https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zajem-o-biopotraviny-2
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

DEMA a. s.: Zájem o biopotraviny

1. září 2009 | DEMA a. s.
K zahájení projektu „Září – Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství 2009“ poskytla DEMA a. s. data, týkající se zájmu občanů Prahy o biopotraviny a míry informovanosti o projektu.

Zájem o tématiku
Celkově mezi obyvateli metropole ČR převažují ti, kteří projevují určitý zájem o biopotraviny a produkty ekologického hospodaření, nad lhostejnými. Největší část Pražanů (zhruba polovina, 45%) však získává poznatky a informace z uvedené oblasti nesystematicky – pouze občas si něco přečte nebo poslechne. Viditelně méně je těch, kteří sledují pozorně tuto tématiku v tisku, televizi, rozhlasu či knihách (12%) nebo aktivně vyhledávají informace, účastní se různých akcí, zkoušejí nové produkty ap. (10%). Každý třetí Pražan (33%) vytěsňuje problematiku biopotravin a produktů ekologického zemědělství zcela ze svého zájmu.

Z demografického hlediska se celkově zájemci o uvedené téma rekrutují výrazně častěji z řad žen (86%!) než mužů (52%), občanů mladšího (74%) a středního věku (77%!) než seniorů (53%), osob s maturitou (76%) nebo s vysokoškolským diplomem (84%!) než těch, co mají nižší vzdělání (44%). Pokud jde o příjmovou stránku, častěji se jedná o občany z domácností disponujících vyššími (nad 15 tisíc Kč; 80%!) nebo středními příjmy (od 10 do 15 tisíc Kč; 70%) tzv. čistého na hlavu než těch, kteří spadají do nižší kategorie, tj. méně než 10 tisíc Kč měsíčně na jednoho člena (51%).

O tématiku biopotravin se zajímá většina (85%!) rodičů dětí předškolního nebo školního věku: z toho 15% (tj. každý sedmý rodič) aktivně vyhledává informace, navštěvuje akce, zkouší nové produkty a 20% (tj. každý pátý) pozorně sleduje, co v tomto ohledu píše tisk, vysílá televize nebo co se píše v knihách. Každý druhý rodič (50%) projevuje zájem alespoň okrajový. Jen 15% rodičů se řadí mezi lhostejné, prohlašující „to mne nezajímá, zabývám se jinými věcmi“.

Intenzita zájmu je výrazně podmíněna nákupním chováním. Zatímco občané, kteří kupují produkty z ekologického hospodářství pravidelně, sami aktivně pátrají po nových informacích nebo pozorně sledují dění v této oblasti, ti, kteří kupují biopotraviny občas nebo výjimečně, se obvykle spokojí s informacemi nahodilými a kusými. Nezájem nakupovat produkty z ekologického hospodaření se snoubí s nezájmem o nich něco i vědět.

Září – Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství

Každý osmý Pražan (12%) ví o tom, že září je vyhrazeno kampani zaměřené na biopotraviny a ekologické zemědělství. V povědomí většiny obyvatel Prahy září takto zapsáno není. Podíl občanů, kteří uvádějí, že by je zajímalo, o co jde, jaké akce se plánují a čeho konkrétně se budou týkat, je stejně velký (44%) jako podíl těch, kteří striktně konstatují, že je to nezajímá, protože mají na starosti jiné, důležitější věci (44%).

Informovaní
Do cílové skupiny těch, kteří vědí, že září je ve znamení „bio“, patří dvojnásobně častěji ženy (17%!) než muži (7%), mnohem častěji lidé mladšího (19%!) a středního věku (15%) než senioři (4%), osoby s maturitou (14%) nebo vystudovanou vysokou školou (24%!) než s nižším vzděláním (3%). Patří sem i každý pátý rodič dětí ve věku do 15 let (21%!). Povědomí o chystané kampani je nejvyšší u osob aktivně se zajímajících o problematiku bioproduktů (52%, tj. u každého druhého) a u těch, kteří je pravidelně nakupují (51%, tj. rovněž u každého druhého).

Zájemci
Mezi těmi, kteří nevědí, že je září vyhlášeno jako měsíc biopotravin, ale zajímalo by je, co se chystá, jsou častěji ženy (55%), lidé středního (49%) a staršího věku (45%). Zajímá se také každý druhý rodič předškoláka či školáka (53%) a více než každý druhý z těch Pražanů, kteří sledují informace o produktech ekologického zemědělství jen okrajově, i z těch, kteří si produkty kupují občas či výjimečně.

Co lze konstatovat…
Výsledky průzkumu dokazují, že v populaci hlavního města jsou zformovány cílové skupiny, odlišitelné od sebe nejen intenzitou teoretického zájmu, ale i praktickým přístupem a včleňováním „bio“ do svého životního stylu. Mimo jiné se ukazuje, že jde o generační záležitost – rezervovanost až nezájem seniorů je viditelný. Potěšující je zájem rodičů dětí v předškolním a školním věku. Nákupní chování je kromě příjmové stránky evidentně podmíněno i informovaností, která patří k aspektům výrazně sytícím a upevňujícím důvěru v bioprodukty.

Kampaně jsou jednou z cest, jak šířit informace směrem k veřejnosti. Na rozdíl od jiných (např. politických) kampaní, ke kterým se občané staví značně skepticky, budí „Září – Měsíc biopotravin a ekologického zemědělství“ zájem: zaměření na zdravé, lokální potraviny obyvatelé Prahy vítají (a to nejen ti, kteří se již nyní o biopotraviny zajímají a také je nakupují, ale i řada těch, kteří tak až dosud činili sporadicky nebo vůbec).
Požadavky dotazovaných na kampaň jsou jasné – aby uspěla, měla by se odehrávat v rovině nestrannosti, nevtíravosti, být motivující a spotřebitelsky vstřícná.


DEMA a. s. | Michalská 12 | Dům „U zlatého melounu“ | 110 00 Praha 1
kontaktní telefon: 224 225 659 | e-mail: info@dema-praha.cz
blíže k tématu viz www.dema-praha.cz/dl/nKU0901.doc

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist