Tiskové zprávy
České dráhy: Změna služeb pod značkou SC Pendolino od 1. září 2007
Opava – Praha na jednu jízdenku SC Net ve verzi Ekonom za 500 Kč.
Výsledky květnového průzkumu Českých drah ve vlacích SC Pendolino ukázaly některé další oblasti rozvoje služeb, o něž by cestující měli zájem. Týkalo se to zejména rozšíření doplňkových služeb poskytovaných v rámci servisu první třídy a většího propojení s návazným cestováním do nástupních a cílových destinací.
Proto České dráhy od 1. září upraví rozsah služeb a tarifní nabídky pro vlaky SuperCity tak, aby lépe vystihovaly poptávku cestujících. Novinkami bude rozšíření rozsahu občerstvovacích a dalších služeb v rámci ceny jízdenky pro první třídu a zavedení nových tarifních balíčků pro vnitrostátní přepravu SC Net ve verzi Ekonom (2. třída) a Business (1. třída). Ty cestujícím umožní návaznou dopravu regionálními spoji za tzv. balíčkovou cenu z nástupních a do cílových destinací, a to v rámci obvodu platnosti síťové jízdenky Regionet. Za cenu 500 Kč tak bude možné cestovat například celou trasu Opava – Praha s tím, že v relaci Opava – Ostrava Svinov může cestující využít přípojné osobní či spěšné vlaky; v úseku Ostrava Svinov – Praha pak bude cestovat vlakem SC Pendolino a na tutéž jízdenku – bez dalšího doplácení může ještě pokračovat například do Kladna či Kralup nad Vltavou. Tento systém je univerzální a platí pro severní i jižní větev.
Cena balíčku SC Net pro severní větev (Praha – Olomouc – Ostrava) ve verzi Ekonom činí 500 Kč; ve verzi Business 750 Kč. V případě jižní větve (Praha – Pardubice – Brno – Břeclav) činí cena balíčku SC Net ve verzi Ekonom 400 Kč; ve verzi Business pak 600 Kč.
Součástí změn je také ukončení dosavadního tarifu tzv. obyčejného jízdného SuperCity a nabídky SC Plus. Od 1. září bude vedle balíčků SC Net platit ve vlacích SuperCity jakékoli platné jízdné pro danou trasu s povinnou rezervací pro vlaky SuperCity. Samozřejmostí je uplatnění slev pro cestování spoji Českých drah a pro zakoupení povinné rezervace pro vlaky SuperCity.
V rámci servisu v první třídě vlaků SuperCity bude cestujícím nabízen větší rozsah občerstvení poskytovaného v ceně. Vedle větší hmotnosti poskytovaného občerstvení, naleznou cestující v nabídce více variant menu; nápoje pak doplní možnost dát si k občerstvení pivo. Součástí bude také nabídka ještě dalších doplňkových služeb. V rámci pilotního projektu chystají České dráhy také zahájení partnerského programu ČD Bonus, který cestujícím spojů SC Pendolino poskytne další výhody – zejména možnost využívání dalších služeb a nákupů za zvýhodněnou cenu.
Výsledky marketingového průzkumu: Cestující jsou velmi spokojeni se službami pod značkou SC Pendolino
Nejlépe hodnotili cestující palubní personál stevardů Českých drah. Více než 90 % cestujících je velmi spokojeno s chováním, službami a profesionalitou stevardů vlaků SuperCity
České dráhy realizovaly v měsíci květnu rozsáhlý marketingový průzkum ve spojích provozovaných pod produktovou značkou SC Pendolino. Cílem průzkumu bylo zjistit spokojenost cestujících se službami po přibližně 1,5 roce provozu a současně zmapovat chování zákazníků, jejich poptávku po dalších službách a zákaznické trendy klíčové pro další rozvoj produktu SC Pendolino. Průzkum probíhal na všech trasách, kde jsou vlaky SuperCity provozovány. Průzkumu se celkem zúčastnilo více než 1 200 respondentů.
Výsledky průzkumu ukázaly vysokou spokojenost cestujících se službami poskytovanými pod značkou SC Pendolino. Velmi vysoká spokojenost cestujících je také s palubním personálem stevardů vlaků SuperCity, kde více než 90 % cestujících označilo svůj názor na palubní personál známkou velmi spokojeni.
Detailní rozbor výsledků marketingového průzkumu
1. Spokojenost s produktem SC Pendolino
• Současnou úroveň produktu SC Pendolino a nabídku služeb hodnotí oslovení cestující ve všech případech velmi dobře. Nejvíce spokojeni (94 %) jsou cestující s přesností a dodržováním času odjezdu a příjezdu vlaku. Velmi vysokou míru spokojenosti (93 %) vyslovují cestující také s pohodlím, které jim cestování vlaky SC Pendolino nabízí. Velmi dobře (92 %) hodnotí oslovení cestující také čistotu a dodržování hygienických podmínek na toaletách. Přibližně devět cestujících z deseti (89 %) na vlacích SC Pendolino oceňuje rychlost jízdy a téměř bez stížností (89 % spokojených) zůstal současný jízdní řád vlaků SC Pendolino.
• Hodnocení vlakového personálu patří k absolutně nejlepším. Cestující byli s vlakovým personálem natolik spokojeni, že nepoužívali žádné negativní známky. O tom, že neměli důvod personálu nic vytknout, svědčí i naprostá převaha odpovědí „velmi spokojen/a“. Hodnocení vlakového personálu bylo stejně vynikající v obou vozových třídách. 92 % cestujících je velmi spokojeno s chováním personálu k cestujícím. S upraveností zevnějšku je velmi spokojeno 90 % cestujících a s tím, jak personál cestujícím podává informace, vyjádřilo velkou spokojenost 87 % cestujících.
2. Využívání služeb ve stanici a ve vlaku
• Ze služeb poskytovaných ve stanici využívá největší podíl oslovených cestujících první třídou expresní pokladny (57 %). Přibližně každý druhý (52 %) využil možnost pobýt určitý čas v prostředí čekárny ČD Lounge a stejný podíl cestujících (52 %) využil možnost zaparkovat svůj vůz v blízkosti nádražní budovy. Autobusový spoj na pražské letiště využila přibližně třetina (32 %) oslovených cestujících první třídou.
• Ze služeb poskytovaných na palubě vlaku cestující první třídou nejvíce oceňují nabídku denního tisku a informační materiály a časopisy. Tyto dvě služby využívají téměř všichni cestující a naprostá většina je s nimi spokojena (89 % cestujících je spokojeno s denním tiskem a stejný podíl je spokojen i s informačními materiály ČD). Přípojku elektrického proudu využívá naprostá většina (84 %) cestujících první třídy a téměř všichni (79 %) tuto možnost oceňují. Čtyři oslovení cestující z pěti (79 %) navštívili při své cestě SC Pendolino bistro vůz a převážná většina z nich (70 %) tuto službu chválí. Pojízdný minibar využilo 72 % cestujících a jejich spokojenost s touto službou dosahuje úrovně (63 %).
3. Důvody, proč cestující využívají vlaky SuperCity
• Spoj SC Pendolino lidé volí především pro jeho rychlost (89 %). Dalším faktorem, který respondenti často (68 %) označovali jako jeden z důvodů výběru, je pohodlí při cestování vlakem SC Pendolino. Každý druhý cestující (49 %) zvolil cestu vlakem Pendolino proto, že nemusí řídit a při cestě se může věnovat např. práci nebo může odpočívat. Pro bezmála dvě pětiny (37 %) cestujících je SC Pendolino symbolem kvalitních služeb, které rozhodly pro cestu tímto spojem. Třetinu cestujících (34 %) přesvědčil pro výběr tohoto spoje jeho vhodný čas odjezdu/příjezdu. Téměř čtvrtina (23 %) cestujících si vybrala spoj SC Pendolino, protože je to příjemný způsob cestování za přijatelnou cenu. Podobný podíl (22 %) cestujících naopak cenu za jízdné zvažovat nemusel, protože jízdné za něj platil zaměstnavatel. Image SC Pendolino je pro desetinu cestujících jedním z důvodů, který podpořil výběr právě tohoto spoje.
• Možnost pracovat během jízdy na přenosném PC mají díky elektrické přípojce cestující první třídou. Téměř každý druhý pasažér první třídy (47 %) označil možnost pracovat na PC nebo telefonovat za jízdy za jeden z faktorů, proč pro svou cestu vybral právě spoj SC Pendolino.
• Mezi stejně hodnocené faktory cestujícími první i druhé třídy patří rychlost spojení, pohodlí, kvalitní služby a image SC Pendolino. Možnost „nemusím řídit“ volili mnohem častěji jako důvod své cesty oslovení pasažéři první vlakové třídy (58 % ve srovnání se 40 % cestujících ve druhé třídě). Rovněž možnost „platí to firma/zaměstnavatel“ volili častěji oslovení cestující první třídou (28 % ve srovnání s 16 % cestujících druhou třídou). To, že výběr SC Pendolino ovlivnila přijatelná cena, označovali častěji pasažéři druhé vlakové třídy (30 % ve srovnání 16 % cestujících v první třídě). Výběr SC Pendolino díky jeho vhodnému času odjezdu/příjezdu označovali také častěji oslovení cestující ve druhé třídě (46 % ve srovnání s 23 % cestujícími první třídou).
• Mezi nejčastější důvody, proč lidé jezdí vlakem SC Pendolino, patří důvody pracovní. Soukromé a volnočasové aktivity tvoří také podstatnou část důvodů jejich cesty, nikoli však převažující. Účastníci ankety označili v naprosté většině případů (68 %), že důvod jejich cesty SC Pendolino byl pracovní. Pětina cestujících (19 %) využila cestu vlakem SC Pendolino k návštěvě známých a přátel a každý desátý cestující označil svou cestu jako turistickou. Podíl žáků/studentů cestujících v době konání průzkumu vlaky SC Pendolino do školy byl na úrovni 4 %.
• Zatímco mezi cestujícími první třídou převažuje mezi důvody jejich cesty naprosto důvod pracovní (83 %), u lidí jedoucích druhou vozovou třídou se kromě pracovních důvodů cesty (54 %) významně prosazuje důvod návštěvy přátel, známých (27 %) a každý osmý cestující (12 %) druhou třídou cestoval z důvodů poznávacích (turistika). Studentů/žáků cestuje logicky více druhou třídou (přibližně 7 % z celkového počtu oslovených cestujících).
• Pracovně cestují vlaky SC Pendolino častěji muži, lidé s vysokoškolským vzděláním, občané v produktivním věku (27-65 let, nejčastěji věková skupina 36 – 45 let), podnikatelé, ze zaměstnanců vedoucí a odborní pracovníci. Z hlediska příjmu jsou pak nejčastějšími cestujícími za prací lidé s čistým příjmem vyšším než 20 tis. Kč měsíčně. Pracovní důvod cesty označili častěji (více než 73 %) lidé, kteří vlaky SC Pendolino jezdí pravidelně (alespoň 1x za 14 dní nebo častěji) nebo alespoň 1x měsíčně.
4. Četnost využívání služeb SC Pendolino a trávení času během cesty
• Přibližně každý sedmý účastník ankety (14 %) jezdí spojem SC Pendolino velmi často - alespoň jedenkrát týdně. Stejný podíl respondentů využívá SC Pendolino pro své cesty alespoň jedenkrát za 14 dní. Nejméně jednou měsíčně využije spoj SC Pendolino pětina respondentů (19 %). Pendolinem jezdí minimálně čtyřikrát ročně zhruba čtvrtina lidí (22 %), kteří odpovídali na anketní otázky a méně často než jednou za čtvrt roku usedne do vlaku SC Pendolino necelá třetina (31 %) oslovených cestujících.
• Téměř každý druhý (43 %) cestující první vozovou třídou se při jízdě věnuje pracovním záležitostem, případně studiu, třetina cestujících v první třídě si během jízdy čte a přibližně každý šestý cestující (16 %) první třídou tráví čas jízdy spánkem nebo odpočinkem. Ve druhé vozové třídě je největší podíl cestujících (36 %), kteří si během jízdy čtou. Práci nebo studiu se během jízdy věnuje jen mírně více než čtvrtina (28 %) cestujících a další přibližně čtvrtina pasažérů (23 %) během jízdy odpočívá nebo spí.
• Pravidelní cestující (kteří spoj SC Pendolino využívají alespoň 1x za 14 dní nebo častěji) využívají častěji slevy (66 %). Nejčastěji jsou to slevy vyplývající z držitelství In-karty (26 %) nebo jiné (jinde nezařazené) slevy (studenti/žáci, apod.) – využilo 15 %. Zpáteční jízdenku naproti tomu využívají nejčastěji (31 %) lidé, kteří vlakem SC Pendolino necestují příliš často (méně často než 1x měsíčně).
5. Zájem o další služby a rozšíření nabídky služeb v rámci produktu SC Pendolino
• Nejlákavější možností by pro oslovené cestující byl tzv. Věrnostní program, kdy by cestující získávali slevy na jízdném při častějším využívání spojů SC Pendolino (označilo 65 % cestujících). Přibližně čtvrtina (27 %) oslovených pasažérů by dále přivítala garanci parkovacího místa ve výchozí stanici jízdy a podobný podíl účastníků ankety (25 %) označil, že by měl zájem o možnost nákupu jízdního dokladu telefonicky, za příplatek. Přibližně pětina (18 %) oslovených cestujících by měla zájem o zasílání informací o výlukách na trati a mimořádných akcích Českých drah SMS zprávami do jejich mobilních telefonů.
• Téměř polovina respondentů (43 %) při vyplňování dotazníku uvedla, že by měla zájem
o slevu při cestování ostatními vlaky ČD. O slevu na ubytování ve vybraných hotelích v cílové stanici projevilo zájem 37 % oslovených cestujících. Slevu na jídlo ve vybraných restauracích v cílové stanici by přivítala přibližně třetina (32 %) oslovených pasažérů. O slevu na vstupné na kulturní nebo sportovní akce projevili zájem tři cestující z deseti (29 %).
Výsledky květnového průzkumu Českých drah ve vlacích SC Pendolino ukázaly některé další oblasti rozvoje služeb, o něž by cestující měli zájem. Týkalo se to zejména rozšíření doplňkových služeb poskytovaných v rámci servisu první třídy a většího propojení s návazným cestováním do nástupních a cílových destinací.
Proto České dráhy od 1. září upraví rozsah služeb a tarifní nabídky pro vlaky SuperCity tak, aby lépe vystihovaly poptávku cestujících. Novinkami bude rozšíření rozsahu občerstvovacích a dalších služeb v rámci ceny jízdenky pro první třídu a zavedení nových tarifních balíčků pro vnitrostátní přepravu SC Net ve verzi Ekonom (2. třída) a Business (1. třída). Ty cestujícím umožní návaznou dopravu regionálními spoji za tzv. balíčkovou cenu z nástupních a do cílových destinací, a to v rámci obvodu platnosti síťové jízdenky Regionet. Za cenu 500 Kč tak bude možné cestovat například celou trasu Opava – Praha s tím, že v relaci Opava – Ostrava Svinov může cestující využít přípojné osobní či spěšné vlaky; v úseku Ostrava Svinov – Praha pak bude cestovat vlakem SC Pendolino a na tutéž jízdenku – bez dalšího doplácení může ještě pokračovat například do Kladna či Kralup nad Vltavou. Tento systém je univerzální a platí pro severní i jižní větev.
Cena balíčku SC Net pro severní větev (Praha – Olomouc – Ostrava) ve verzi Ekonom činí 500 Kč; ve verzi Business 750 Kč. V případě jižní větve (Praha – Pardubice – Brno – Břeclav) činí cena balíčku SC Net ve verzi Ekonom 400 Kč; ve verzi Business pak 600 Kč.
Součástí změn je také ukončení dosavadního tarifu tzv. obyčejného jízdného SuperCity a nabídky SC Plus. Od 1. září bude vedle balíčků SC Net platit ve vlacích SuperCity jakékoli platné jízdné pro danou trasu s povinnou rezervací pro vlaky SuperCity. Samozřejmostí je uplatnění slev pro cestování spoji Českých drah a pro zakoupení povinné rezervace pro vlaky SuperCity.
V rámci servisu v první třídě vlaků SuperCity bude cestujícím nabízen větší rozsah občerstvení poskytovaného v ceně. Vedle větší hmotnosti poskytovaného občerstvení, naleznou cestující v nabídce více variant menu; nápoje pak doplní možnost dát si k občerstvení pivo. Součástí bude také nabídka ještě dalších doplňkových služeb. V rámci pilotního projektu chystají České dráhy také zahájení partnerského programu ČD Bonus, který cestujícím spojů SC Pendolino poskytne další výhody – zejména možnost využívání dalších služeb a nákupů za zvýhodněnou cenu.
Výsledky marketingového průzkumu: Cestující jsou velmi spokojeni se službami pod značkou SC Pendolino
Nejlépe hodnotili cestující palubní personál stevardů Českých drah. Více než 90 % cestujících je velmi spokojeno s chováním, službami a profesionalitou stevardů vlaků SuperCity
České dráhy realizovaly v měsíci květnu rozsáhlý marketingový průzkum ve spojích provozovaných pod produktovou značkou SC Pendolino. Cílem průzkumu bylo zjistit spokojenost cestujících se službami po přibližně 1,5 roce provozu a současně zmapovat chování zákazníků, jejich poptávku po dalších službách a zákaznické trendy klíčové pro další rozvoj produktu SC Pendolino. Průzkum probíhal na všech trasách, kde jsou vlaky SuperCity provozovány. Průzkumu se celkem zúčastnilo více než 1 200 respondentů.
Výsledky průzkumu ukázaly vysokou spokojenost cestujících se službami poskytovanými pod značkou SC Pendolino. Velmi vysoká spokojenost cestujících je také s palubním personálem stevardů vlaků SuperCity, kde více než 90 % cestujících označilo svůj názor na palubní personál známkou velmi spokojeni.
Detailní rozbor výsledků marketingového průzkumu
1. Spokojenost s produktem SC Pendolino
• Současnou úroveň produktu SC Pendolino a nabídku služeb hodnotí oslovení cestující ve všech případech velmi dobře. Nejvíce spokojeni (94 %) jsou cestující s přesností a dodržováním času odjezdu a příjezdu vlaku. Velmi vysokou míru spokojenosti (93 %) vyslovují cestující také s pohodlím, které jim cestování vlaky SC Pendolino nabízí. Velmi dobře (92 %) hodnotí oslovení cestující také čistotu a dodržování hygienických podmínek na toaletách. Přibližně devět cestujících z deseti (89 %) na vlacích SC Pendolino oceňuje rychlost jízdy a téměř bez stížností (89 % spokojených) zůstal současný jízdní řád vlaků SC Pendolino.
• Hodnocení vlakového personálu patří k absolutně nejlepším. Cestující byli s vlakovým personálem natolik spokojeni, že nepoužívali žádné negativní známky. O tom, že neměli důvod personálu nic vytknout, svědčí i naprostá převaha odpovědí „velmi spokojen/a“. Hodnocení vlakového personálu bylo stejně vynikající v obou vozových třídách. 92 % cestujících je velmi spokojeno s chováním personálu k cestujícím. S upraveností zevnějšku je velmi spokojeno 90 % cestujících a s tím, jak personál cestujícím podává informace, vyjádřilo velkou spokojenost 87 % cestujících.
2. Využívání služeb ve stanici a ve vlaku
• Ze služeb poskytovaných ve stanici využívá největší podíl oslovených cestujících první třídou expresní pokladny (57 %). Přibližně každý druhý (52 %) využil možnost pobýt určitý čas v prostředí čekárny ČD Lounge a stejný podíl cestujících (52 %) využil možnost zaparkovat svůj vůz v blízkosti nádražní budovy. Autobusový spoj na pražské letiště využila přibližně třetina (32 %) oslovených cestujících první třídou.
• Ze služeb poskytovaných na palubě vlaku cestující první třídou nejvíce oceňují nabídku denního tisku a informační materiály a časopisy. Tyto dvě služby využívají téměř všichni cestující a naprostá většina je s nimi spokojena (89 % cestujících je spokojeno s denním tiskem a stejný podíl je spokojen i s informačními materiály ČD). Přípojku elektrického proudu využívá naprostá většina (84 %) cestujících první třídy a téměř všichni (79 %) tuto možnost oceňují. Čtyři oslovení cestující z pěti (79 %) navštívili při své cestě SC Pendolino bistro vůz a převážná většina z nich (70 %) tuto službu chválí. Pojízdný minibar využilo 72 % cestujících a jejich spokojenost s touto službou dosahuje úrovně (63 %).
3. Důvody, proč cestující využívají vlaky SuperCity
• Spoj SC Pendolino lidé volí především pro jeho rychlost (89 %). Dalším faktorem, který respondenti často (68 %) označovali jako jeden z důvodů výběru, je pohodlí při cestování vlakem SC Pendolino. Každý druhý cestující (49 %) zvolil cestu vlakem Pendolino proto, že nemusí řídit a při cestě se může věnovat např. práci nebo může odpočívat. Pro bezmála dvě pětiny (37 %) cestujících je SC Pendolino symbolem kvalitních služeb, které rozhodly pro cestu tímto spojem. Třetinu cestujících (34 %) přesvědčil pro výběr tohoto spoje jeho vhodný čas odjezdu/příjezdu. Téměř čtvrtina (23 %) cestujících si vybrala spoj SC Pendolino, protože je to příjemný způsob cestování za přijatelnou cenu. Podobný podíl (22 %) cestujících naopak cenu za jízdné zvažovat nemusel, protože jízdné za něj platil zaměstnavatel. Image SC Pendolino je pro desetinu cestujících jedním z důvodů, který podpořil výběr právě tohoto spoje.
• Možnost pracovat během jízdy na přenosném PC mají díky elektrické přípojce cestující první třídou. Téměř každý druhý pasažér první třídy (47 %) označil možnost pracovat na PC nebo telefonovat za jízdy za jeden z faktorů, proč pro svou cestu vybral právě spoj SC Pendolino.
• Mezi stejně hodnocené faktory cestujícími první i druhé třídy patří rychlost spojení, pohodlí, kvalitní služby a image SC Pendolino. Možnost „nemusím řídit“ volili mnohem častěji jako důvod své cesty oslovení pasažéři první vlakové třídy (58 % ve srovnání se 40 % cestujících ve druhé třídě). Rovněž možnost „platí to firma/zaměstnavatel“ volili častěji oslovení cestující první třídou (28 % ve srovnání s 16 % cestujících druhou třídou). To, že výběr SC Pendolino ovlivnila přijatelná cena, označovali častěji pasažéři druhé vlakové třídy (30 % ve srovnání 16 % cestujících v první třídě). Výběr SC Pendolino díky jeho vhodnému času odjezdu/příjezdu označovali také častěji oslovení cestující ve druhé třídě (46 % ve srovnání s 23 % cestujícími první třídou).
• Mezi nejčastější důvody, proč lidé jezdí vlakem SC Pendolino, patří důvody pracovní. Soukromé a volnočasové aktivity tvoří také podstatnou část důvodů jejich cesty, nikoli však převažující. Účastníci ankety označili v naprosté většině případů (68 %), že důvod jejich cesty SC Pendolino byl pracovní. Pětina cestujících (19 %) využila cestu vlakem SC Pendolino k návštěvě známých a přátel a každý desátý cestující označil svou cestu jako turistickou. Podíl žáků/studentů cestujících v době konání průzkumu vlaky SC Pendolino do školy byl na úrovni 4 %.
• Zatímco mezi cestujícími první třídou převažuje mezi důvody jejich cesty naprosto důvod pracovní (83 %), u lidí jedoucích druhou vozovou třídou se kromě pracovních důvodů cesty (54 %) významně prosazuje důvod návštěvy přátel, známých (27 %) a každý osmý cestující (12 %) druhou třídou cestoval z důvodů poznávacích (turistika). Studentů/žáků cestuje logicky více druhou třídou (přibližně 7 % z celkového počtu oslovených cestujících).
• Pracovně cestují vlaky SC Pendolino častěji muži, lidé s vysokoškolským vzděláním, občané v produktivním věku (27-65 let, nejčastěji věková skupina 36 – 45 let), podnikatelé, ze zaměstnanců vedoucí a odborní pracovníci. Z hlediska příjmu jsou pak nejčastějšími cestujícími za prací lidé s čistým příjmem vyšším než 20 tis. Kč měsíčně. Pracovní důvod cesty označili častěji (více než 73 %) lidé, kteří vlaky SC Pendolino jezdí pravidelně (alespoň 1x za 14 dní nebo častěji) nebo alespoň 1x měsíčně.
4. Četnost využívání služeb SC Pendolino a trávení času během cesty
• Přibližně každý sedmý účastník ankety (14 %) jezdí spojem SC Pendolino velmi často - alespoň jedenkrát týdně. Stejný podíl respondentů využívá SC Pendolino pro své cesty alespoň jedenkrát za 14 dní. Nejméně jednou měsíčně využije spoj SC Pendolino pětina respondentů (19 %). Pendolinem jezdí minimálně čtyřikrát ročně zhruba čtvrtina lidí (22 %), kteří odpovídali na anketní otázky a méně často než jednou za čtvrt roku usedne do vlaku SC Pendolino necelá třetina (31 %) oslovených cestujících.
• Téměř každý druhý (43 %) cestující první vozovou třídou se při jízdě věnuje pracovním záležitostem, případně studiu, třetina cestujících v první třídě si během jízdy čte a přibližně každý šestý cestující (16 %) první třídou tráví čas jízdy spánkem nebo odpočinkem. Ve druhé vozové třídě je největší podíl cestujících (36 %), kteří si během jízdy čtou. Práci nebo studiu se během jízdy věnuje jen mírně více než čtvrtina (28 %) cestujících a další přibližně čtvrtina pasažérů (23 %) během jízdy odpočívá nebo spí.
• Pravidelní cestující (kteří spoj SC Pendolino využívají alespoň 1x za 14 dní nebo častěji) využívají častěji slevy (66 %). Nejčastěji jsou to slevy vyplývající z držitelství In-karty (26 %) nebo jiné (jinde nezařazené) slevy (studenti/žáci, apod.) – využilo 15 %. Zpáteční jízdenku naproti tomu využívají nejčastěji (31 %) lidé, kteří vlakem SC Pendolino necestují příliš často (méně často než 1x měsíčně).
5. Zájem o další služby a rozšíření nabídky služeb v rámci produktu SC Pendolino
• Nejlákavější možností by pro oslovené cestující byl tzv. Věrnostní program, kdy by cestující získávali slevy na jízdném při častějším využívání spojů SC Pendolino (označilo 65 % cestujících). Přibližně čtvrtina (27 %) oslovených pasažérů by dále přivítala garanci parkovacího místa ve výchozí stanici jízdy a podobný podíl účastníků ankety (25 %) označil, že by měl zájem o možnost nákupu jízdního dokladu telefonicky, za příplatek. Přibližně pětina (18 %) oslovených cestujících by měla zájem o zasílání informací o výlukách na trati a mimořádných akcích Českých drah SMS zprávami do jejich mobilních telefonů.
• Téměř polovina respondentů (43 %) při vyplňování dotazníku uvedla, že by měla zájem
o slevu při cestování ostatními vlaky ČD. O slevu na ubytování ve vybraných hotelích v cílové stanici projevilo zájem 37 % oslovených cestujících. Slevu na jídlo ve vybraných restauracích v cílové stanici by přivítala přibližně třetina (32 %) oslovených pasažérů. O slevu na vstupné na kulturní nebo sportovní akce projevili zájem tři cestující z deseti (29 %).
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk