https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zacala-dlouho-ocekavana-stavba-dalnice-d11-z-trutnova-k-polskym-hranicim
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MD ČR: Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D11 z Trutnova k polským hranicím

11. října 2024 | MD ČR
Ředitelství silnic a dálnic začalo se stavbou úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem. Stavba je největší dálniční zakázkou v historii veřejných soutěží ŘSD. Práce na 21,2 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na 11,7 miliardy Kč bez DPH, potrvají 3,5 roku. Zhotovitel nejdřív vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou rychlostní silnici S3 a měl by se zprovoznit na jaře 2026. Příští rok začne ŘSD stavět poslední chybějící úsek D11 z Jaroměře do Trutnova.

„Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky a konečně můžeme kopnout do země. Dálnice D11 patří mezi zásadní části české silniční sítě. Spojuje Prahu s východem Čech. Po dokončení D11 budou mít všichni Češi blíž k Baltskému moři, protože polská dálnice S3 pak propojí české hranice a Gdaňsk. Význam dálnice D11 je i celoevropský, podle mezinárodní dohody náleží k evropskému dopravnímu koridoru, který spojuje západní a východní Evropu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Součástí stavby budou dva půlkilometrové tunely, 28 mostů, tři mimoúrovňové křižovatky a deset protihlukových stěn dohromady dlouhých 1 615 metrů. Jeden tunel dlouhý 550 metrů bude pod Poříčským hřbetem, druhý s názvem Opevnění bude měřit 492 metrů. V úseku bude 13 větších mostů přes údolí, každý dlouhý víc než 100 metrů. Z toho budou tři velké mostní objekty: nejdelší se 715 metry most Poříčí, pak 670 metrů dlouhý a sedmipólový most přes údolí říčky Ličná a 330 metrů dlouhý most Lampertice. V úseku budou rovněž dvě odpočívky, Královec a Bernartice.

„Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, jednu z nejnáročnějších v historii ŘSD. Díky dobudování tohoto úseku dálnice D11 vznikne kvalitní přeshraniční propojení s Polskem, kdy nová kapacitní komunikace převezme funkci kapacitně a bezpečnostně nevyhovující silnice I/16. Ta dnes společně se silnicí I/37 propojuje významná regionální centra Jaroměř, Dvůr Králové nad Labem a Trutnov s Polskem. I přes velkou náročnost stavby se první řidiči svezou po nové dálnici už za 3,5 roku a na třech kilometrech na hranicích s Polskem již za rok a půl, což výrazně uleví polské Lubawce a českému Královci,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Poslední zbývající nedostavěnou část dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova ŘSD intenzivně připravuje. Stavba dlouhá téměř 20 kilometrů by měla začít na podzim 2025, řidiči by po ní měli poprvé projet v roce 2028. Dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a k hranicím s Polskem se začala stavět v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 hotových 113 kilometrů. Nyní dálnice končí na kraji města Jaroměř.

Stavba je navržena ke spolufinancování z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3).


D11 Trutnov – státní hranice ČR/Polsko

Hlavní trasa:
délka: 21 175 m
počet stavebních objektů: 176
zhotovitel: MI Roads a.s., Doprastav, a.s., Metrostav TBR a.s., Subterra a.s., Duna Aszfalt
cena stavby dle smlouvy: 11 710 017 710 Kč bez DPH
zahájení realizace: 10/2024
zprovoznění: celá stavba 4/2028, tříkilometrový úsek u hranic s Polskem 4/2026
délka stavby do zprovoznění: 42 měsíců

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 319,2 kilometru nových staveb. Jedná se o 247,3 km dálnic a 71,9 km silnic I. třídy.
Ve výběrovém řízení se nachází dalších 119,8 km dálnic a silnic I. třídy.
Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist