https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zacina-oprava-ostravske-casti-dalnice-d1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ODS – Dopravní stavby Ostrava: Začíná oprava ostravské části dálnice D1

Částečná uzávěra dálnice pro opravu nerovností na vozovce začne dnes ve 12:00. Provoz bude omezen na jednu polovinu dálnice do dvou pruhů. Kvůli současné dopravní situaci se nepředpokládá, že by uzávěra provoz významně zbrzdila.

V polovině července tohoto roku začnou opravy ostravské části dálnice D1 v oblasti napojení takzvaného Severního spoje neboli dokončovaného připojení ulice Mariánskohorské. Jde o opravy vad, jež vznikly v důsledku objemových změn v matriálu násypu a zapříčinily deformace vozovky. Práce si vyžádají částečnou uzávěru vozovky, která však vzhledem k současnému provozu dopravu nijak výrazně neomezí. Opravy budou trvat do poloviny listopadu.

Půl roku po zprůjezdnění ostravské části dálnice D1 se na přibližně 300 m dlouhém úseku v oblasti mimoúrovňového křížení Severní spoj začaly objevovat nerovnosti. Ředitelství silnic a dálnic ČR, které si stavbu dálnice objednalo, vady reklamovalo a vyžádalo si opravu a především zjištění příčin vzniku nerovností. „Ihned jsme postupně oslovili tři nezávislé geotechnické společnosti, aby nám pomohli odhalit příčiny a současně navrhli způsob opravy. Na základě sondáží, geodetických měření a laboratorních zjištění potvrdili odborníci jednu z hypotéz, že příčinou vad na silnici je rozpínání jednoho z materiálů použitých do násypu dálničního tělesa,“ uvedl hlavní stavbyvedoucí ostravské části dálnice D1 Ing. Petr Hanák ze společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, která stavbu dálnice provádí. Šetřením a geodetickým měřením se vyloučila teorie účinků doznívání důlní činnosti.

V období přípravy stavby bylo nutno vyřešit úkol zajištění řádově desítek miliónů tun materiálu do tělesa dálnice, jejíž výška se musela s ohledem na to, že trasa pobíhá rozsáhlým záplavovým územím, podstatně zvednout. „Byly zkoumány dostupné materiály, ze kterých se úpravou a drcením mohlo vyrobit umělé kamenivo po všech stránkách vhodné pro výstavbu silničních komunikací. Byly zpracovány studie, které vytipovaly a doporučily materiály a lokality vhodné ke zpracování na silničních a zejména dálničních stavbách, konkrétně také na ostravské části dálnice D1. Jednalo se o hlušinu z dolu Paskov, strusku z odvalu Hrabová a materiál z odvalu Nové huti v Ostravě Kunčičkách,“ popsal Ing. Hanák výběr materiálu. Materiály nakoupené dodavatelem měly příslušné certifikáty jakosti a v násypech byly zpracovány dle příslušných platných norem a technologických postupů. Kvalita zpracování byla v průběhu stavby sledována stavebním dozorem, četné zkoušky prováděné dle kontrolních zkušebních plánů vykázaly kvalitní práci zhotovitele. Přesto se již na jaře roku 2008 projevily na úseku, kde byl použit materiál z odvalu Nové huti v Ostravě Kunčičkách, první poruchy. Do října se postupně zdeformoval povrch vozovky natolik, že je společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava musela před nastávajícím zimním obdobím srovnat zfrézováním a uzavřít mikrokobercem.

„V letošním roce pravidelnými měřeními zjišťujeme podstatné zpomalení, prakticky zastavení deformací a rozhodli jsme se provést konečnou opravu vozovky ještě před zprovozněním mimoúrovňového křížení v připojení ulice Mariánskohorské. Současně opravíme dva přilehlé menší mostní objekty, kde obrovské tlaky rozpínajícího se násypu způsobily mírné naklonění opěr,“ uvedl Ing. Hanák. Vlivem naklonění opěr došlo u mostů téměř k vyčerpání dilatační mezery. Stavbaři vymění dilatační závěry a stěnami z polystyrénu oddělí násypy od mostních objektů jako prevenci před dalším možným rozpínáním násypu. Práce potrvají zhruba čtyři měsíce. Provoz bude mezi 355. a 359. kilometrem dálnice usměrněn střídavě do jedné poloviny, v níž bude veden obousměrně rychlostí maximálně 80 km/hod. I po opravě se bude dále sledovat, zda se problémy s rozpínáním násypu nebudou znovu vyskytovat, což odborníci v současné chvíli nemohou zcela vyloučit.

Společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava se necítí vinna vznikem těchto problémů, proto bude o úhradě výdajů na opravy, které v současné době odhaduje na 20 milionů korun, jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic. „Tato zkušenost ukazuje, že tady jsou a v budoucnu určitě budou rizika se zabudováním struskového kameniva. Pro stavby, kde je však nutný velký objem násypu, se tento materiál bude používat dál, protože přírodního materiálu není dostatek,“ dodal ing. Petr Hanák, ředitel výstavby dotčeného úseku dálnice.



Další informace:

Jindřich Vaněk
tiskový mluvčí
ODS – Dopravní stavby Ostrava
Tel.: 605 888 838
e-mail: vanek@silverbc.cz

Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist