https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zeleni-deset-korun-na-den-a-dost
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: Zelení: Deset korun na den a dost!

12. prosince 2011 | Strana zelených
Celoroční jízdenka na 365 dnů za 3650 Kč!

Pražští zelení navrhují, aby město stanovilo cenu celoroční nepřenosné předplatní jízdenky (kupónu) na 3650 Kč, tedy na desetinásobek počtu dnů v roce. Návrh dlouhodobě dá Pražanům jistotu racionální ceny odpovídající 10 korunám za den. Dnes Pražané zaplatí za roční nepřenosný kupón 4750 Kč a za parkování v modré rezidenční zóně pouhých 700 Kč za rok. Nepoměr mezi poplatkem za veřejnou dopravu a individuální dopravu je zřejmý. Zelení navrhují změnu v době, kdy je dopravní podnik bez vedení a cenu jízdenky (respektive její horní limit) může stanovit Rada hl. m. Prahy a novému vedení jej oznámit jako hotovou věc.

Výpadek v příjmech navrhují zelení pokrýt z prostředků vybraných v hlavním městě za parkování. Jakékoli další rozšíření parkovacích zón či jiné regulace parkování by již bylo v režii města a parkovné by se stalo příjmem Dopravního podniku hl. m. Prahy. Dnes mizí parkovné v kapsách soukromých společností, zatímco údržba a opravy komunikací leží na bedrech města. Tato změna je v dlohodobém zájmu města z důvodů sociálních i kvůli ochraně životního prostředí. Takto nastavený systém bude znamenat zvýhodnění cestování MHD a bude zároveň sociálně udržitelný i pro nízkopříjmové skupiny obyvatel města. Na rozdíl od populistických slibů jízdného zdarma má racionální jádro a ekonomickou logiku.

Autor nápadu, předseda pražských zelených Petr Štěpánek se snížením jízdného nechal inspirovat ve Vídni: "Staronová rada má šanci nastavit skutečnou preferenci městské hromadné dopravy. 3650 Kč za 365 dní je srozumitelné, férové a dostupné řešení pro každého. Je to ekologicky i sociálně citlivé jízdné. Navíc není nejmenší důvod, aby peníze za parkování mizely v kapsách soukromníků napojených na radnicí, když mohou dotovat systém MHD. Ten Praha potřebuje z důvodů ekologických, sociálních i ekonomických."

"Centrum Prahy se zřejmě bude i nadále rozrůstat, nová zástavba pro desetitisíce nových obyvatel má vzniknout na místě Masarykova, bubenského nebo žižkovském nádraží. Další zahušťování dopravy v centru města je však nepřijatelné a vedení města musí rychle začít zavádět účinná opatření k omezení pohybu aut v centru a zatraktivnění veřejné dopravy. "Deset korun za den" je pro metropoli prvním krokem správným směrem," zdůrazňuje zelený zastupitel z Prahy 3 Ondřej Rut.

"Na provozovatele veřejné dopravy se nejde dívat jako na klasickou komerční firmu. Díky cenově dostupným tramvajím, autobusům, metru, vlakům či přívozům nemalá část cestujících dnes nechává svůj automobil v garáži, případně na odstavném parkovišti P+R mimo centrum. Pokud pravicová rada hl. m. Prahy přistoupí ke zvýšení ceny jízdného ve veřejné dopravě, způsobí tím zahlcení Prahy individuální automobilovou dopravou. Následkem toho se hlavní město změní v jedno velké parkoviště, stoupne znečištění ovzduší i hlukové zatížení metropole. Vyšší cena zasáhne sociálně slabší rodiny. Určitě se chce rada složená z ODS a TOP09 vydat na tak tenký led nebo přistoupí na zelený návrh 365 dnů za 3650 Kč?“ ptá se Ivana Cabrnochová, zastupitelka za SZ v Praze 10.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist