Tiskové zprávy
Správa KRNAP: Získali jsme Bludičku
Tak se jmenuje výjimečný symbolistní obraz malíře Františka Kavána, který díky dotaci Ministerstva kultury České republiky, z programu Integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví, získalo naše Krkonošské muzeum v Jilemnici do svých sbírek a stane je nedílnou součástí jilemnické Kávanovské galerie.
„Galerie Františka Kavána v Krkonošském muzeu Správy KRNAP v Jilemnici je po expozici o hraběti Harrachovi největším lákadlem k návštěvě jilemnického zámku. Z odborného kurátorského hlediska pro nás bylo důležité Bludičku získat, protože jsme tím zhodnotili celou Kavánovu sbírku,“ říká ředitel Správy KRNAP Robin Böhnisch.
Bludička, je vytvořena kombinovanou technikou uhlu, pastelu a tempery na malířském kartonu o rozměrech 33 x 50 cm. Obraz pochází z roku 1897, je signovaný, datovaný, rámovaný a zasklený.
Autorův příklon k symbolismu se projevil zejména ve druhé polovině 90. let 19. století, po odchodu z Akademie výtvarných umění. Tehdy ho ovlivnily povídky spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého, ale také okruh přátel kolem časopisu Moderní revue. Hledal nový způsob vyjádření a jeho tvorba se obvykle vztahovala buď k básním, ať vlastním či jeho přátel, duševním stavům nebo přírodním jevům. Vyznačovala se experimentováním s různými technikami, často se jednalo o uhel s bělobou, pastel s akvarelem, kvaš nebo barvy Syntonos.
Inspirací mu byl přírodní úkaz fosforeskujících světlušek – svatojánských mušek, zobrazených v krajině bažinatých luk s jezírkem a s oblíbeným motivem vrb, z nichž některé mají podobu fantaskních bytostí; v pozadí se táhne pásmo kopců.
Nový přírůstek doplnil řadu kvalitních symbolistních obrazů jako Rozpomínka měsíční noci mlhavé, Zlatá noc nebo Zoufalství, také vystavených v galerii Františka Kavána, jež je součástí našeho Krkonošského muzea v Jilemnici.
„Galerie Františka Kavána v Krkonošském muzeu Správy KRNAP v Jilemnici je po expozici o hraběti Harrachovi největším lákadlem k návštěvě jilemnického zámku. Z odborného kurátorského hlediska pro nás bylo důležité Bludičku získat, protože jsme tím zhodnotili celou Kavánovu sbírku,“ říká ředitel Správy KRNAP Robin Böhnisch.
Bludička, je vytvořena kombinovanou technikou uhlu, pastelu a tempery na malířském kartonu o rozměrech 33 x 50 cm. Obraz pochází z roku 1897, je signovaný, datovaný, rámovaný a zasklený.
Autorův příklon k symbolismu se projevil zejména ve druhé polovině 90. let 19. století, po odchodu z Akademie výtvarných umění. Tehdy ho ovlivnily povídky spisovatele Lva Nikolajeviče Tolstého, ale také okruh přátel kolem časopisu Moderní revue. Hledal nový způsob vyjádření a jeho tvorba se obvykle vztahovala buď k básním, ať vlastním či jeho přátel, duševním stavům nebo přírodním jevům. Vyznačovala se experimentováním s různými technikami, často se jednalo o uhel s bělobou, pastel s akvarelem, kvaš nebo barvy Syntonos.
Inspirací mu byl přírodní úkaz fosforeskujících světlušek – svatojánských mušek, zobrazených v krajině bažinatých luk s jezírkem a s oblíbeným motivem vrb, z nichž některé mají podobu fantaskních bytostí; v pozadí se táhne pásmo kopců.
Nový přírůstek doplnil řadu kvalitních symbolistních obrazů jako Rozpomínka měsíční noci mlhavé, Zlatá noc nebo Zoufalství, také vystavených v galerii Františka Kavána, jež je součástí našeho Krkonošského muzea v Jilemnici.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk