Radovan Holub "> Zelené autobusy v parku - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zelene-autobusy-v-parku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Správa NP Šumava: Zelené autobusy v parku

31. května 2004 | Správa NP Šumava
Autor: Radovan Holub, tel: 388 450 229, 723 667 835
Na Šumavě to někdy vypadá, že cykloturisté jsou tu největšími pány. "Pěší turistika na Šumavě poněkud ustupuje, zato turistů na kolech je pořád víc a víc," říká předseda Klubu českých turistů Jan Havelka. Má pravdu. "V roce 1992 jsme na Šumavě měli mezi pěti až deseti procenty cyklistů, ostatní byli pěší návštěvníci. Počty cykloturistů od roku 1992 stále stoupají. Dnes sem přijíždí na kolech zhruba 80% návštěvníku. Jde o nezvratný trend. Šumava je totiž pro cykloturistiku geomorfologicky ideální," říká vedoucí strážní služby šumavského parku Karel Kovařík.

Správa Národního parku Šumava se snaží tento trend vyrovnat atraktivními programy tzv. zelené dopravy. Například projekt Dostupná Šumava, který vznikl před pěti lety, je určen pro ty, co mají rádi Šumavu, ale už jim to tak neběhá. Letošní trasa Sušice-Javoří Pila-Modrava-Bučina-Chalupská slať-Sušice se pro ně pojede v červnu, září a říjnu, a to několikrát do měsíce. Cesta potrvá od rána do večera, protože na každé pamětihodnosti je naplánováno zastavení. Cesta přijde na 160 Kč.

Zelené autobusy pro běžné návštěvníky a cykloturisty budou letos o něco lepší. Na hlavní trase ze Špičáku do Kaplice budou mít klimatizaci a určitě už prý nebudou smrdět. Padesát míst k sezení a hlavně přívěs na pětadvacet jízdních kol, tedy skutečný přívěs, nikoli bedna za autobusem, do níž se vešlo málo kol a některé spoje ji ani neměly. Každý autobus této linky bude mít průvodčího, vlastně jakéhosi strewarda, který bude turistům pomáhat s koly. Autobusy budou mít světelné návěští, což je také novum. Zvukový průvodce v autobusu, známý už po dvě sezóny, zůstává. Nejdelší trasa vede ze Špičáku do Kaplice pod Boubínem přes Železnou Rudu, Prášily, Srní, Modravu, Kvildu a Borová Lada (spoje jezdí od 19.6. v sobotu a v neděli na trase Špičák-Kvilda a od 1.7. denně na trase Špičák-Kvilda-Kaplice). Další linka vede z Horské Kvildy na Bučinu s návazností na německý autobus do Spiegelau přes známé Infocentrum Národního parku Bavorský les. Další ze Sušice na Kvildu, z Kvildy na Churáňov a z Nové Pece na Jelení Vrchy. "Ceny jízdenek autobusy nezaplatí, protože jeden km na dlouhé trase vyjde zhruba na 33 Kč. Proto dopravu dotujeme spolu s ČSAD Plzeň, České Budějovice a programem EU Phare," říká vedoucí odboru vnější komunikace správy NPŠ Josef Jiřička.

V Německu se lze dobře napojit na tzv. Igel-Busy. Rachel Bus jezdí ze Spiegelau pod Roklan (1453m), Lusen Bus jezdí z Grafenau a Neuschonau pod Luzný, Finsterau Bus ze Spiegelau k české hranici na Bučině a Freyung Bus z Freyungu k Domu Hanse Eisenmanna v Neuschonau. Eisenmann Haus je výkladní skříň Národního parku Bavorský les. A kdo už pojede Igel-Busem, nechť si koupí tzv. Bayerwald Ticket za 5 Euro a může na něj ve Spiegelau pokračovat krásnou starou železniční tratí do Zwieselu a ze Zwieselu do Bavorské Rudy a tam už na něj na hraničním nádraží čeká český vlak. Nebo může udělat tutéž trasu autobusem - na stejnou jízdenku. Nebo jet autobusem z Grafenau, městečka s kavárničkami a italským šmrncem, do Regenu a odtud a pokračovat do Bavorské Rudy vlakem. Nebo jet jen do Ludwigsthalu mezi Zwieselem a Rudou a pak jít pěšky po turistické trase. Všechno na jeden Bayerwald Ticket. Na jeden lístek může jet dospělý s dvěma dětmi do čtrnácti let nebo i více vlastními dětmi. Psi cestují bezplatně.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist