Tiskové zprávy
KDU-ČSL: Změna zákona může přinést tisíce nových parkovacích míst ve městech
Tisíce nových parkovacích míst by mohla přinést novela zákona o pozemních komunikacích. Především obyvatelé velkých měst trápí nedostatek parkovacích míst. Drahocenná parkovací místa přitom zabírají auta, která dlouhé měsíce stojí na stejném místě a často ani nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích - jde o tzv. autovraky. Jejich odtažení brání současné znění zákona. Na stole už je ale novela zákona, která by dlouhodobě neudržitelnou situaci mohla vyřešit. KDU-ČSL tuto změnu zákona podporuje. Zároveň ale předkládá pozměňovací návrh, jenž pomůže lidem, kteří se dlouhodobě z objektivních důvodů nacházejí mimo místo trvalého bydliště.
Za změnu zákona se dlouhodobě zasazuje senátorka a starostka Prahy 10 Renata Chmelová ze senátorského klubu KDU-ČSL a nezávislí. „Současná legislativa nedostatečně upřesňuje, kdy lze považovat vozidlo za autovrak, což komplikuje práci silničním správním úřadům. Ulice se tak stávají hromadným odstavištěm nepojízdných aut. Proto jsem s návrhem na změnu zákona kontaktovala ministerstvo dopravy a bývalého ministra. V Praze se díky této změně zákona může uvolnit tisíce parkovacích míst,“ uvedla Chmelová.
V Poslanecké sněmovně už byl v prvním čtení projednán návrh zákona, který by mohl problém s autovraky vyřešit. Dle současné právní úpravy nelze stojící vozidlo odtáhnout, pokud nenaplňuje velmi obecnou definici vraku. Nová úprava by zakazovala odstavování vozidel na pozemních komunikacích, které jsou více než 6 měsíců nezpůsobilá k provozu na pozemních komunikacích.
Poslanec Marian Jurečka předkládá za KDU-ČSL pozměňovací návrh - pomůže lidem, kteří se dlouhodobě nenachází na své kontaktní adrese. „Chceme zabránit situacím, kdy se člověk nachází v nemocnici, například v léčebně dlouhodobě nemocných nebo v zahraničí, a nemůže reagovat na výzvy vlastníka komunikace. Proto navrhujeme, aby vlastník pozemní komunikace oznámil rodinným příslušníkům starším 18 let v přímé linii provozovatele vozidla místo, kde je možné vozidlo vyzvednout, pokud si ho provozovatel nevyzvednul ani po prvních upozorněních. Provozovatel pak bude mít další 3 měsíce na vyzvednutí vozidla,” přiblížil navrhovanou změnu Jurečka.
Změnu zákona ocení lidé žijící ve městech, která nyní bojují s nedostatkem parkovacích míst. „Navrhovaná změna zákona nám velice pomůže. Současné znění totiž nedává úředníkům dostatečný nástroj k odtahování aut z ulic, ze kterých se pak stává odstaviště autovraků. Brněnské komunikace v roce 2018 předaly 62 návrhů aut na vozovce silničnímu správnímu úřadu a 20 návrhů vozidel stojících mimo silnici, ale pouze 15 z nich uznal úřad jako vraky. Městská policie přitom dostává stovky oznámení na parkování vraků v ulicích,“ uvedl 1. náměstek primátorky města Brna a místopředseda KDU-ČSL Petr Hladík.
Co přinese lidem novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích?
· Výrazně vyšší možnost zaparkovat poblíž svého bydliště ve větších městech
· Více parkovacích míst na parkovištích
· Efektivnější práci úředníků (nyní se nemají o co opřít při prohlašování vozidla za vrak)
· Lepší vymahatelnost práva
Za změnu zákona se dlouhodobě zasazuje senátorka a starostka Prahy 10 Renata Chmelová ze senátorského klubu KDU-ČSL a nezávislí. „Současná legislativa nedostatečně upřesňuje, kdy lze považovat vozidlo za autovrak, což komplikuje práci silničním správním úřadům. Ulice se tak stávají hromadným odstavištěm nepojízdných aut. Proto jsem s návrhem na změnu zákona kontaktovala ministerstvo dopravy a bývalého ministra. V Praze se díky této změně zákona může uvolnit tisíce parkovacích míst,“ uvedla Chmelová.
V Poslanecké sněmovně už byl v prvním čtení projednán návrh zákona, který by mohl problém s autovraky vyřešit. Dle současné právní úpravy nelze stojící vozidlo odtáhnout, pokud nenaplňuje velmi obecnou definici vraku. Nová úprava by zakazovala odstavování vozidel na pozemních komunikacích, které jsou více než 6 měsíců nezpůsobilá k provozu na pozemních komunikacích.
Poslanec Marian Jurečka předkládá za KDU-ČSL pozměňovací návrh - pomůže lidem, kteří se dlouhodobě nenachází na své kontaktní adrese. „Chceme zabránit situacím, kdy se člověk nachází v nemocnici, například v léčebně dlouhodobě nemocných nebo v zahraničí, a nemůže reagovat na výzvy vlastníka komunikace. Proto navrhujeme, aby vlastník pozemní komunikace oznámil rodinným příslušníkům starším 18 let v přímé linii provozovatele vozidla místo, kde je možné vozidlo vyzvednout, pokud si ho provozovatel nevyzvednul ani po prvních upozorněních. Provozovatel pak bude mít další 3 měsíce na vyzvednutí vozidla,” přiblížil navrhovanou změnu Jurečka.
Změnu zákona ocení lidé žijící ve městech, která nyní bojují s nedostatkem parkovacích míst. „Navrhovaná změna zákona nám velice pomůže. Současné znění totiž nedává úředníkům dostatečný nástroj k odtahování aut z ulic, ze kterých se pak stává odstaviště autovraků. Brněnské komunikace v roce 2018 předaly 62 návrhů aut na vozovce silničnímu správnímu úřadu a 20 návrhů vozidel stojících mimo silnici, ale pouze 15 z nich uznal úřad jako vraky. Městská policie přitom dostává stovky oznámení na parkování vraků v ulicích,“ uvedl 1. náměstek primátorky města Brna a místopředseda KDU-ČSL Petr Hladík.
Co přinese lidem novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích?
· Výrazně vyšší možnost zaparkovat poblíž svého bydliště ve větších městech
· Více parkovacích míst na parkovištích
· Efektivnější práci úředníků (nyní se nemají o co opřít při prohlašování vozidla za vrak)
· Lepší vymahatelnost práva
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk