https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zeleni-zadaji-primatora-svobodu-chrante-zdravi-prazanu-vyhlaste-nad-prahou-nizkoemisni-zonu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: Zelení žádají primátora Svobodu: Chraňte zdraví Pražanů, vyhlašte nad Prahou nízkoemisní zónu

14. února 2012 | Strana zelených
Pražští zelení vyzývají pražskou koalici, aby zahájila přípravu vyhlášení nízkoemisní zóny nad Prahou, která už příští zimu může regulovat jeden z hlavních zdrojů smogu - automobilovou dopravu. Zóna vytlačí z širšího centra "špinavé" automobily nesplňující přísnou emisní normu a přispěje tak k pročištění zdraví nebezpečného pražského ovzduší.

"Hlavním viníkem znečištění je masový automobilismus. Zdraví všech obyvatel Prahy však stojí nad právem jednotlivců projíždět automobilem přes centrum města. Je nutné schválit v zastupitelstvu vyhlášení nízkoemisní zóny nad Prahou, která už příští zimu zakáže vjezd autům, která nebudou splňovat přísné limity obsahu škodlivin ve výfukových plynech. Město v minulém volebním období zaplatilo studii, z které vyplývá, že logická regulační jednotka je Pražská památková rezervace. Má totiž omezený počet vjezdů a díky Plánu péče PPR lze vjezd do ní snadno regulovat. Památková ochrana je tady totiž nadřazena obecným zákonům," tvrdí předseda pražských zelených Petr Štěpánek.

"Pražští zelení opakovaně vyzývají primátora Bohuslava Svobodu, náměstka pro dopravu Noska a radního pro životní prostředí Lohynského (všichni ODS), aby přikročili k okamžitému řešení katastrofálního stavu pražského ovzduší. V situaci, jaká je dnes, je třeba omezit vjezd osobních automobilů do města a regulovat nákladní dopravu jen na nejnutnější zásobování. V širokém centru Prahy je nutné po vzoru německých měst vyhlásit nízkoemisní zónu a nepřipustit, aby špinavé spalovací motory ničily zdraví obyvatel metropole," říká Petr Vilgus, člen vedení pražských zelených a zastupitel v extrémně znečištěné Praze 8.

"Zelení nabízejí (nejen) pražským politikům recept pro zdravější vzduch. Jde o jednoduchá a logická pravidla, která úspěšně fungují ve vyspělejší části Evropy: 1. omezení vjezdu do centra měst pomocí mýta nebo kombinací parkovací zóny a rychlostní zóny Tempo 30, 2. nízkoemisní zóny regulující vjezd "špinavých aut", 3. razantní podpora veřejné dopravy včetně železnice, 4. nákladní doprava na koleje, 5. stromy v ulicích i krajině, 6. obnovitelné zdroje a energetické úspory a 7. přísnost na průmyslové znečišťovatele," dodává zelený zastupitel Petr Štěpánek.


Zdroje informací:
Znečištění (nejen) pražského ovzduší v těchto dnech dosahuje vysokých hodnot - mapa města na webu Českého hydrometeorologického ústavu je zcela červená (viz mapa na http://pr-asv.chmi.cz/IskoPollutionMapView/faces/pollutionmapvw/viewMapImages.jsf , údaje na http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/actual_hour_data_CZ.html).


Příloha: Sedm opatření pro zdraví i ekonomiku, které mohou přinést zlepšení stavu ovzduší (nejen) v Praze

1. MÝTO NEBO PARKOVACÍ ZÓNA A TEMPO 30: Zaveďte regulaci vjezdu do širšího centra (kompaktní městské zástavby) buď formou zpoplatněného vjezdu nebo kombinací přísné parkovací zóny společně s rychlostní zónou Tempo 30. Takto dopravně zklidněné centrum nebude lákat projíždějící automobilisty. Cílem není auta z center měst zcela vytlačit, ale jejich počet podstatně snížit.

2. NÍZKOEMISNÍ ZÓNY: Zaveďte po vzoru Německa a dalších vyspělých západních zemí nízkoemisní zóny (Umweltzone, Low Emission Zone), která zakáže vjezd „špinavých“ aut do centra. V ČR je toto opatření ještě naléhavější než na Západě, protože český vozový park je výrazně zastaralejší. Příslušný zákon existuje a obce mohou zóny vyhlásit už pro příští inverzní sezónu.

3. PODPORA VEŘEJNÉ DOPRAVY: Je třeba, aby politici vlastním příkladem a činy deklarovali, že zodpovědný obyvatel města se dopravuje veřejnou dopravou, pěšky nebo na kole. Nejen během zvýšeného znečištění ovzduší, ale celoročně. Místo vnitroměstských dálnic je třeba podpořit metro, tramvaje, autobusy a příměstské vlaky.

4. KAMIONY NA KOLEJE: Je nutné, aby co největší procento nákladní dopravy využívalo ekologičtější železnici. Toho lze dosáhnout jak regulací silniční přepravy, tak státní podporou na výstavbu překladišť a modernizaci tratí.

5. STROMY V ULICÍCH I V KRAJINĚ: Stromy a trvalé travní porosty, tramvajové pásy pokryté trávou nebo sukulenty fungují jako přirozený filtr znečištění. Je nezbytné přistoupit k masivní výsadbě uličních stromořadí i k plošnému ozelenění české krajiny. Praha a další velká města potřebují na svém okraji zelený lesní prstenec.

6. OBNOVITELNÉ ZDROJE A ENERGETICKÉ ÚSPORY: Část znečištění pochází z lokálních topenišť. Je třeba na základě státní regulace a cílené finanční podpory zavádět do nejvíce znečištěných oblastí obnovitelné zdroje energií jak na výrobu elektřiny, tak ohřev vody, zateplovat budovy a podporovat zavádění úsporných a ekologických technologií.

7. PŘÍSNOST NA PRŮMYSLOVÉ ZNEČIŠŤOVATELE: Stát se musí rozhodnout, jestli upřednostní zdraví obyvatel nebo růst HDP založený na energeticky náročném a „špinavém“ průmyslu, který poškozuje zdraví obyvatel ČR. Investice do obnovitelných zdrojů a energetických úspor navíc prokazatelně přinášejí i tvorbu nových a udržitelných pracovních míst. Zelená transformace českého průmyslu je nevyhnutelná. Čím dříve začne, o to méně bude nákladná.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist