https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zavedenim-myta-piratska-koalice-dopravu-nevyresi-jen-se-prelije-na-vinohrady-a-zizkov.mapa-ukazuje-kriticka-mista
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ODS Praha: Zavedením mýta pirátská koalice dopravu nevyřeší, jen se přelije na Vinohrady a Žižkov. Mapa ukazuje kritická místa

17. června 2021 | ODS Praha
Za neschopnost realisticky řešit neutěšenou situaci v dopravě i ochranu životního prostředí v hlavní městě označuje pražská ODS záměr Pirátů a koalice vládnoucí na pražském magistrátu zavést mýtné poplatky. Podle Pirátů a koalice je totiž mýto jediným účinným nástrojem, jak bojovat proti emisím. Když Praha začne od Pražanů a mimopražských řidičů vybírat mýto, automobily z Prahy ale nezmizí. Místo toho přibydou nové dopravní problémy, dojde mimo jiné k přelití dopravního zatížení a ke zvýšení znečištění ovzduší v jiných částech města. Nejpostiženější patrně budou obydlené oblasti Vinohrad a Žižkova až k Ohradě. Upozorňuje na to pražská ODS, ale také odborná studie, kterou si koalice nechala vypracovat a kterou možná i z těchto důvodů dosud nezveřejnila.

Pražská ODS dlouhodobě upozorňuje, že Piráti a koalice pracují se třemi variantami mýtné zóny. Z podkladů pro pražský klimatický plán a vyjádření radních v médiích vyplývá, že pro výběr mýta v Praze pravděpodobně vybrali variantu, podle které nová mýtná zóna o oblasti 10 km2 bude zahrnovat magistrálu, ale také oblasti Smíchova, Nového města, části Nuslí a Vinohrad. Do zpoplatněné části města mají patřit hlavní dopravní tepny v centru, ale také třeba obchodní oblast na Andělu.

„A i když Piráti a koalice připravují mýtné za zády Pražanů a v posledních dnech ve snaze zamlžovat podrobnosti sdělují zástupné důvody, proč mýtné v hlavním městě údajně není na pořadu dne, faktem je, že jeho zavedení si už odhlasovali jak v plánu udržitelné mobility, v němž je uvedeno, že za zavedení mýta Pražané zaplatí 4 miliardy korun, tak i v klimatickém plánu. Vloni si nechali vypracovat i studii, která potvrzuje naše obavy, tedy že kvůli neexistenci okruhů a objízdných tras se může zhoršit doprava v jiných částech města,“ uvedla předsedkyně kontrolního výboru pražského zastupitelstva Alexandra Udženija.

I tato studie totiž varuje, že minimálně na východní hranici mýtné zóny nebude existovat způsob, jak zamezit nekontrolovanému přelití dopravy na méně vhodné komunikace v obydlených oblastech Vinohrad a Žižkova až k Ohradě. Mýtné by tak evidentně mohlo zhoršit dopravu i v dalších čtvrtích hlavního města.

Podle předsedy zastupitelů ODS v Praze Zdeňka Zajíčka za situace, kdy neexistují okruhy a objízdné trasy a kdy je nedostatek parkovacích míst P+R, zavedením mýta se doprava z Prahy nijak nevypaří. A lidé si jen kvůli mýtnému ani nebudou kupovat elektroauta. „Dojde logicky jen k tomu, že doprava se v Praze více přelije na komunikace, které nejsou zpoplatněné. Množství škodlivin v ovzduší tedy v Praze zůstane stejné, pokud zároveň neprovedete i jiné komplexní změny v MHD a dopravě, jako jsou okruhy, záchytná parkoviště, zefektivnění a zvýšení komfortu jízdy veřejnou dopravou,“ uvedl Zajíček s tím, že jestliže Piráti a koalice chtějí zavést mýto v širším centru, a zároveň ale tvrdí, že to dělají kvůli snížení znečištění ovzduší v Praze, pak neříkají lidem pravdu. „Otázkou je, zda opravdu jde o ochranu životního prostředí nebo jen o jednoduchý způsob, jak na Pražany uvalit další daň,“ dodal.

Z analýzy variant zavedení mýtného systému vyplývá, že v případě doporučené varianty zpoplatněné oblasti zahrnující kromě Prahy 1 také části Prahy 2 a Prahy 5, mýtný systém si vyžádá 43 vstupních a výstupních bodů, které budou kontrolovat kamery.

Jde o tyto body, které určí hranici nově zpoplatněné mýtné zóny:
U Brusnice, Chotkova, Nábř. E. Beneše, Štefánikův most, Hlávkův most, Rohanské nábřeží, Prvního pluku, Pobřežní, Sokolovská, Křižíkova, Malého, Pernerova 2x, Husitská, Řehořova, Seifertova, nám. W. Churchilla, Na Smetance, Mánesova, Vinohradská, Římská, nám. Míru – sever, nám. Míru – jih, Belgická, Londýnská, Bělehradská, Koubkova, Sekaninova, Jaromírova, Čiklova, Nuselský most, Lumírova, V Pevnosti, Podolské nábřeží, Strakonická, Nádražní, Radlická, Ostrovského, Plzeňská, Radlická (PC), Kartouzská, Holečkova a Pohořelec.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist