https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zeleznicni-most-chce-zachovat-1000-lidi-kampan-jede-dal
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených Praha: Železniční most chce zachovat 1000 lidí, kampaň jede dál

8. ledna 2020 | Strana zelených Praha
Kampaň nebourat.cz, která vznikla po oznámení, že je třeba zbořit Železniční most pod Vyšehradem a nahradit jej „kopií“ nabírá na síle. Petici, určenou majiteli mostu, státní Správě železniční dopravní cesty, podepsalo do nového roku již 1000 osob.

Nýtovaný železný most z roku 1901 je čtvrtý nejstarší most v Praze. Spojuje Hlavní a Smíchovské nádraží a je vstupní branou železniční dopravy ze směru od Plzně. Poslední desetiletí je zanedbávaná pravidelná údržba, především čištění a nátěry. Od roku 2006 je památkově chráněný. V roce 2018 SŽDC požádal o sejmutí památkové ochrany. SŽDC a jím objednané studie tvrdí, že je most neopravitelný.

Iniciativa nebourat.cz díky rešerši jiných oprav nýtovaných mostů v Evropě oslovila švýcarského profesora Eugena Brühwilera, experta na jejich opravy. Ten konstatoval, že se u prezentovaných posudků SŽDC jedná o „klasické argumenty, vycházející z zastaralé metodiky posuzování nýtovaných konstrukcí, které vedly k zbytečnému zničení mnoha historicky cenných staveb, které by mohly sloužit i v době intenzivní dopravy“. Pavel Štorch, zakladatel nebourat.cz a člen ZO P5 se sešel s Adamem Scheinherrem, náměstkem pro dopravu, který následně prosadil další posudek s osobním zapojením Prof. Brühwilera. SŽDC jeho práci na podzim 2019 odmítla jako „Řešení nevyzkoušené, odporující českým normám a obsahující značná investiční a technická rizika“ Na rozhodnutí Ministerstva kultury ohledně památkové péče se stále čeká, ale pravděpodobně padne v prvních měsících roku 2020.

„Z našeho pohledu se jedná o nebezpečný precedens. Máme celopražsky významnou stavbu, u které se dlouhodobě zanedbávala údržba. V době uspokojivého technického stavu se začne památkově chránit. Její vlastník péči dále zanedbává a následně podá žádost o sejmutí památkové péče, protože technický stav opravu již neumožňuje. Připomíná Vám to nápadně nádraží Vyšehrad nebo usedlost Cibulka v Košířích? Jenže tady je majitelem stát…
Pro dostatečný tlak na SŽDC sbíráme podpisy, prosím připojte se elektronicky na nebourat.cz
tisknout poslat  twitter
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist