Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Získat evropské peníze na dopravu nemusí být snadné
Děti Země a další ekologické organizace již nyní evidují dvanáct dopravních staveb, které mohou mít potíže při získání peněz z Operačního programu Doprava, neboť nemusí splnit potřebné přísné požadavky Komise. Tento program sice umožní do roku 2013 čerpat kolem 150 miliard korun, ale získat souhlas pro financování těchto dvanácti projektů v objemu 118 miliard korun může být obtížné. Zůstává tak otázkou, zda bude společensky účelné je stavět bez ohledu na efektivnější alternativy.
„Překvapuje mě to obrovské nadšení mnohých politiků, jak snadno by k nám měly z Bruselu přitéct peníze na řadu rozmařilých dopravních staveb, když je v preambuli tohoto programu (1) jasně uvedeno, že o každém projektu bude Komise zvlášť rozhodovat,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Mezi dvanácti spornými projekty je deset silnic a dálnic, odsun železničního nádraží v Brně a plavební stupeň Děčín, který pro Děti Země není přijatelný vůbec. Naproti tomu moderní nádraží Brno podle nich určitě potřebuje, avšak komfortně a levněji v centru města a ne na periférii.
„Také nemůžeme souhlasit s výstavbou dálnice D3 přes rekreační oblast Posázaví, silnice R52 z Pohořelic do Mikulova přes území soustavy NATURA 2000 a CHKO Pálava a silnice R49 od Fryštáku na Slovensko přes Přírodní park Vizovické vrchy,“ vyjmenovává Patrik silniční stavby, které jsou podle něho příliš drahé, dopravně a ekonomicky neefektivní či mají zásadní ekologické dopady. Všechny ale mají zpracované reálné alternativy.
U zbývajících sedmi silničních staveb jsou předloženy jen jiné trasy, které omezí negativní vlivy aut a přitom neničí krajinu. Je to severozápadní okruh Prahy ve variantě Ss, dále silnice R35 vedená jižně od CHKO Český ráj a silnice R55 na Slovácku v trase mimo Ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví.
„Příprava těchto dvanácti projektů bude v součinnosti s úředníky Komise občanskými sdruženími monitorována s cílem prosadit předložené alternativy a ekologičtější trasy,“ dodává Patrik nakonec.
Schválený OP Doprava pro léta 2007-13 obsahuje indikativní seznam 96 dopravních projektů v celkovém objemu 22.476,8 miliónů Euro (tj. asi 585 mld. Kč). K dispozici je ale jen 5.774,1 miliónů Euro (tj. si 150 mld. Kč), což je téměř 26 % z celkového objemu peněz. Zbytek si musí ČR zajistit z veřejných či soukromých zdrojů.
Poznámka:
(1) V Preambuli OP Doprava se uvádí: „Seznam projektů v příloze č. 1 a schémata v příloze č. 2 jsou uváděny jako indikativní. Tyto projekty a jejich konfigurace (konkrétní vedení tras atd.) mohou být během programového období upraveny a změněny. Schválení spolufinancování kteréhokoli projektu uvedeného v OP Doprava a v přílohách podléhá posouzení projektové žádosti Řídícím orgánem OP Doprava, včetně posouzení dopadu na životní prostředí (EIA) a ekonomické analýzy (analýzy nákladů a přínosů - CBA), která by měla zahrnovat mimo jiné porovnání alternativních možností na základě jejich nákladových a environmentálních aspektů ve shodě s literou i smyslem příslušné legislativy Společenství. Závěry srovnávacích studií posuzovaných alternativ projektu, jak z ekonomického, tak z environmentálního hlediska, budou součástí oficiální žádosti o spolufinancování projektu. Konečně, je nutné uvést, že schválení operačního programu a schválení finanční podpory pro jednotlivé projekty jsou dva oddělené procesy, a proto rozhodnutí Evropské komise o schválení programu nepředjímá schválení spolufinancování pro jakýkoli jednotlivý projekt.“
„Překvapuje mě to obrovské nadšení mnohých politiků, jak snadno by k nám měly z Bruselu přitéct peníze na řadu rozmařilých dopravních staveb, když je v preambuli tohoto programu (1) jasně uvedeno, že o každém projektu bude Komise zvlášť rozhodovat,“ upozorňuje Miroslav Patrik z Dětí Země.
Mezi dvanácti spornými projekty je deset silnic a dálnic, odsun železničního nádraží v Brně a plavební stupeň Děčín, který pro Děti Země není přijatelný vůbec. Naproti tomu moderní nádraží Brno podle nich určitě potřebuje, avšak komfortně a levněji v centru města a ne na periférii.
„Také nemůžeme souhlasit s výstavbou dálnice D3 přes rekreační oblast Posázaví, silnice R52 z Pohořelic do Mikulova přes území soustavy NATURA 2000 a CHKO Pálava a silnice R49 od Fryštáku na Slovensko přes Přírodní park Vizovické vrchy,“ vyjmenovává Patrik silniční stavby, které jsou podle něho příliš drahé, dopravně a ekonomicky neefektivní či mají zásadní ekologické dopady. Všechny ale mají zpracované reálné alternativy.
U zbývajících sedmi silničních staveb jsou předloženy jen jiné trasy, které omezí negativní vlivy aut a přitom neničí krajinu. Je to severozápadní okruh Prahy ve variantě Ss, dále silnice R35 vedená jižně od CHKO Český ráj a silnice R55 na Slovácku v trase mimo Ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví.
„Příprava těchto dvanácti projektů bude v součinnosti s úředníky Komise občanskými sdruženími monitorována s cílem prosadit předložené alternativy a ekologičtější trasy,“ dodává Patrik nakonec.
Schválený OP Doprava pro léta 2007-13 obsahuje indikativní seznam 96 dopravních projektů v celkovém objemu 22.476,8 miliónů Euro (tj. asi 585 mld. Kč). K dispozici je ale jen 5.774,1 miliónů Euro (tj. si 150 mld. Kč), což je téměř 26 % z celkového objemu peněz. Zbytek si musí ČR zajistit z veřejných či soukromých zdrojů.
Poznámka:
(1) V Preambuli OP Doprava se uvádí: „Seznam projektů v příloze č. 1 a schémata v příloze č. 2 jsou uváděny jako indikativní. Tyto projekty a jejich konfigurace (konkrétní vedení tras atd.) mohou být během programového období upraveny a změněny. Schválení spolufinancování kteréhokoli projektu uvedeného v OP Doprava a v přílohách podléhá posouzení projektové žádosti Řídícím orgánem OP Doprava, včetně posouzení dopadu na životní prostředí (EIA) a ekonomické analýzy (analýzy nákladů a přínosů - CBA), která by měla zahrnovat mimo jiné porovnání alternativních možností na základě jejich nákladových a environmentálních aspektů ve shodě s literou i smyslem příslušné legislativy Společenství. Závěry srovnávacích studií posuzovaných alternativ projektu, jak z ekonomického, tak z environmentálního hlediska, budou součástí oficiální žádosti o spolufinancování projektu. Konečně, je nutné uvést, že schválení operačního programu a schválení finanční podpory pro jednotlivé projekty jsou dva oddělené procesy, a proto rozhodnutí Evropské komise o schválení programu nepředjímá schválení spolufinancování pro jakýkoli jednotlivý projekt.“
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk