Gabriela Štěpánková "> Za módním bělením džínsů stojí smrt desítek dělníků - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/za-modnim-belenim-dzinsu-stoji-smrt-desitek-delniku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Společnost pro Fair Trade: Za módním bělením džínsů stojí smrt desítek dělníků

Vyšoupané džínsy jsou již několik let žádaným módním artiklem. Pískování – metoda používaná k tomuto bělení – je však extrémně nebezpečná pro zdraví dělníků. Společnost pro Fair Trade, která v ČR realizuje kampaň za zlepšení pracovních podmínek při výrobě oděvů Ušili to na nás! se připojila ke společnému listopadovému manifestu, který požaduje zákaz pískování oděvů. Společně se dvěma dalšími mezinárodními nevládními organizacemi vyzývá oděvní firmy, aby zastavily prodej takto upravovaných džínsů. Apeluje také na vlády, aby zvážily zákaz dovozu těchto produktů.

K dosažení ležérního vzhledu džín se používá různých technik. Jednou z nich je ruční pískování křemenným pískem. Často je vykonáváno v nehygienických prostorách bez ventilace a patřičných bezpečnostních pomůcek. „Vzduch je plný jemného pískového prachu, který se usazuje v dýchacích cestách a především v plicích. Když se objeví typické příznaky plicní nemoci tzv. silikózy, nelze ji často již vyléčit, pouze brzdit její průběh,“ popisuje Gabriela Štěpánková ze Společnosti pro Fair Trade.

V Turecku, kde se ještě před nedávnem vyrábělo nejvíce džínsů na světě, stojí pískování za smrtí přibližně 50 lidí a onemocněním dalších 5 000 (dle odhadů turecké neziskové organizace Turkish Solidarity Committee of Sandblasting Laborers). Počet nemocných může být ještě vyšší, protože v mnoha případech bývá nemoc nesprávně diagnostikována jako tuberkulóza. Pískování často vykonávali přistěhovalci jako ilegální práci v dlouhých směnách, a to bez patřičných dýchacích masek. V některých případech dělníci v těchto drobným pískem zamořených dílnách i spávali. V roce 2009 Turecko pískování sice zakázalo, avšak tento průmysl se přemístil do zemí s volnější legislativou, jako jsou Čína, Bangladéš, Indie, Pákistán a země severní Afriky. A podmínky výroby jsou tam podobné.

Ročně je na světě vyprodukováno přibližně 5 miliard džínsů. Trend „obnošených“ džínsů se objevuje zhruba od osmdesátých let 20. století, popularita tohoto trendu stoupla zejména v posledním desetiletí. Pískování není nijak novým fenoménem – v minulosti se široce využívalo v důlním a stavebním průmyslu. Manuální pískování křemenným pískem bylo zakázáno v Evropském hospodářském prostoru již v roce 1966 právě v důsledku závažných zdravotních rizik.

Nevládní organizace Turkish Solidarity Committee of Sandblasting Laborers a mezinárodní Clean Clothes Campaign 27. listopadu zveřejnily manifest požadující zákaz této nebezpečné techniky. K tomuto manifestu se připojila rovněž Společnost pro Fair Trade, která v České republice realizuje kampaň za zlepšení pracovních podmínek při výrobě oděvů Ušili to na nás! „Manifest vyzývá oděvní firmy aby zastavily prodej takto upravovaných džínsů. Apeluje také na vlády, aby zvážily zákaz dovozu těchto produktů,“ uvedla spolukoordinátorka kampaně Ušili to na nás! Anna Cisariková ze Společnosti pro Fair Trade.

V září 2010 výrobci džínsů Levi-Strauss a Hennes & Mauritz (H&M) oznámili, že po této sezóně přestanou prodávat džínsy upravované pískováním. Nicméně mnoho firem před tímto problémem stále zavírá oči.

Kontakt:
Anna Cisariková, Společnost pro Fair Trade, anna.cisarikova@fairtrade.cz, 776 110 787 (spolukoordinátorka kampaně Ušili to na nás!)
Gabriela Štěpánková, Společnost pro Fair Trade, gabriela.stepankova@fairtrade.cz, 776 226 691 (kontakt s médii)

Kampaň Ušili to na nás!
Kampaň Ušili to na nás! si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, ze kterých pochází většina našeho oblečení. Dbá proto na to, aby veřejnost dostávala dostatek informací o podmínkách, jež při výrobě tohoto spotřebního zboží panují. Snaží se docílit, aby se spotřebitelé zajímali o původ svého oblečení a svou nákupní sílu používali cíleně a pozitivně. Se zázemím zájmu spotřebitelů pak míří na změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Snaží se rovněž přispět k takovým legislativním změnám, které by na tyto firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží.
V neposlední řadě se kampaň rovněž snaží o rozšíření nabídky alternativ k běžnému zboží, aby zákazníci, kteří nechtějí kupovat eticky diskutabilní zboží, měli na výběr a mohli nakupovat i výrobky s nezávisle ověřovanou certifikací (Fairwear, Fairtrade či jinou, kterou garantuje nezávislá autorita). Více o kampani Ušili to na nás! se dočtete na www.usilitonanas.cz.

Společnost pro Fair Trade
Česká nevládní organizace Společnost pro Fair Trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí a vede kampaně za zlepšení pracovních podmínek v rozvojových zemích.
www.fairtrade.cz ǀ www.svetvnakupnimkosiku.cz

---

Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie. Obsah projektu je zcela na odpovědnosti Společnosti pro Fair Trade a jako takový nemůže být považován za stanovisko Evropské unie. Projekt byl podpořen z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist