Aby byl módní průmysl udržitelný, musí lidé změnit pohled na módu
Aby se však o udržitelnosti pouze nehovořilo, musejí podle ní přistoupit na myšlenku udržitelnosti i výrobci. Zmínila firmu, která loni snížila počet vyrobených kusů oblečení o 23 procent. Podle ní se přidávají další velcí i menší výrobci. "Jsou to průkopníci, které potřebujeme, aby ukázali cestu k udržitelné módě," řekla Haeserová. Módní průmysl je totiž jedním z těch, který nejvíce znečišťuje planetu odpadem. Lidé jsou zvyklí oblečení nosit krátce a vyhazovat je.
Vyjmenovala proto pět kroků, které může zákazník udělat pro udržitelnost. "Zaprvé si važte oblečení, které máte a dobře se o něj starejte, aby vám vydrželo. Zadruhé méně nakupujte a více vybírejte. Nemusí jít jen o univerzální, ale i výjimečné kousky, které se nosí občas a lze je kombinovat," řekla Haeserová. Dalšími kroky jsou vybírat kvalitní zboží, které dlouho vydrží, vybírat oblečení v second handu nebo vintage oblečení, tedy často i desetiletí staré, ale stále kvalitní, které lze různě přešívat a upravovat. "Posledním krokem je podporovat etické značky, které potřebují podporu zákazníků," řekla Haeserová. U etických firem si lze dohledat, kde a v jakých podmínkách oblečení vyrábí a z jakých zdrojů.
Uvedla, že vintage oblečení prožívá obrovský boom, objevuje se řada obchodů, které ho prodávají. "Lze je upravovat, opravovat, kombinovat s novými kousky oblečení," řekla Haeserová. Sílícím trendem současnosti je i pronájem oblečení, a to jak nového, tak z druhé ruky. "Předpokládá se, že za další tři roky se zdvojnásobí tržby za prodej secondhandového oblečení v USA a v Evropě," poznamenala Haeserová.
Trendu pomalé a udržitelné módy odpovídá i to, že v módě jsou spíše tlumené barvy, hodně hnědá. Mají větší trvanlivost než křiklavé výstřelky.
reklama