Tiskové zprávy
Správa železniční dopravní cesty: Železniční stanice Praha-Hostivař dostala moderní podobu
29. listopadu 2016 | Správa železniční dopravní cesty
Správa železniční dopravní cesty dnes slavnostně ukončila rekonstrukci železniční stanice Praha-Hostivař. Její přestavba byla prvním krokem rozsáhlého projektu, jehož cílem je modernizace pražského železničního uzlu v úseku z Hostivaře až téměř na hlavní nádraží.
Přestavba hostivařské stanice je první etapou rekonstrukce železniční trati České Budějovice – Praha v úseku Praha-Hostivař (včetně) – Praha hl. n. (mimo). Hlavním cílem její optimalizace je zvýšení kapacity dráhy pro potřeby příměstské, dálkové i nákladní dopravy, zlepšení přestupních vazeb mezi železniční a městskou hromadnou dopravou, snížení negativních vlivů dopravy na okolní zástavbu a v neposlední řadě uvedení železniční trati, souvisejících staveb a zařízení do technického stavu odpovídajícího evropským parametrům a standardům.
„Rekonstrukce železniční stanice Praha-Hostivař byla již nezbytná, protože jako jediná na rameni Benešov u Prahy – Praha neměla zajištěný mimoúrovňový přístup na nástupiště. Proto zde od předloňského roku probíhaly rozsáhlé stavební práce. Cestující díky nim získali nejen nový podchod a nástupiště, ale také pohodlnější a bezpečnější cestování,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
V Praze-Hostivaři stavbaři provedli komplexní rekonstrukci hlavních a předjízdných kolejí, upravili kolejová rozvětvení (výhybky) a vybudovali nové kolejiště, které respektuje napojení na Odstavné nádraží Praha Jih a Depo kolejových vozidel Praha ČD a ostatní tratě. Součástí rekonstrukce byla také výstavba nových ostrovních nástupišť s mimoúrovňovým přístupem pro cestující. Ten zajišťuje nový podchod, který zároveň propojuje okolní území dosud rozdělená železnicí. Na všech nástupištích bylo zřízeno nové zastřešení a podél trati vznikly protihlukové zdi.
Na tento projekt navazuje druhá část, která řeší úsek mezi stanicí Praha-Hostivař a jižními portály vinohradských tunelů. Součástí řešeného úseku jsou rozsáhlé přestavby mostních objektů přes významné městské komunikace. Trať bude vedena v pozměněné trase, což se mimo jiné projeví na obsluze daného území osobními vlaky. Dosavadní zastávku ve Strašnicích nahradí jednak nová stanice Zahradní Město a jednak zastávka Eden.
Jedná se o fázovaný projekt, přičemž fáze I byla spolufinancována z OP Doprava v programovém období 2007–2013. Příspěvek Evropské unie z Fondu soudržnosti za fázi I dosáhl 573 860 649 Kč. U fáze II byla schválena žádost o spolufinancování z OP Doprava v programovém období 2014–2020. Předpokládaný příspěvek z Evropské unie z Evropských strukturálních a investičních fondů činí maximálně 274 480 289 Kč. Předpokládané celkové investiční náklady za obě fáze činí 1 214 319 620 Kč bez DPH. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Přestavba hostivařské stanice je první etapou rekonstrukce železniční trati České Budějovice – Praha v úseku Praha-Hostivař (včetně) – Praha hl. n. (mimo). Hlavním cílem její optimalizace je zvýšení kapacity dráhy pro potřeby příměstské, dálkové i nákladní dopravy, zlepšení přestupních vazeb mezi železniční a městskou hromadnou dopravou, snížení negativních vlivů dopravy na okolní zástavbu a v neposlední řadě uvedení železniční trati, souvisejících staveb a zařízení do technického stavu odpovídajícího evropským parametrům a standardům.
„Rekonstrukce železniční stanice Praha-Hostivař byla již nezbytná, protože jako jediná na rameni Benešov u Prahy – Praha neměla zajištěný mimoúrovňový přístup na nástupiště. Proto zde od předloňského roku probíhaly rozsáhlé stavební práce. Cestující díky nim získali nejen nový podchod a nástupiště, ale také pohodlnější a bezpečnější cestování,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
V Praze-Hostivaři stavbaři provedli komplexní rekonstrukci hlavních a předjízdných kolejí, upravili kolejová rozvětvení (výhybky) a vybudovali nové kolejiště, které respektuje napojení na Odstavné nádraží Praha Jih a Depo kolejových vozidel Praha ČD a ostatní tratě. Součástí rekonstrukce byla také výstavba nových ostrovních nástupišť s mimoúrovňovým přístupem pro cestující. Ten zajišťuje nový podchod, který zároveň propojuje okolní území dosud rozdělená železnicí. Na všech nástupištích bylo zřízeno nové zastřešení a podél trati vznikly protihlukové zdi.
Na tento projekt navazuje druhá část, která řeší úsek mezi stanicí Praha-Hostivař a jižními portály vinohradských tunelů. Součástí řešeného úseku jsou rozsáhlé přestavby mostních objektů přes významné městské komunikace. Trať bude vedena v pozměněné trase, což se mimo jiné projeví na obsluze daného území osobními vlaky. Dosavadní zastávku ve Strašnicích nahradí jednak nová stanice Zahradní Město a jednak zastávka Eden.
Jedná se o fázovaný projekt, přičemž fáze I byla spolufinancována z OP Doprava v programovém období 2007–2013. Příspěvek Evropské unie z Fondu soudržnosti za fázi I dosáhl 573 860 649 Kč. U fáze II byla schválena žádost o spolufinancování z OP Doprava v programovém období 2014–2020. Předpokládaný příspěvek z Evropské unie z Evropských strukturálních a investičních fondů činí maximálně 274 480 289 Kč. Předpokládané celkové investiční náklady za obě fáze činí 1 214 319 620 Kč bez DPH. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk