https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/anketa-z-celkoveho-objemu-supermarkety-vyhodi-mene-nez-procento-potravin
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Anketa: Z celkového objemu supermarkety vyhodí méně než procento potravin

16.10.2024 02:07 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Z celkového objemu nabízených potravin obchodní řetězce a on-line supermarkety vyhodí zpravidla méně než jedno procento. Vyplývá to z informací, které prodejci poskytli ČTK. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza ČTK řekl, že boj s plýtváním začíná ještě dříve, než se potraviny dostanou na pult. Řetězce podle něj investují do modernizace skladů či chladicích zařízení, pečlivější je také plánování a výběr obalových materiálů.
 
Tesco vyhodí 0,5 procenta nabízených potravin, podle mluvčí Ivy Pavlouskové je to ve srovnání s finančním rokem 2016/2017, kdy firma začala o plýtvání reportovat, pokles o 80 procent. Stejný podíl potravin vyhodí také on-line supermarket Rohlík.cz. Řetězec Albert pak loni vyhodil 0,06 procenta z celkového objemu, oproti výchozímu roku 2016 se podíl potravinového odpadu snížil o 61 procent. Do příštího roku firma cílí na pokles o 65 procent.

Starší ovoce, zeleninu, pečivo nebo masné a mléčné výrobky blížící se datu spotřeby se obchodníci podle Prouzy nejdříve pokoušejí prodat ve slevách, a to například ve formě speciálních balíčků. "Od ledna do června letošního roku se prodalo 827 365 tašek, což znamená, že bylo zachráněno 2483 tun potravin. V loňském roce se celkem prodalo 1 586 754 tašek, zachránilo se tedy téměř 5157 tun," řekla ČTK mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.

Řetězec Penny Market se letos spojil s platformou Nesnězeno, balíčky nabízí v obchodech i přes aplikaci Nesnězena. "Novinky jsou výhodné pro obě strany. Zákazníci mohou nakoupit ještě výhodněji nad rámec aktuálních slev a my prodáme potraviny, které by jinak přišly nazmar," řekl mluvčí Tomáš Kubík.

Neprodané položky pak obchodníci věnují potravinovým bankám, zvířatům, bioplynovým stanicím nebo je zpracují do dalších produktů.

Z neprodaných rohlíků a housek řetězec Globus vyrábí strouhanku. "V (naší) restauraci je pečivo také součástí nádivek v mase, mletých směsí, žemlovky nebo ho zpracováváme jako krutony k polévkám," uvedla mluvčí Aneta Turnovská. Ze starších banánů Globus podle ní dělá zmrzlinu. On-line supermarket Rohlík.cz pak v září uvedl řadu více než 40 takzvaných upcycling produktů využívajících suroviny, které by jinak skončily jako odpad. Jsou mezi nimi granola z pivovarského sladu nebo slané pochutiny.

Jídlo pravidelně vyhazuje asi třetina Čechů, průměrně za 1800 korun ročně, vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Too Good To go, která bojuje proti plýtvání potravin. Spíše podle něj jídlo vyhazují mladší než starší lidé. Zlevněné potraviny s blížícím se datem spotřeby pak nakupuje 74 procent z více než tisícovky respondentů, 14 procent ho ale nakonec vyhodí.

Každý Čech ročně vyhodí 91 kilogramů potravin, v celé zemi je to 1,9 milionu tun ročně, vyplynulo už dříve z dat ministerstva životního prostředí. Češi podle Prouzy plýtvají méně než dříve, zdražování po roce 2019 je naučilo kupovat jen to, co opravdu spotřebují, uvedl.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

16.10.2024 05:03
Ta metrika vyhazovaných potravin je taková zvláštní. Nedávno jsem viděl článek (no, spíš agitku a sebepropagaci) nějaké z těch neziskových organizací které se vyhazováním potravin zabývají a z nich nakonec vylezlo, že mezi vyhazované potraviny počítají třeba slupku z okurky. Proto se obávám, že ta čísla budou taková, jaká si autor průzkumu přeje aby byla :D :D Osobně je mi to ale fuk, vyhodím všechno co nejím a moc se nestarám.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

16.10.2024 06:09
Když vidím tu strategii prodeje zeleniny, ovoce, uzenin, salátů a mléčných výrobků, docela bych tomu i věřil. Zboží, po malých dávkách (přepravkách), putuje z chladícího boxu skladu, do regálu. Smíchá se se zvadlým nebo starším zbožím, nebo se uloží pod něj. Čeká se, až zákazníci zboží svrchu odeberou a do regálu se dospod přidá další dávka. Stačí zbytek poloprázdné přepravky, sesypat do přepravky s novým zbožím. U pultového prodeje krájených uzenin, se po oschnutí vrchní části nakrájeného štosu nabízené uzeniny, tato otočí, nebo se oschlá část přeloží níže, aby ta změna barvy nebyla vidět. Nebo se neprodaná nakrájená uzenina prodá ve slevě, následující den. Samozřejmě, bez upozornění zákazníka na důvod slevy! To samé se děje u různých salátů. Občas se musí v míse promíchat, aby nebylo vidět jak jeho povrch v pultu po čase změnil barvu. Co na tom, že zboží v chladícím boxu, nebo v regálu je již na konci doporučené životnosti a třeba z takové nakrájené uzeniny nebo ze salátu, může být někomu i špatně? Až to někdo koupí, ať to třeba doma vyhodí! Pak můžou nějací samozvaní aktivisti zkoumat obsah popelnic a kritizovat plýtvání obyvatelstva potravinami...
Odpovědět
Pe

Petr

16.10.2024 09:52 Reaguje na Tonda Selektoda
A co tedy byste si přál? Každý večer vše vyhodit a ráno dát do regálů čerstvé?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.10.2024 11:18 Reaguje na Petr
Každý večer, tak 2h. před zavřením - zlevnit na poloviční až třetinovou cenu a jsou bez starostí s vyhazováním.
Odpovědět
Pe

Petr

16.10.2024 11:41 Reaguje na smějící se bestie
Tak se to dělá. Dají se koupit levné tašky zeleniny za nějakou danou částku.
A když zbyde jedno procento, je to podle mě zanedbatelné a neřešitelné, to už se nevyplatí nějak řešit a vymýšlet jak to někomu vnutit. To už je prostě odpad. Doma to děláte taky tak.
To daleko větší odpad bude u producentů a dodavatelů zboží do marketů, kteří musejí vytřídit nekvalitu a nestandard. Tam to bude hodně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist