Tiskové zprávy
Český a Slovenský dopravní klub: Zástupci neziskovek a zelených se dohodli na spolupráci ohledně dopravy
V pátek a v sobotu 23. a 24. května 2003 proběhl v Brně na lékařské fakultě MU mezinárodní seminář Doprava, životní prostředí a vstup České republiky do Evropské unie. Pořádaly ho Strana zelených, Český a Slovenský dopravní klub a Nadace Heinricha Bölla jako součást série 5 seminářů Strany zelených, Nadace Heinricha Bölla a neziskových organizací, která se koná u příležitosti referenda o vstupu České republiky do Evropské unie.
Nejvýznamnějšími závěry semináře jsou 1) neformální potvrzení odborné a věcné spolupráce mezi zúčastněnými neziskovými organizacemi a Stranou zelených a 2) založení celostátní dopravní sekce Strany zelených. Ta by se měla zabývat především postupným zahrnutím škodlivých vlivů dopravy do její ceny podle principu „znečišťovatel platí“, výnosově neutrální daňovou reformou, osvětou veřejnosti a celostátním zviditelňováním regionálních kauz sporných nebo naopak vzorových dopravních řešení.
V pátek na semináři vystoupila rakouská spolková poslankyně Eva Lichtenberger, která ve svém obsáhlém referátu mimo jiné upozornila na nutnost spravedlivého nastavení konkurenčních podmínek jednotlivých druhů dopravy a zavedení principu „znečišťovatel platí“ v celé Evropě, vysvětlila základní principy evropské dopravní politiky a nastínila škodlivost tranzitní silniční dopravy v sousedním Rakousku. Miroslav Patrik z Klubu za udržitelnou dopravu Dětí Země popsal činnost ekologických organizací při monitorování výstavby dopravních sítí, poradce ministra životního prostředí Jiří Guth hovořil o evropské síti chráněných území Natura 2000, Jaroslav Ungerman z Unie pro řeku Moravu shrnul rizika a reálnost výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe, bývalý ministr dopravy Antonín Peltrám popsal vztah evropské a české legislativy k ekologizaci dopravní politiky, Pavel Přibyl z Hnutí Duha hovořil o financování českých dopravních sítí evropskými institucemi a jeho sledování neziskovými organizacemi, Jan Zeman z pořádajícího ČSDK odhadoval dopady vstupu ČR do EU na českou dopravní infrastrukturu.
V sobotu hovořili Hana Foltýnová z University Karlovy, Stanislav Kutáček z Centra dopravního výzkumu a Martin Robeš z ČSDK o internalizaci externích nákladů (škod) z dopravy a o výnosově neutrální daňové reformě v dopravě.
Nejvýznamnějšími závěry semináře jsou 1) neformální potvrzení odborné a věcné spolupráce mezi zúčastněnými neziskovými organizacemi a Stranou zelených a 2) založení celostátní dopravní sekce Strany zelených. Ta by se měla zabývat především postupným zahrnutím škodlivých vlivů dopravy do její ceny podle principu „znečišťovatel platí“, výnosově neutrální daňovou reformou, osvětou veřejnosti a celostátním zviditelňováním regionálních kauz sporných nebo naopak vzorových dopravních řešení.
V pátek na semináři vystoupila rakouská spolková poslankyně Eva Lichtenberger, která ve svém obsáhlém referátu mimo jiné upozornila na nutnost spravedlivého nastavení konkurenčních podmínek jednotlivých druhů dopravy a zavedení principu „znečišťovatel platí“ v celé Evropě, vysvětlila základní principy evropské dopravní politiky a nastínila škodlivost tranzitní silniční dopravy v sousedním Rakousku. Miroslav Patrik z Klubu za udržitelnou dopravu Dětí Země popsal činnost ekologických organizací při monitorování výstavby dopravních sítí, poradce ministra životního prostředí Jiří Guth hovořil o evropské síti chráněných území Natura 2000, Jaroslav Ungerman z Unie pro řeku Moravu shrnul rizika a reálnost výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe, bývalý ministr dopravy Antonín Peltrám popsal vztah evropské a české legislativy k ekologizaci dopravní politiky, Pavel Přibyl z Hnutí Duha hovořil o financování českých dopravních sítí evropskými institucemi a jeho sledování neziskovými organizacemi, Jan Zeman z pořádajícího ČSDK odhadoval dopady vstupu ČR do EU na českou dopravní infrastrukturu.
V sobotu hovořili Hana Foltýnová z University Karlovy, Stanislav Kutáček z Centra dopravního výzkumu a Martin Robeš z ČSDK o internalizaci externích nákladů (škod) z dopravy a o výnosově neutrální daňové reformě v dopravě.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk