Filip Trdla "> Začíná architektonická soutěž na Central Station. Kraj bude spolupracovat s městem Liberec i Správou železnic - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zacina-architektonicka-soutez-na-central-station.kraj-bude-spolupracovat-s-mestem-liberec-i-spravou-zeleznic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Liberecký kraj: Začíná architektonická soutěž na Central Station. Kraj bude spolupracovat s městem Liberec i Správou železnic

16. října 2024 | Liberecký kraj
Autor: Filip Trdla
Propojit železniční a autobusovou dopravu a zvýšit význam a kvalitu libereckého vlakového nádraží. To jsou hlavní cíle projektu přestupního terminálu veřejné dopravy – Central Station. Liberecký kraj, statutární město Liberec a Správa železnic nyní společně zadávají dvoukolovou architektonickou soutěž. Účastníci v ní zpřesní, jakou podobu má mít v budoucnu celá oblast kolem libereckého vlakového nádraží a jaké služby tam cestující, návštěvníci i obyvatelé naleznou. Vítěz soutěže by měl být znám na konci srpna příštího roku.

„S naší dlouhodobou snahou zrychlit vlakové spojení mezi Libercem a Prahou jde ruku v ruce i celková modernizace vlakového nádraží a vznik nového libereckého dopravního terminálu. Jeho základem se stane současná historická výpravní budova libereckého nádraží. Propojením její odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Chodníky kolem celé nádražní budovy se stanou současně autobusovými zastávkami. Jde o podobné řešení s krátkými přestupy mezi nástupišti a s prostorem pro cestující uprostřed, jako je na libereckém terminálu Fügnerova,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Celková částka na ceny a náhrady výloh v soutěži o návrh činí 12.800.000 korun bez DPH. Podíly spoluzadavatelů jsou následující: Správa železnic 37,5 %, Liberecký kraj 37,5 %, statutární město Liberec 25 %. Podíl Libereckého kraje na celkových nákladech tedy činí 4.800.000 korun bez DPH. Předpokládaná hodnota následné zakázky na zpracování kompletní projektové dokumentace je 16.000.000 korun bez DPH.

Předpokládaný harmonogram soutěže:
20. února 2025 do 12:00 lhůta pro podání soutěžního návrhu v 1. fázi soutěže
během března 2025 hodnocení soutěžních návrhů v 1. fázi soutěže
během července 2025 lhůta pro podání soutěžního návrhu v 2. fázi soutěže
během srpna 2025 hodnocení soutěžních návrhů v 2. fázi soutěže
konec srpna 2025 předpokládaný termín oznámení výsledků soutěže

„Již jsme také byli schopni ve spolupráci se statutárním městem Liberec a Správou železnic alespoň hrubě odhadnout náklady na vznik celého Central Station. Pohybují se kolem částky 1,84 miliardy korun bez DPH. Správa železnic je připravena se na projektu podílet 1,13 miliardami korun bez DPH, statutární město Liberec 508 miliony korun bez DPH a podíl kraje bude odhadem 206 milionů korun bez DPH,“ doplnil Zbyněk Miklík, náměstek pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky.

Původní myšlenkou bylo pouze zrekonstruovat současné vlakové a autobusové nádraží a doplnit ho o parkovací dům. Mezi vlakovým a autobusovým nádražím se ale ještě nachází jiný městský blok domů, který znesnadňuje orientaci a prodlužuje přestupy řádově na stovky metrů. Vlaková, autobusová a městská doprava tak bude sloučena na jedno místo – Central Station.

Plocha současného autobusového nádraží se tímto projektem uvolní. Na jejím místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem. U Žitavské ulice vedoucí podél kolejiště pak v návaznosti na objekty Uranu a Skloexportu vyroste městský blok, v jehož suterénu bude kapacitní parkoviště pro cestující i jeho rezidenty.

Výstavba nového terminálu podle vítězného návrhu z architektonické soutěže by mohla začít zhruba za pět let po důkladné projektové přípravě.

Náklady na architektonickou soutěž týkající se návrhu nové obslužné komunikace pro autobusová nástupiště po obvodu hlavní výpravní budovy, návrhu nástupních a výstupních stanovišť pro autobusovou dopravu a jejich zastřešení, úpravy veřejného prostranství před nádražní budovou a možnou budoucí podobu budovy bývalého Skloexportu bude hradit Liberecký kraj. Ostatní navrhované objekty, resp. náklady na soutěž a následné projekční práce, budou hradit Správa železnic a statutární město Liberec. Vybudovat samotný Central Station pak bude úkolem Libereckého kraje.

„Kdo postaví parkovací dům, ještě závisí na dohodě kraje se statutárním městem Liberec. V případě, že by ho měl vybudovat Liberecký kraj, musí s ním nejprve vypořádat majetkoprávní vztahy. Plánujeme také být majitelem budovy Skloexportu, a proto si musíme vše vyjasnit i kvůli cestujícím a využití městského bloku,“ dodal hejtman Půta. Liberecký kraj má také v rámci projektu zájem se Správou železnic na návrhu nové podoby hlavní výpravní budovy, která by se stala společnou odbavovací halou pro vlakovou a autobusovou dopravu.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist