Ondřej Kubala "> Změna služeb pod značkou SC Pendolino od 1. září 2007 - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zmena-sluzeb-pod-znackou-sc-pendolino-od-1-zari-2007
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Změna služeb pod značkou SC Pendolino od 1. září 2007

25. července 2007 | České dráhy
Autor: Ondřej Kubala
Opava – Praha na jednu jízdenku SC Net ve verzi Ekonom za 500 Kč.

Výsledky květnového průzkumu Českých drah ve vlacích SC Pendolino ukázaly některé další oblasti rozvoje služeb, o něž by cestující měli zájem. Týkalo se to zejména rozšíření doplňkových služeb poskytovaných v rámci servisu první třídy a většího propojení s návazným cestováním do nástupních a cílových destinací.

Proto České dráhy od 1. září upraví rozsah služeb a tarifní nabídky pro vlaky SuperCity tak, aby lépe vystihovaly poptávku cestujících. Novinkami bude rozšíření rozsahu občerstvovacích a dalších služeb v rámci ceny jízdenky pro první třídu a zavedení nových tarifních balíčků pro vnitrostátní přepravu SC Net ve verzi Ekonom (2. třída) a Business (1. třída). Ty cestujícím umožní návaznou dopravu regionálními spoji za tzv. balíčkovou cenu z nástupních a do cílových destinací, a to v rámci obvodu platnosti síťové jízdenky Regionet. Za cenu 500 Kč tak bude možné cestovat například celou trasu Opava – Praha s tím, že v relaci Opava – Ostrava Svinov může cestující využít přípojné osobní či spěšné vlaky; v úseku Ostrava Svinov – Praha pak bude cestovat vlakem SC Pendolino a na tutéž jízdenku – bez dalšího doplácení může ještě pokračovat například do Kladna či Kralup nad Vltavou. Tento systém je univerzální a platí pro severní i jižní větev.

Cena balíčku SC Net pro severní větev (Praha – Olomouc – Ostrava) ve verzi Ekonom činí 500 Kč; ve verzi Business 750 Kč. V případě jižní větve (Praha – Pardubice – Brno – Břeclav) činí cena balíčku SC Net ve verzi Ekonom 400 Kč; ve verzi Business pak 600 Kč.

Součástí změn je také ukončení dosavadního tarifu tzv. obyčejného jízdného SuperCity a nabídky SC Plus. Od 1. září bude vedle balíčků SC Net platit ve vlacích SuperCity jakékoli platné jízdné pro danou trasu s povinnou rezervací pro vlaky SuperCity. Samozřejmostí je uplatnění slev pro cestování spoji Českých drah a pro zakoupení povinné rezervace pro vlaky SuperCity.

V rámci servisu v první třídě vlaků SuperCity bude cestujícím nabízen větší rozsah občerstvení poskytovaného v ceně. Vedle větší hmotnosti poskytovaného občerstvení, naleznou cestující v nabídce více variant menu; nápoje pak doplní možnost dát si k občerstvení pivo. Součástí bude také nabídka ještě dalších doplňkových služeb. V rámci pilotního projektu chystají České dráhy také zahájení partnerského programu ČD Bonus, který cestujícím spojů SC Pendolino poskytne další výhody – zejména možnost využívání dalších služeb a nákupů za zvýhodněnou cenu.


Výsledky marketingového průzkumu: Cestující jsou velmi spokojeni se službami pod značkou SC Pendolino

Nejlépe hodnotili cestující palubní personál stevardů Českých drah. Více než 90 % cestujících je velmi spokojeno s chováním, službami a profesionalitou stevardů vlaků SuperCity

České dráhy realizovaly v měsíci květnu rozsáhlý marketingový průzkum ve spojích provozovaných pod produktovou značkou SC Pendolino. Cílem průzkumu bylo zjistit spokojenost cestujících se službami po přibližně 1,5 roce provozu a současně zmapovat chování zákazníků, jejich poptávku po dalších službách a zákaznické trendy klíčové pro další rozvoj produktu SC Pendolino. Průzkum probíhal na všech trasách, kde jsou vlaky SuperCity provozovány. Průzkumu se celkem zúčastnilo více než 1 200 respondentů.

Výsledky průzkumu ukázaly vysokou spokojenost cestujících se službami poskytovanými pod značkou SC Pendolino. Velmi vysoká spokojenost cestujících je také s palubním personálem stevardů vlaků SuperCity, kde více než 90 % cestujících označilo svůj názor na palubní personál známkou velmi spokojeni.


Detailní rozbor výsledků marketingového průzkumu

1. Spokojenost s produktem SC Pendolino
• Současnou úroveň produktu SC Pendolino a nabídku služeb hodnotí oslovení cestující ve všech případech velmi dobře. Nejvíce spokojeni (94 %) jsou cestující s přesností a dodržováním času odjezdu a příjezdu vlaku. Velmi vysokou míru spokojenosti (93 %) vyslovují cestující také s pohodlím, které jim cestování vlaky SC Pendolino nabízí. Velmi dobře (92 %) hodnotí oslovení cestující také čistotu a dodržování hygienických podmínek na toaletách. Přibližně devět cestujících z deseti (89 %) na vlacích SC Pendolino oceňuje rychlost jízdy a téměř bez stížností (89 % spokojených) zůstal současný jízdní řád vlaků SC Pendolino.
• Hodnocení vlakového personálu patří k absolutně nejlepším. Cestující byli s vlakovým personálem natolik spokojeni, že nepoužívali žádné negativní známky. O tom, že neměli důvod personálu nic vytknout, svědčí i naprostá převaha odpovědí „velmi spokojen/a“. Hodnocení vlakového personálu bylo stejně vynikající v obou vozových třídách. 92 % cestujících je velmi spokojeno s chováním personálu k cestujícím. S upraveností zevnějšku je velmi spokojeno 90 % cestujících a s tím, jak personál cestujícím podává informace, vyjádřilo velkou spokojenost 87 % cestujících.

2. Využívání služeb ve stanici a ve vlaku
• Ze služeb poskytovaných ve stanici využívá největší podíl oslovených cestujících první třídou expresní pokladny (57 %). Přibližně každý druhý (52 %) využil možnost pobýt určitý čas v prostředí čekárny ČD Lounge a stejný podíl cestujících (52 %) využil možnost zaparkovat svůj vůz v blízkosti nádražní budovy. Autobusový spoj na pražské letiště využila přibližně třetina (32 %) oslovených cestujících první třídou.
• Ze služeb poskytovaných na palubě vlaku cestující první třídou nejvíce oceňují nabídku denního tisku a informační materiály a časopisy. Tyto dvě služby využívají téměř všichni cestující a naprostá většina je s nimi spokojena (89 % cestujících je spokojeno s denním tiskem a stejný podíl je spokojen i s informačními materiály ČD). Přípojku elektrického proudu využívá naprostá většina (84 %) cestujících první třídy a téměř všichni (79 %) tuto možnost oceňují. Čtyři oslovení cestující z pěti (79 %) navštívili při své cestě SC Pendolino bistro vůz a převážná většina z nich (70 %) tuto službu chválí. Pojízdný minibar využilo 72 % cestujících a jejich spokojenost s touto službou dosahuje úrovně (63 %).

3. Důvody, proč cestující využívají vlaky SuperCity
• Spoj SC Pendolino lidé volí především pro jeho rychlost (89 %). Dalším faktorem, který respondenti často (68 %) označovali jako jeden z důvodů výběru, je pohodlí při cestování vlakem SC Pendolino. Každý druhý cestující (49 %) zvolil cestu vlakem Pendolino proto, že nemusí řídit a při cestě se může věnovat např. práci nebo může odpočívat. Pro bezmála dvě pětiny (37 %) cestujících je SC Pendolino symbolem kvalitních služeb, které rozhodly pro cestu tímto spojem. Třetinu cestujících (34 %) přesvědčil pro výběr tohoto spoje jeho vhodný čas odjezdu/příjezdu. Téměř čtvrtina (23 %) cestujících si vybrala spoj SC Pendolino, protože je to příjemný způsob cestování za přijatelnou cenu. Podobný podíl (22 %) cestujících naopak cenu za jízdné zvažovat nemusel, protože jízdné za něj platil zaměstnavatel. Image SC Pendolino je pro desetinu cestujících jedním z důvodů, který podpořil výběr právě tohoto spoje.
• Možnost pracovat během jízdy na přenosném PC mají díky elektrické přípojce cestující první třídou. Téměř každý druhý pasažér první třídy (47 %) označil možnost pracovat na PC nebo telefonovat za jízdy za jeden z faktorů, proč pro svou cestu vybral právě spoj SC Pendolino.
• Mezi stejně hodnocené faktory cestujícími první i druhé třídy patří rychlost spojení, pohodlí, kvalitní služby a image SC Pendolino. Možnost „nemusím řídit“ volili mnohem častěji jako důvod své cesty oslovení pasažéři první vlakové třídy (58 % ve srovnání se 40 % cestujících ve druhé třídě). Rovněž možnost „platí to firma/zaměstnavatel“ volili častěji oslovení cestující první třídou (28 % ve srovnání s 16 % cestujících druhou třídou). To, že výběr SC Pendolino ovlivnila přijatelná cena, označovali častěji pasažéři druhé vlakové třídy (30 % ve srovnání 16 % cestujících v první třídě). Výběr SC Pendolino díky jeho vhodnému času odjezdu/příjezdu označovali také častěji oslovení cestující ve druhé třídě (46 % ve srovnání s 23 % cestujícími první třídou).
• Mezi nejčastější důvody, proč lidé jezdí vlakem SC Pendolino, patří důvody pracovní. Soukromé a volnočasové aktivity tvoří také podstatnou část důvodů jejich cesty, nikoli však převažující. Účastníci ankety označili v naprosté většině případů (68 %), že důvod jejich cesty SC Pendolino byl pracovní. Pětina cestujících (19 %) využila cestu vlakem SC Pendolino k návštěvě známých a přátel a každý desátý cestující označil svou cestu jako turistickou. Podíl žáků/studentů cestujících v době konání průzkumu vlaky SC Pendolino do školy byl na úrovni 4 %.
• Zatímco mezi cestujícími první třídou převažuje mezi důvody jejich cesty naprosto důvod pracovní (83 %), u lidí jedoucích druhou vozovou třídou se kromě pracovních důvodů cesty (54 %) významně prosazuje důvod návštěvy přátel, známých (27 %) a každý osmý cestující (12 %) druhou třídou cestoval z důvodů poznávacích (turistika). Studentů/žáků cestuje logicky více druhou třídou (přibližně 7 % z celkového počtu oslovených cestujících).
• Pracovně cestují vlaky SC Pendolino častěji muži, lidé s vysokoškolským vzděláním, občané v produktivním věku (27-65 let, nejčastěji věková skupina 36 – 45 let), podnikatelé, ze zaměstnanců vedoucí a odborní pracovníci. Z hlediska příjmu jsou pak nejčastějšími cestujícími za prací lidé s čistým příjmem vyšším než 20 tis. Kč měsíčně. Pracovní důvod cesty označili častěji (více než 73 %) lidé, kteří vlaky SC Pendolino jezdí pravidelně (alespoň 1x za 14 dní nebo častěji) nebo alespoň 1x měsíčně.

4. Četnost využívání služeb SC Pendolino a trávení času během cesty
• Přibližně každý sedmý účastník ankety (14 %) jezdí spojem SC Pendolino velmi často - alespoň jedenkrát týdně. Stejný podíl respondentů využívá SC Pendolino pro své cesty alespoň jedenkrát za 14 dní. Nejméně jednou měsíčně využije spoj SC Pendolino pětina respondentů (19 %). Pendolinem jezdí minimálně čtyřikrát ročně zhruba čtvrtina lidí (22 %), kteří odpovídali na anketní otázky a méně často než jednou za čtvrt roku usedne do vlaku SC Pendolino necelá třetina (31 %) oslovených cestujících.
• Téměř každý druhý (43 %) cestující první vozovou třídou se při jízdě věnuje pracovním záležitostem, případně studiu, třetina cestujících v první třídě si během jízdy čte a přibližně každý šestý cestující (16 %) první třídou tráví čas jízdy spánkem nebo odpočinkem. Ve druhé vozové třídě je největší podíl cestujících (36 %), kteří si během jízdy čtou. Práci nebo studiu se během jízdy věnuje jen mírně více než čtvrtina (28 %) cestujících a další přibližně čtvrtina pasažérů (23 %) během jízdy odpočívá nebo spí.
• Pravidelní cestující (kteří spoj SC Pendolino využívají alespoň 1x za 14 dní nebo častěji) využívají častěji slevy (66 %). Nejčastěji jsou to slevy vyplývající z držitelství In-karty (26 %) nebo jiné (jinde nezařazené) slevy (studenti/žáci, apod.) – využilo 15 %. Zpáteční jízdenku naproti tomu využívají nejčastěji (31 %) lidé, kteří vlakem SC Pendolino necestují příliš často (méně často než 1x měsíčně).

5. Zájem o další služby a rozšíření nabídky služeb v rámci produktu SC Pendolino
• Nejlákavější možností by pro oslovené cestující byl tzv. Věrnostní program, kdy by cestující získávali slevy na jízdném při častějším využívání spojů SC Pendolino (označilo 65 % cestujících). Přibližně čtvrtina (27 %) oslovených pasažérů by dále přivítala garanci parkovacího místa ve výchozí stanici jízdy a podobný podíl účastníků ankety (25 %) označil, že by měl zájem o možnost nákupu jízdního dokladu telefonicky, za příplatek. Přibližně pětina (18 %) oslovených cestujících by měla zájem o zasílání informací o výlukách na trati a mimořádných akcích Českých drah SMS zprávami do jejich mobilních telefonů.
• Téměř polovina respondentů (43 %) při vyplňování dotazníku uvedla, že by měla zájem
o slevu při cestování ostatními vlaky ČD. O slevu na ubytování ve vybraných hotelích v cílové stanici projevilo zájem 37 % oslovených cestujících. Slevu na jídlo ve vybraných restauracích v cílové stanici by přivítala přibližně třetina (32 %) oslovených pasažérů. O slevu na vstupné na kulturní nebo sportovní akce projevili zájem tři cestující z deseti (29 %).

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist