Tiskové zprávy
Koalice Nádraží v centru: Zveřejněn návrh jak rozmotat uzel a přitom zachovat nádraží v centru
Koalice nádraží v centru dnes veřejně představila dopracovaný návrh řešení modernizace železničního uzlu při zachování nádraží v centru města. Varianta bude předložena jak primátorovi, tak krajskému úřadu, který vede proces posuzování vlivu koncepce přestavby na životní prostředí.
Od všech dosud městem posuzovaných variant se návrh koalice liší v tom, že přináší zjednodušení propletence kolejí na jihu Brna při současném ponechání nádraží ve stávající poloze. Odstraňuje tedy urbanistickou bariéru železnice v území, otevírá nové plochy pro rozvoj města na jih, přitom však nesnižuje atraktivitu železniční dopravy komplikováním a prodlužováním každodenního cestování.
Nesporné přednosti návrhu oproti oficiální variantě odsunu nádraží jsou tyto:
Ř Zachovává atraktivní polohu hlavního nádraží v centru města
Ř Odstraňuje mohutnou bariéru nákladního průtahu (včetně dolního nádraží)
Ř Snižuje náklady na výstavbu doprovodné městské infrastruktury (tramvajové tratě, síť nových ulic apod.)
Ř Umožňuje výstavbu po menších celcích - samostatně funkčních etapách
Návrh koalice Nádraží v centru zároveň vyhovuje všem požadavkům, které na řešení přestavby železničního uzlu klade vedení města. Především řeší návaznost různých druhů dopravy (tj. vytváří prostor pro dostatečný počet parkovacích míst i pro umístění autobusového nádraží) a uvolňuje bariéru v území (tj. navrhuje překlenutí železnice v centru města a ruší těžko prostupnou hradbu dolního nádraží).
Dnes, ve čtvrtek 16. prosince bude návrh předložen také na veřejném projednání dokumentace, která hodnotí vliv jednotlivých variant přestavby železničního uzlu na životní prostředí. Projednání se koná od 15:30 v sále Břetislava Bakaly v Bílém domě na Žerotínově náměstí. Jelikož město Brno nesplnilo požadavky krajského úřadu, bude koalice Nádraží v centru požadovat doplnění posouzení také o tento alternativní návrh.
Kompletní verzi návrhu přestavby uzlu se zachováním nádraží předloží koalice dle dohody primátorovi v pondělí 20. prosince.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu říká:
„Návrh přestavby železničního uzlu se zachováním nádraží v centru přináší řadu nesporných výhod oproti oficiální variantě odsunu. Bude lépe sloužit cestujícím a bude levnější pro daňové poplatníky. Přitom odstraňuje bariéru v území, po které město Brno volá. Odmítne-li jím radnice vážně zabývat, bude to další facka téměř 70 000 Brňanů, kteří si v referendu přáli zachovat nádraží v centru.“
Bližší informace:
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042
Jana Drápalová, zastupitelka za Stranu zelených, tel: 721 636 486
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, tel: 776 706 868
www.nadrazivcentru.cz
Od všech dosud městem posuzovaných variant se návrh koalice liší v tom, že přináší zjednodušení propletence kolejí na jihu Brna při současném ponechání nádraží ve stávající poloze. Odstraňuje tedy urbanistickou bariéru železnice v území, otevírá nové plochy pro rozvoj města na jih, přitom však nesnižuje atraktivitu železniční dopravy komplikováním a prodlužováním každodenního cestování.
Nesporné přednosti návrhu oproti oficiální variantě odsunu nádraží jsou tyto:
Ř Zachovává atraktivní polohu hlavního nádraží v centru města
Ř Odstraňuje mohutnou bariéru nákladního průtahu (včetně dolního nádraží)
Ř Snižuje náklady na výstavbu doprovodné městské infrastruktury (tramvajové tratě, síť nových ulic apod.)
Ř Umožňuje výstavbu po menších celcích - samostatně funkčních etapách
Návrh koalice Nádraží v centru zároveň vyhovuje všem požadavkům, které na řešení přestavby železničního uzlu klade vedení města. Především řeší návaznost různých druhů dopravy (tj. vytváří prostor pro dostatečný počet parkovacích míst i pro umístění autobusového nádraží) a uvolňuje bariéru v území (tj. navrhuje překlenutí železnice v centru města a ruší těžko prostupnou hradbu dolního nádraží).
Dnes, ve čtvrtek 16. prosince bude návrh předložen také na veřejném projednání dokumentace, která hodnotí vliv jednotlivých variant přestavby železničního uzlu na životní prostředí. Projednání se koná od 15:30 v sále Břetislava Bakaly v Bílém domě na Žerotínově náměstí. Jelikož město Brno nesplnilo požadavky krajského úřadu, bude koalice Nádraží v centru požadovat doplnění posouzení také o tento alternativní návrh.
Kompletní verzi návrhu přestavby uzlu se zachováním nádraží předloží koalice dle dohody primátorovi v pondělí 20. prosince.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA k tomu říká:
„Návrh přestavby železničního uzlu se zachováním nádraží v centru přináší řadu nesporných výhod oproti oficiální variantě odsunu. Bude lépe sloužit cestujícím a bude levnější pro daňové poplatníky. Přitom odstraňuje bariéru v území, po které město Brno volá. Odmítne-li jím radnice vážně zabývat, bude to další facka téměř 70 000 Brňanů, kteří si v referendu přáli zachovat nádraží v centru.“
Bližší informace:
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042
Jana Drápalová, zastupitelka za Stranu zelených, tel: 721 636 486
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice, tel: 776 706 868
www.nadrazivcentru.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk