https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zacina-prvni-etapa-vystavby-obchvatu-nymburku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Středočeský kraj: Začíná první etapa výstavby obchvatu Nymburku

24. září 2004 | Středočeský kraj
Začíná první etapa výstavby obchvatu NymburkuImprovizovaná tisková konference - premiér Stanislav Gross, ministr dopravy Milan Šimonovský a hejtman Petr Bendl se sešli u zahájení první etapy výstavby obchvatu Nymburku.

Po letech důkladné přípravy byla ve čtvrtek 23. září 2004 slavnostně zahájena výstavba první části obchvatu Nymburku, která navazuje na stávající silnici I/38 před obcí Chvalovice levostranným dvoukilometrovým obloukem, překračuje Labe mezi Chvalovicemi a Velkým Zbožím a úsek končí mimoúrovňovou křižovatkou se silnicí II/331 Nymburk – Poděbrady. Poklepáním na základní kámen zahájili stavbu u objektu Poděbradky a.s. premiér Stanislav Gross, ministr dopravy Milan Šimonovský, hejtman Středočeského kraje Petr Bendl, člen rady Středočeského kraje a nymburský starosta Ladislav Kutík a starosta Poděbrad Jozef Ďurčanský.

Obchvat má umožnit plynulejší dopravu na frekventované silnici I/38 mezi Kolínem a Mladou Boleslaví. Po první části obchvatu, která bude stát 920 milionů korun, by se mělo začít jezdit v roce 2007. Stavba druhé části úseku, která obkrouží Nymburk a za městem se napojí na mladoboleslavskou silnici I/38, by měla začít kolem roku 2010, ale jak nymburský starosta Ladislav Kutík, tak i poděbradský starosta Jozef Ďurčanský doufají, že stavba druhé části obchvatu začne mnohem dříve.

I. etapa zahájení výstavby silnice I/38 – obchvat Nymburk

Dominovat budou mosty

Součástí stavby bude i nově vybudovaný most přes železniční trať Kolín-Lysá nad Labem a následný devadesátimetrový úsek silničního tělesa jako podmiňující investice pro stavbu násypů mimoúrovňové křižovatky. Součástí této křižovatky bude i půlkilometrová úprava šíře silnice II/331 v oblasti napojení větví.

Náročná investice

Stavba bude stát 770 milionů korun ( bez 19 procent DPH). Finance poskytne Státní fond dopravní infrastruktury. Je předpoklad , že se bude realizovat 32 měsíců. Součástí projektu je i zmiňované přemostění Labe zavěšenou mostní konstrukcí.

Složitost díla spočívá především v náročnosti výstavby mostů.Neboť na celkové délce hlavní trasy – 574 metrů nejsou příliš vhodné základové poměry pro stavbu vysokých násypů, které jsou právě v tomto rovinatém území zapotřebí pro vyrovnání potřebných výšek mostních konstrukcí, které jsou dány podmínkami zajištění potřebné výšky pro plavební dopravu na Labi a fungování železnice.

Vůbec nejnáročnější je soumostí, které převádí silnici I/38 přes koryto a inundační území Labe. V rámci přípravy stavby bylo provedeno velmi podrobné posouzení rozsáhlého území, které by mohlo být ovlivněno novou komunikací při mimořádných záplavových situacích a z hydrotechnického modelu vyšla výrazně větší potřebná světlost přemostění, než vyžaduje samotné koryto Labe.

Betonová elegance

Konstrukce celkové délky 530 m má jedenáct polí /rozpětí35 + 4x41 + 132 + 4x41 + 35 m/. Hlavní pole je zavěšené s dvěma rovinami závěsů. Vnitřní část tohoto dílu - délky 50 m je navržena jako spřažená ocelobetonová konstrukce. Zbývající části hlavního pole, stejně jako i ostatní části přístupových estakád, jsou navrženy z předpjatého betonu. Příčný řez je v celé délce mostu stejného typu – dvoutrám s příčníky pouze v místě pylonů a kotvení závěsů. V oblasti podpor hlavního pole mají trámy náběh. Pylony jsou železobetonové, jsou umístěny na okraji průjezdného profilu silnice. Chodník, respektive revizní lávka, obchází pylony vně. Závěsy jsou tvořeny trojicemi kabelů po 37 lanech.

Technicky zajímavá je i přesypaná klenbová konstrukce z prefabrikovaných segmentových dílců, kterou prochází silnice II/331 pod novou přeložkou silnice I/38. Délka objektu je 68m.

Co se vyřeší

Silnice I/38 je důležitou spojkou silniční sítě ve směru severozápad jihovýchod. Vnitrostátně umožňuje propojení severočeského, středočeského a jihomoravského regionu od rychlostní komunikace I/10 (E67) k dálnicí D11, dále k dálnici D1 a jako silnice E59 pokračuje až na rakouské hranice do Hatí. Mezistátně má velký význam zejména pro těžkou nákladní dopravu. Hustý provoz zatěžuje zdejší přemostění Labe. Historický most dnes dopravě nevyhovuje a logicky vyvolává naléhavou potřebu odklonění tranzitní dopravy z centra města na nový silniční obchvat, který se připravuje od devadesátých let minulého století. Navržená trasa obchvatové komunikace východně od Nymburka, která propojí jižní a severní vstup silnice I/38 do města je dlouhá 8,325 km. Je rozdělena do dvou navazujících staveb z nichž první, technicky náročnější, je dlouhá 2,380 km a druhá má délku 5,945 km.

Kdo to postaví

Celou 1. etapu stavby bude provádět sdružení firem SMP CONSTRUCTION, a.s. jako vedoucí sdružení, Pražské silniční a vodohospodářské stavby a Metrostav. Komunikace je navržena v souladu se stanovenou kategorizací silnic a dálnic jako S 11,5/80.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist