně a přednostně DP HMP, z Prahy již úspěšně vytlačil konkurenci
- zakladateli firmy byli technický náměstek DP-ED Jan Doubek, ex-ředitel DP-ED Rudolf Mládek, vedoucí dispečinku DP-ED Jaroslav Stůj a pracovník kontroly DP-ED Jan Mařík. Firmu oficiálně opustili v roce 2000, ale stále ji prosazují jako jediného dodavatele…
- Náměstek Doubek má rozhodující slovo o typu používaných zařízení. Stává se, že bez reklamace nechá odmontovat a uložit do skladu nové kvalitní výrobky konkurenční firmy a nainstalovat výrobky „své“ firmy
- když řidič tramvaje vystoupí, aby manuálně přehodil výhybku, selhal výrobek První elektrotechnické. Je to většinou po dešti, v zimě nebo za vedra.
- některé výrobky, zejména součásti výbavy kabiny řidiče tramvaje, jsou k nerozeznání od výrobky závodu „Opravny tramvají DP-ED“. První elektrotechnická testovala své výrobky na tramvajích a tratích DP za plného provozu. Existuje podezření, že využívá zázemí DP-ED k vývoji a výrobě svých produktů.
Bahoza s.r.o.
- majitelem je Jiří Barnet, vedoucí vozovny Motol DP-ED
- vyrábí kvalitnější zboží, zásobuje i jiné DP mimo Prahu
- může zneužívat svou výhodnou dostupnost k informacím. Oproti konkurenci ví nejlépe a jako první, co bude DP-ED potřebovat.
- na firemních webových stránkách byl telefon do kanceláře ve vozovně Motol
- přitom dává napomenutí podřízeným za to, že si vezmou volno po darování krve
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk