Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Žaloby proti dálnici D8 přes Krušné hory jsou staženy
Děti Země splnily své sliby již za dva měsíce
Záměr Dětí Země ukončit spory u dálnice D8 přes Krušné hory kompromisními dohodami s Ředitelstvím silnic a dálnic a s Ministerstvem dopravy se podařilo splnit ani ne za dva měsíce od zveřejnění. Plánovaný termín dostavby tohoto úseku dálnice do roku 2006 je tak už jen v rukou investora a ministerstva. Nyní zbývá dohodnout výstavbu tunelu Kubačka délky 3,35 kilometrů v CHKO České středohoří, aby se mohlo stáhnout zbývajících šest žalob u této části dálnice.
„Na základě jednání před dvěma dny v Ústí nad Labem u hejtmana jsme nečekali ani na poslední kompromisní dohodu s ministerstvem a žalobu proti stavebnímu povolení na tunel Panenská jsme stáhli ihned,“ vysvětlil Miroslav Patrik z Dětí Země. Ministerstvo na jejím plnění zatím ještě pracuje.
Stavební práce na tunelu Libouchec, které v říjnu 2004 pozastavil Městský soud v Praze, se podle Dětí Země mohou rozjet až ministr dopravy rozhodne o jejich rozkladu. To může trvat čtyři až šest týdnů.
„Můžeme se tak konečně věnovat jen úseku přes CHKO České středohoří, kde je nutné pro výstavbu tunelu Kubačka vydat nové územní rozhodnutí. To může trvat dva až tři roky, mezitím se mohou stavět zbylé části tohoto úseku“ řekl dále Patrik.
Podle dohod by se k tunelu Kubačka mělo v nejbližší době vyjádřit zastupitelstvo Ústeckého kraje. Pokud ho podpoří, nastartuje unikátní proces přípravy výstavby nejdelšího dálničního tunelu u nás, který se také může stát chloubou kraje, neboť by byl vybudován v chráněné oblasti. Pokud bude o tunelu rozhodnuto, jsou občanská sdružení připravena stáhnout posledních šest žalob.
Stavba tunelu Kubačka délky 3,35 km by znamenala:
- pozastavení průzkumných prácí na štole pro tunel Prackovice, než se rozhodne o dlouhém tunelu
- prověření, zda krajské zastupitelstvo musí kvůli dlouhému tunelu změnit územní plán Litoměřicka
- vydání nového územního rozhodnutí, což může trvat dva až tři roky
- prodloužení dostavby úseku v CHKO asi do roku 2011, u stávající trasy se očekává spíše rok 2010
- zvýšení nákladů o jednu až dvě miliardy korun na 9-10 miliard korun, stávající trasa prochází sesuvy
- vybudování v dotčených obcích na E55 technických opatření ke zklidnění dopravy co nejdříve
- zavedení mýtného pro kamionovou dopravu i pro silnice I. třídy co nejdříve
Přehled osmi občanských sdružení, jejichž zástupci se jednání o dálnici D8 účastní: Děti Země, Ekologický právní servis, Hnutí DUHA Ústí nad Labem, Sdružení pro přírodu Ústí nad Labem, Společnost přátel města Duchcova, ZO ČSOP Lovosice, ZO ČSOP Teplice a Společnost ochránců životního prostředí Litoměřice.
Záměr Dětí Země ukončit spory u dálnice D8 přes Krušné hory kompromisními dohodami s Ředitelstvím silnic a dálnic a s Ministerstvem dopravy se podařilo splnit ani ne za dva měsíce od zveřejnění. Plánovaný termín dostavby tohoto úseku dálnice do roku 2006 je tak už jen v rukou investora a ministerstva. Nyní zbývá dohodnout výstavbu tunelu Kubačka délky 3,35 kilometrů v CHKO České středohoří, aby se mohlo stáhnout zbývajících šest žalob u této části dálnice.
„Na základě jednání před dvěma dny v Ústí nad Labem u hejtmana jsme nečekali ani na poslední kompromisní dohodu s ministerstvem a žalobu proti stavebnímu povolení na tunel Panenská jsme stáhli ihned,“ vysvětlil Miroslav Patrik z Dětí Země. Ministerstvo na jejím plnění zatím ještě pracuje.
Stavební práce na tunelu Libouchec, které v říjnu 2004 pozastavil Městský soud v Praze, se podle Dětí Země mohou rozjet až ministr dopravy rozhodne o jejich rozkladu. To může trvat čtyři až šest týdnů.
„Můžeme se tak konečně věnovat jen úseku přes CHKO České středohoří, kde je nutné pro výstavbu tunelu Kubačka vydat nové územní rozhodnutí. To může trvat dva až tři roky, mezitím se mohou stavět zbylé části tohoto úseku“ řekl dále Patrik.
Podle dohod by se k tunelu Kubačka mělo v nejbližší době vyjádřit zastupitelstvo Ústeckého kraje. Pokud ho podpoří, nastartuje unikátní proces přípravy výstavby nejdelšího dálničního tunelu u nás, který se také může stát chloubou kraje, neboť by byl vybudován v chráněné oblasti. Pokud bude o tunelu rozhodnuto, jsou občanská sdružení připravena stáhnout posledních šest žalob.
Stavba tunelu Kubačka délky 3,35 km by znamenala:
- pozastavení průzkumných prácí na štole pro tunel Prackovice, než se rozhodne o dlouhém tunelu
- prověření, zda krajské zastupitelstvo musí kvůli dlouhému tunelu změnit územní plán Litoměřicka
- vydání nového územního rozhodnutí, což může trvat dva až tři roky
- prodloužení dostavby úseku v CHKO asi do roku 2011, u stávající trasy se očekává spíše rok 2010
- zvýšení nákladů o jednu až dvě miliardy korun na 9-10 miliard korun, stávající trasa prochází sesuvy
- vybudování v dotčených obcích na E55 technických opatření ke zklidnění dopravy co nejdříve
- zavedení mýtného pro kamionovou dopravu i pro silnice I. třídy co nejdříve
Přehled osmi občanských sdružení, jejichž zástupci se jednání o dálnici D8 účastní: Děti Země, Ekologický právní servis, Hnutí DUHA Ústí nad Labem, Sdružení pro přírodu Ústí nad Labem, Společnost přátel města Duchcova, ZO ČSOP Lovosice, ZO ČSOP Teplice a Společnost ochránců životního prostředí Litoměřice.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk