Tiskové zprávy
Moravskoslezský kraj: Změny v Moravskoslezském kraji jsou velké a viditelné, na budování lepší image kraj intenzívně pracuje
Zhruba dvě třetiny lidí, kteří nepocházejí z Moravskoslezského kraje, si myslí, že se v našem regionu za poslední roky nic podstatného nezměnilo. Pokud by se měli k rozvoji severní Moravy a Slezska vyjádřit lidé z jižní Moravy nebo Čech, budou jen ve 27 procentech případů ochotni spontánně tvrdit, že se život v regionu na severovýchodě země mění. To jsou výsledky výzkumu veřejného mínění (realizovala firma Datamar), které má kraj k dispozici. „Občané našeho kraje to ale vidí jinak a v 64 procentech případů říkají, že se region mění, a to vesměs k lepšímu. Poměrně velké množství obyvatel kraje – téměř 39 procent - ovšem také zůstává ve skupině těch, kteří změny nezaznamenávají,“ konstatoval na základě výsledků průzkumu náměstek hejtmana pro regionální rozvoj Pavel Drobil.
V součtu se dá říci, že si lidé napříč republikou všímají, že se v Moravskoslezském kraji podstatně zlepšilo životní prostředí, rozvíjí se cestovní ruch, ale i služby, infrastruktura a průmyslové zóny a podniky. Tento vývoj je v téměř 100 procentech odpovědí ze vzorku více než 500 lidí hodnocen kladně. Negativně lidé vnímají útlum těžkého a těžebního průmyslu. Zajímavostí je tady ale fakt, že zatímco v rámci celé ČR vnímá restrukturalizaci 60 procent respondentů jako negativní vývoj, sami obyvatelé Moravskoslezského kraje jsou si vědomi toho, že jim změna přinesla i pozitiva. Jen zhruba třetina vlastních obyvatel regionu říká, že útlum těžkého průmyslu je změnou negativní. Celé dvě třetiny lidí si myslí, že dopad tohoto vývoje je příznivý nebo neutrální.
Jako největší klady v rozvoji kraje vidí jeho občané, a to spontánně, tedy bez předem definovaných možností výběru odpovědí, v životním prostředí a cestovním ruchu, v rekonstrukcích měst a infrastruktury, ve službách a fungování podniků a průmyslových zón. Poslední dění kolem vstupu významného investora – automobilky Hyundai - však překvapivě vnímají lidé v Moravskoslezském kraji méně pozitivně než ve zbývajících částech země. Zatímco v regionu je Hyundai příznivě nakloněno 58 procent lidí, v rámci jiných oblastí ČR je to 85 procent. Pětina lidí ze severní Moravy a Slezska vidí vstup automobilky dokonce jako negativní. V rámci ČR se negativní postoj objevil jen u čtyř procent dotazovaných.
Úřad Moravskoslezského kraje má k dispozici také další data o vnímání regionu a na zachycení image kraje spolupracuje na základě výběrového řízení a agenturou Datamar. Její průzkum upozornil na to, že i přes vnímané změny v rozvoji regionu zůstává velmi problematická image kraje. „Odhadovali jsme, že to tak bude, a proto jsme už ustavili pracovní skupinu pro budování značky kraje, vydáváme nové publikace o regionu, nově a s novým stánkem se prezentujeme na výstavách a veletrzích doma i v cizině,“ vysvětlil náměstek Pavel Drobil. Podle něj chce kraj také vejít do povědomí lidí jako sídelní místo významných výrobců a region s potenciálem v nejvyspělejších oborech, jakými jsou třeba rozvoj informačních a komunikačních technologií. „Je logické, že kvůli vyjednávání o podmínkách bylo slyšet jen o Hyundai, teď je ale čas upozornit na další novinky v kraji,“ vysvětlil Drobil. Upozornil, že k nejvýznamnějším v těchto dnech patří například expanze TietoEnator nebo finanční skupiny GE Money. IT společnost, chce v rozvojovém softwarovém centru v Ostravě do konce roku 2007 zaměstnat tisícovku lidí, skupina GE Money otevře už zítra nové centrum zákaznických služeb.
V součtu se dá říci, že si lidé napříč republikou všímají, že se v Moravskoslezském kraji podstatně zlepšilo životní prostředí, rozvíjí se cestovní ruch, ale i služby, infrastruktura a průmyslové zóny a podniky. Tento vývoj je v téměř 100 procentech odpovědí ze vzorku více než 500 lidí hodnocen kladně. Negativně lidé vnímají útlum těžkého a těžebního průmyslu. Zajímavostí je tady ale fakt, že zatímco v rámci celé ČR vnímá restrukturalizaci 60 procent respondentů jako negativní vývoj, sami obyvatelé Moravskoslezského kraje jsou si vědomi toho, že jim změna přinesla i pozitiva. Jen zhruba třetina vlastních obyvatel regionu říká, že útlum těžkého průmyslu je změnou negativní. Celé dvě třetiny lidí si myslí, že dopad tohoto vývoje je příznivý nebo neutrální.
Jako největší klady v rozvoji kraje vidí jeho občané, a to spontánně, tedy bez předem definovaných možností výběru odpovědí, v životním prostředí a cestovním ruchu, v rekonstrukcích měst a infrastruktury, ve službách a fungování podniků a průmyslových zón. Poslední dění kolem vstupu významného investora – automobilky Hyundai - však překvapivě vnímají lidé v Moravskoslezském kraji méně pozitivně než ve zbývajících částech země. Zatímco v regionu je Hyundai příznivě nakloněno 58 procent lidí, v rámci jiných oblastí ČR je to 85 procent. Pětina lidí ze severní Moravy a Slezska vidí vstup automobilky dokonce jako negativní. V rámci ČR se negativní postoj objevil jen u čtyř procent dotazovaných.
Úřad Moravskoslezského kraje má k dispozici také další data o vnímání regionu a na zachycení image kraje spolupracuje na základě výběrového řízení a agenturou Datamar. Její průzkum upozornil na to, že i přes vnímané změny v rozvoji regionu zůstává velmi problematická image kraje. „Odhadovali jsme, že to tak bude, a proto jsme už ustavili pracovní skupinu pro budování značky kraje, vydáváme nové publikace o regionu, nově a s novým stánkem se prezentujeme na výstavách a veletrzích doma i v cizině,“ vysvětlil náměstek Pavel Drobil. Podle něj chce kraj také vejít do povědomí lidí jako sídelní místo významných výrobců a region s potenciálem v nejvyspělejších oborech, jakými jsou třeba rozvoj informačních a komunikačních technologií. „Je logické, že kvůli vyjednávání o podmínkách bylo slyšet jen o Hyundai, teď je ale čas upozornit na další novinky v kraji,“ vysvětlil Drobil. Upozornil, že k nejvýznamnějším v těchto dnech patří například expanze TietoEnator nebo finanční skupiny GE Money. IT společnost, chce v rozvojovém softwarovém centru v Ostravě do konce roku 2007 zaměstnat tisícovku lidí, skupina GE Money otevře už zítra nové centrum zákaznických služeb.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk