https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/europarlament-podporil-zakaz-oznacovani-rostlinnych-produktu-treba-za-burger
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Europarlament podpořil zákaz označování rostlinných produktů třeba za burger

8.10.2025 17:15 | ŠTRASBURK (ČTK)
Hamburgery
Hamburgery
Europoslanci dnes podpořili zákaz používání názvů jako je burger, klobása, řízek či steak pro rostlinné produkty, lze je podle nich využívat pouze pro výrobky, které obsahují maso. Pro návrh hlasovalo 355 europoslanců, 247 jich bylo proti a 30 se zdrželo hlasování. Podle kritiků ale otázka jen odvádí pozornost od skutečných problémů, se kterými se evropské zemědělství potýká.
 
Postoj europarlamentu otevírá dveře k zahájení diskuse o konečné podobě legislativy s členskými zeměmi unie a Evropskou komisí. Ministři zemědělství zemí EU už delší dobu žádají komisi, aby problematiku "vegetariánského masa" řešila, poznamenal server Euractiv.

"Steak, řízek nebo klobása jsou produkty z našich chovů hospodářských zvířat, tečka. Žádné laboratorní náhražky, žádné rostlinné produkty," uvedla v úterý debatě na plenárním zasedání ve Štrasburku francouzská europoslankyně Céline Imartová z frakce Evropské lidové strany (EPP). Její pozměňovací návrh, který prošel, konkrétně zmiňuje sedm výrazů, které mají napříště souviset pouze s masem či jinými živočišnými produkty. Jde o steak, řízek, klobása, burger, hamburger, žloutek a bílek.

Europoslanci dnes hlasovali o dvou předpisech, o zjednodušení společné zemědělské politiky a o postavení farmářů v potravinovém řetězci. Právě součástí druhé normy byl i pozměňovací návrh týkající se zavádějícího označování vegetariánských produktů.

Navrhované změny současné společné zemědělské politiky mají reagovat na výzvy, kterým evropští zemědělci v posledních letech stále častěji čelí. Jejich cílem je snížit administrativní zátěž, zejména pro malé zemědělce, a posílit postavení zemědělců na světových trzích a v hospodářské soutěži.

"Nepodpořila jsem pozměňovací návrh EPP, který chce zakázat používání názvů jako veggie burger nebo vegan schnitzel pro rostlinné, bezmasé produkty. Tento návrh pouze odvádí pozornost od skutečných problémů evropského zemědělství a oslabuje původní cíl legislativy – tedy zajistit férovější podmínky pro farmáře," okomentovala dnešní hlasování pirátská europoslankyně Markéta Gregorová z frakce Zelených. Žádné důkazy podle ní nenaznačují, že by spotřebitelé byli z takto používaných názvů zmatení.

"Zákaz by navíc přinesl zbytečné byrokratické překážky a vysoké náklady pro výrobce. Proti se postavili i mnozí tradiční producenti masa a maloobchodní řetězce, protože rostlinné alternativy se staly důležitou součástí jejich podnikání," dodala Gregorová s tím, že evropská politika by se měla soustředit na to, jak zvýšit příjmy zemědělců a ne na kulturní války ohledně názvů potravin.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

8.10.2025 17:28
Jeden z mála pozitivních kroků EU. A je dobré si povšimnout, že "pachatelem" není EK, ale EP, který jediný má jakousi demokratickou legitimitu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.10.2025 09:57 Reaguje na Jan Šimůnek
1*
Odpovědět
ig

8.10.2025 18:31
Doteď jsem nepochopil, čemu to vadí. Ať si dávají do střívek třeba odpad z bioplynky a říkají tomu klobása, dokud nebude povolené lhát na etiketě o obsahu masa tak je mi to úplně fuk :D
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.10.2025 07:11 Reaguje na
Proč by se výrobky u kterých jejich název vždy odkazoval na masné výrobky měly jmenovat stejně jako rostlinné výrobky? Proč studovat etiketu? Proč by se jako burger, klobása, řízek či steak měli nazývat i rostlinné "rádobynapodobeniny"?
Odpovědět
ig

9.10.2025 11:46 Reaguje na Jarek Schindler
Lidé milují věci které jsou jenom "jako". Klobása z kedlubnů, vyřezávaný dubový nábytek z pěnového polyuretanu, elektromobil s chromovanými koncovkami výfuků :-) Proč jim to upírat, když jim to udělá radost a mně je to šumák?
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.10.2025 12:00 Reaguje na
to je pravda, lidi milují napodobeniny, a nejen květákový mozeček nebo dršťkovou z hlívy nebo svíčkovou z kuřete*). nejvíc mě vždycky točí, když novostavba v kulturní krajině rozptýlené vesnické zástavby má sokl obložený imitací kamene.

*)vždycky se jízlivě ptám, jestli ta svíčková omáčka je skutečně ze svíček.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.10.2025 10:02 Reaguje na
Vše se má nazývat pravým jménem,
no - hlavně ty jejich šmakulády, že !
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.10.2025 10:23 Reaguje na smějící se bestie
netroufnu si koupit šunku nebo buřta (bez rostlinného podílu, nepočítáme-li česnek a muškátový oříšek) aniž bych si pečlivě nepřečetl složení. snad s výjimkou mého oblíbeného osvědčeného řezníka.
drůbežího opékáčku se štítím úplně stejně jako sojového mrcoucha.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.10.2025 08:45 Reaguje na Lukas B.
Osvědčený řezník,ne hypermarket.A byl bych schopen omylem koupit napodobeninu masného výrobku.Po čase chápu pomazánkové máslo a tuzemský rum.Být cizinec neznající poměry,spletu se určitě.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.10.2025 09:09 Reaguje na Emil Bernardy
A bylo by to tak nepříjemné spletení?:) Třeba ani ne. Souhlasím s Lukášem B., že kuřecí šunky a špekáčky jsou nic moc.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.10.2025 12:53 Reaguje na Jarka O.
Ne,souhlas..
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.10.2025 06:39
zvolili jsme si politiky, který mají tolik práce, že mají čas nám říkat co je a co není burgr. Předražený a zbytečná job.
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.10.2025 08:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
ne, to je pomsta za tuzemský rum a pomazánkové máslo. následovat bude zákaz Mozartových koulí. a taky bych byl rád, aby se u nás neprodávaly potraviny s matoucí etiketou ve více jazycích. tuhle jsem koupil něco, na čem bylo napsáno horká čokoláda, a bylo to úplně studený.
Odpovědět
ig

9.10.2025 11:47 Reaguje na Lukas B.
Komu se mstí za pomazánkové máslo?
Odpovědět
am

9.10.2025 12:11 Reaguje na Lukas B.
... jsem to četla u oběda a málem jsem se udusila bramborem. Vrahu!
Odpovědět
pk

pepa knotek

9.10.2025 08:44
Náš mainstrýmový spotřebitel zbaští doslova všecko bez ohledu na název, protože je jednak líný si přečíst etiketu, jaké náhražky výrobek obsahuje a za druhé hloupý, aby tomu rozuměl. Reklama v televizi už se o odbyt postará, hlavně že je na to pořádná sleva.
Odpovědět
am

9.10.2025 12:10
Bohajeho. Já jsem teda nenapravitelný masožrout, ale nejsem přece dementní, abych si "omylem" koupila veganský párek, rostlinný burger atd. Na obalech to bývá jasně označené, složení výrobku je povinné info. Navíc "párek" nebo "burger" odkazuje nejen k původu suroviny, ale taky k určitému tvaru, přípravě, konzistenci a způsobu servírování. Které se rostlinné varianty pokoušejí napodobovat, takže část nároku na název "párek" nebo "burger" podle mne mají.

Ostatně zpracované výrobky jsou pochybné poživatiny už z definice. Kdo má opravdu rád maso, koupí si pastvené hovězí, skopové nebo kuře přímo od farmáře, případně zvěřinu od myslivce. :)


Odpovědět

Jan Šimůnek

9.10.2025 12:44
Pomazánkové máslo a tuzemský rum byly oběťmi přizpůsobování se EU lexikálně i gramaticky chudé angličtině, která mj. nerozlišuje slovní druhy (to, jestli je určité slovo podstatné jméno, přídavné jméno nebo sloveso, rozhoduje jeho postavení ve větě, nikoli tvar jako v plnohodnotných jazycích). Do angličtiny jsou tyto názvy prakticky nepřeložitelné.

U těch vege burgerů, řízků apod. jde o to, že jejich nutriční hodnota je výrazně odlišná od masných "dvojníků". To má dopad nejen na výživu lidí (kdo si dá vege burger místo hamburgeru, dostane méně železa, vápníku, plnohodnotných bílkovin i některých vitamínů), ale problém to může dělat i u různých nutricionistických studií.
Vzpomínám na jednu "veselou historku z natáčení", kdy paní výzkumníkům uvedla, že jí jen bílé maso. Protože to nebyl dotazník, ale přesnější (leč náročnější) řízený rozhovor, tak z ní vydolovali, že si kupuje bůček, vaří ho, "špatné červené maso" vyhodí a "bílé maso" si maže na chleba.
Osobně by mě docela zajímalo, kolik lidí v dotaznících uvádí jako "tmavé pečivo" Bavorský chléb a podobné výrobky, které jsou v podstatě bílé pečivo, jen obarvené na tmavo potravinářskými barvivy.

MMCH Nutriční hodnoty karibského a tuzemského rumu jsou totožné, Pomazánkové máslo má proti máslu méně cholesterolu a více vápníku, bílkovin a některých dalších nutrientů.
Odpovědět
Miloš Lesák

Miloš Lesák

10.10.2025 18:03 Reaguje na Jan Šimůnek
No tak pomazánkové máslo hlavně vůbec není máslo ale v podstatě margarín takže klasický socialistický podvod na zákazníka a u rumu je to taky jednoduché vyrábí se z cukrové třtiny a ne z řepy, z řepy se dělal jen v rakouskouhersku jako "náhražka" stačí tedy jen nazývat věci pravými jmény a neschovánat tu za ně náhražky, meltu taky nikdo nevydává za kávu ...
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

10.10.2025 20:40 Reaguje na Miloš Lesák
To není pravda. Základem pomazánkového másla (PM) je smetana, případně se přidává podmáslí, nebo sušené mléko resp. sušené podmáslí. Rostlinné tuky tam vůbec nejsou. Z rostlin je tam jenom škrob na zahuštění.
Odpovědět
Miloš Lesák

Miloš Lesák

11.10.2025 02:16 Reaguje na Galipoli Petr
No tak asi jak který, každopádně s máslem to nemá nic společnýho : Krémové, lehce roztíratelné pomazánkové máslo v praktickém vícekrát uzavíratelném balení

Informace o produktu:

Složení: pasterizovaná smetana 78% hm, kokosový rostliný tuk 18% hm, sušené mléko, sušená syrovátka, bram.škrob, jedlá sůl, 0,5% hm smetanová kultura

chlazení +2 až + 8 st.C

Dodavatel:
Tatranská mlékárna - Bohemia spol. s r.o.
U vlečky 29/5, BRNO-KOMÁROV 617 00
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

11.10.2025 07:25 Reaguje na Miloš Lesák
Hele, tuhle šmakuládu neznám, ale když se podívám na Madetu: smetana, sušené mléko, sušené podmáslí, bramborový škrob, jedlá sůl, smetanová kultura
Olma: Zakysaná smetana, sušené mléko, škrob, jedlá sůl.
a obecně (dle platné legislativy) musí mít minimálně 31 % mléčného tuku. Což je přesně o (minimálně) 31 % víc, nez je obsah masa v těch vege napodobeninách masných výrobků.
Takže můj závěr: pomazánkové máslo je více máslo, než vege burger burger.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.10.2025 08:51 Reaguje na Galipoli Petr
Máslo má cca 80%mléčného tuku ... min.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.10.2025 08:49 Reaguje na Galipoli Petr
Nejde přetavit jako máslo.Není to máslo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

9.10.2025 12:53
Tak tímhle tráví čas EUposlanci.
Není důležitější, aby složení produktů potravinářského průmyslu bylo psáno větším písmem a stejně tak i kilogramová cena potraviny? Měla by být psaná zřetelně, čitelné, (téměř) stejně velkým písmem jako cena za balení.
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.10.2025 13:13 Reaguje na Jarka O.
jo, hnědá písmena na okrovém pozadí ve velikosti, kterou používal jistý vyhlášený autobazar pro popis výluk ze záruky, takzvaný aaa font. pro mě je to jednoznačný argument dát výrobci/prodejci zpětnou vazbu a nekupovat.
Odpovědět
Pe

Petr

10.10.2025 00:12 Reaguje na Jarka O.
Jako že by ke každé fidorce byl leták rozměru A4 s velkým písmem a kilogramovou cenou?
Jestli poslanci dostávají od lidí takovéto návrhy, tak je lituju. Ale možná se tím baví.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.10.2025 08:15 Reaguje na Petr
Jak vas to napadlo,viděl jste někdy cenovku??? Jde o zvětšení fontu pro kilogramovou cenu, ne o zvětšení cenovky na formát A4.
P. Šimůnku, většinou je složení psáno jen v domácím jazyce a ten font by se často dal zvětšit. Průmyslovým europotravinám s popisy v 10 jazycích se snažím vyhýbat. Esperanto by bylo výborné, zavedla bych ho do škol, je škoda, že prohrálo s angličtinou.
Odpovědět
Miloš Lesák

Miloš Lesák

10.10.2025 18:07 Reaguje na Jarka O.
Jo taky jsem za větší písmenka už mě nebaví chodit do obchodu s lupou v kapse, ale problém je, že některé věci obsahují tolik "šmakulád" že by se jim to potom na ten obal snad ani nevešlo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.10.2025 08:21 Reaguje na Miloš Lesák
Často by to vešlo. Řešením (za mě nedokonalým a otravným) by byl QR kód na cenovce. Nebo méně přísad, což ne vždy jde, ale byla bych pro omezování barviv. Nebo deklarovat jen složky, kterých je nad ... třeba 1%?? například, kde mám dojem, že něco takového už platí, a pravidla pro popisy složení jsou různá např. v USA a zde. Přesně to jako laik nevím.
Jinak návrh psát cenu za kilogram v téměř stejné velikosti jako cenu za balení není můj, cizí nedanění obchodníci ho dobře znají ze svých domovských západních zemí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

9.10.2025 14:02
to Jarka O.9.10.2025 12:53
Ono to tam musí být v jazycích EU, a to se tam jednoduše dostatečně velkým fontem nevejde, to je na používání lupy i lidmi s normálním zrakem. Spousta lidí v šetřeních přiznává, že tyhle informace nečtou, protože je nepřečtou.
EU mimo mnoha jiného propásla šanci zavést jednotný úřední jazyk,+ +pochopitelně ne nějaké polozvířecí skřeky, nenaučitelné ani pro rodilé mluvčí, ale esperanto, které se průměrný člověk zvládne naučit za 1/4 roku. Pak by se tem ty nápisy jistě vešly.
Odpovědět

Radek Čuda

9.10.2025 15:34
Fakt, že tohle se řeší v EP je stejně tristní, jako příznačný ...

Jinak jak mi to přijde úchylné ... veganský párek, to ty vole ... tak pokud je z názvu patrné, že to maso nevidělo ani z rychlíku, tak je mi to šumák. Já si to asi nekoupím a čím se cpou ostatní je mi egál.

Nicméně musím uznat, že jako prcek jsem maminčiny kapustové karbanátky měl rád velmi. Oproti tomu obalit a osmažit celer zkusila jen jednou ... ;-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.10.2025 08:10 Reaguje na Radek Čuda
kapusta a celer jsou to vůbec nejlepší, co lze na zahrádce najít. a hokaido dyně.
Odpovědět

Radek Čuda

13.10.2025 12:41 Reaguje na Lukas B.
Nic proti celeru, ale v trojobalu mi to nesmí ... co do domu, ani na pozemek;-))).
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist