Tiskové zprávy
Strana zelených v Praze: Zelení primátorovi: Pražský vzduch je nebezpečný, jednejte!
8. listopadu 2011 | Strana zelených v Praze
Pražské ovzduší je v průběhu letošního podzimu opět škodlivé pro zdraví obyvatel města. Za úplného nezájmu magistráru i médií přesáhla dnes (v pondělí ráno) hodinová koncentrace NO2 v Legerově ulici 200 mikrogramů/m3. Dle ČHMÚ (chmu.cz) byla koncentrace 213,4 µg/m3. Oxidy dusíku přitom patří mezi látky, které přímo škodí horním dýchacím cestám a podílejí se na vzniku obtíží od zánětu průdušek po dýchavičnost a astma. Na několika stanicích jsou překročeny také limity pro polétavý prach (PM10), Legerova jej momentálně neměří. Není přitom pochyb, že v centru města je hlavním původcem znečištění automobilová doprava.
„V situaci jako je dnes je třeba přikročit k omezení vjezdu osobních automobilů do centra města a regulovat nákladní dopravu jen na nutné zásobování. Šokuje mne, že město nevydalo žádné upozornění. Magistrát dlouhodobě hazarduje se zdravím všech Pražanů,“ kritizuje pasivitu radnice někdejší radní pro životní prostředí Petr Štěpánek.
„Pražané se dusí. Jsou dlouhodobě ohrožováni znečištěným ovzduším, přičemž ty nejškodlivější látky pocházejí z automobilové dopravy. Polétavý prach u dospělých i dětí poškrábe horní cesty dýchací, což je vstupní brána pro infekci. Plíce se zanášejí nečistotami. Oxidy dusíku jsou pro člověka nesmírně nebezpečné, pronikají do dolních cest dýchacích a mají podobný účinek na krev jako oxid uhelnatý,“ říká Ivana Cabrnochová, zelená zastupitelka v Praze 10.
„Primátor Svoboda by měl okamžitě jednat, protože zdraví obyvatel Prahy stojí nad právem projíždět automobilem přes centrum města. Magistrát musí najít odvahu na krátkodobé i dlouhodobé řešení problémů s pražským ovzduším. V těchto dnech je třeba regulovat automobilovou dopravu v centru, je třeba upřednostnit veřejnou dopravu včetně příměstských vlaků a pokud to bude třeba, množství spojů masivně posílit. Dále investujte do systému automatické regulace vjezdu aut do centra Prahy, do masivního posílení veřejné dopravy včetně vlaků, do sítě odstavných parkovišť na okraji Prahy,“ říká Petr Vilgus, člen vedení pražských zelených a zastupitel v Praze 8.
„V situaci jako je dnes je třeba přikročit k omezení vjezdu osobních automobilů do centra města a regulovat nákladní dopravu jen na nutné zásobování. Šokuje mne, že město nevydalo žádné upozornění. Magistrát dlouhodobě hazarduje se zdravím všech Pražanů,“ kritizuje pasivitu radnice někdejší radní pro životní prostředí Petr Štěpánek.
„Pražané se dusí. Jsou dlouhodobě ohrožováni znečištěným ovzduším, přičemž ty nejškodlivější látky pocházejí z automobilové dopravy. Polétavý prach u dospělých i dětí poškrábe horní cesty dýchací, což je vstupní brána pro infekci. Plíce se zanášejí nečistotami. Oxidy dusíku jsou pro člověka nesmírně nebezpečné, pronikají do dolních cest dýchacích a mají podobný účinek na krev jako oxid uhelnatý,“ říká Ivana Cabrnochová, zelená zastupitelka v Praze 10.
„Primátor Svoboda by měl okamžitě jednat, protože zdraví obyvatel Prahy stojí nad právem projíždět automobilem přes centrum města. Magistrát musí najít odvahu na krátkodobé i dlouhodobé řešení problémů s pražským ovzduším. V těchto dnech je třeba regulovat automobilovou dopravu v centru, je třeba upřednostnit veřejnou dopravu včetně příměstských vlaků a pokud to bude třeba, množství spojů masivně posílit. Dále investujte do systému automatické regulace vjezdu aut do centra Prahy, do masivního posílení veřejné dopravy včetně vlaků, do sítě odstavných parkovišť na okraji Prahy,“ říká Petr Vilgus, člen vedení pražských zelených a zastupitel v Praze 8.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk