https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/advokat-soudu-eu-majitele-aut-maji-pravo-na-odskodne-kvuli-manipulaci-s-emisemi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Advokát soudu EU: Majitelé aut mají právo na odškodné kvůli manipulaci s emisemi

6.6.2022 11:39 (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Tama66 / Pixabay
Majitelé automobilů vybavených systémy, které umožňují manipulovat s emisemi, mají právo na odškodnění od výrobce. Uvedl to generální advokát Soudního dvora EU Athanasios Rantos. Jeho právní názor se týká žaloby, které čelí německý výrobce automobilů Mercedes-Benz.
 

Rantos také uvedl, že je na členských státech Evropské unie, aby stanovily metody pro výpočet odškodného, které by zajistily jeho adekvátní výši. Soudci Soudního dvora EU nejsou sice právním názorem generálních advokátu vázáni, ve většině případů se jím ale řídí, uvedla agentura Reuters.

Podle německého právníka Clause Goldensteina zastupujícího 42 500 klientů, kterých se tento případ týká, Rantosův názor usnadní prosazování nároků na odškodné. Tento názor je podle něj důležitý tím, že se netýká pouze úmyslného, ale také nedbalostního jednání podniků. Společnost Mercedes-Benz poukázala na to, že advokátův názor není závazný a že samotný Soudní dvůr EU zatím nerozhodl.

Kauzu zahájil u německého soudu kupec ojetého vozu Mercedes C 220 CDI. Německý soud předběžně dospěl závěru, že vůz je vybaven nezákonným systémem, který umožňuje manipulaci s emisemi. Následně se obrátil na Soudní dvůr EU s dotazem, zda má podle zákonů EU kupec v takovémto případě nárok na odškodné a jak se má výše případného odškodného stanovit.

Manipulace s automobilovými emisemi se dostaly do centra pozornosti kvůli aféře německého koncernu Volkswagen. Ten v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí nainstaloval zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

6.6.2022 14:25
Odškodné za co? Že auto žralo míň a mělo větší výkon? Při tom ty emise NOx už jsou dávno neutralizované někde v zemi, ale ta nafta prostě spálena nebyla :D
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.6.2022 21:58 Reaguje na
zlé jazyky insiderů z automotive praví, že celá kauza byla obyčejný konkurenční boj. dělali to všichni, a jedni se rozhodli, že na tom založí marketing, přestanou s tím a ostatní na tom vykoupou.
mravně to je na úrovni metanolové kauzy, kdy jedni mafiání druhým v rámci konkurenčního boje podstrčili pár bandasek s jiným složením jakési srágory do ostřikovačů.
Odpovědět
va

vaber

6.6.2022 18:14
příklad fungování EU,
jakou utrpěli majitelé škodu ,že chtějí odškodné ,za co
,že jim někdo lhal? dnes se lže všude,jak na běžícím páse,
jen všichni říkají ,že lže ten druhý
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist