https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/auto-v-ostrave-srazilo-losici.nevhodne-oploceni-silnice-vytvari-pro-zvirata-past
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Auto v Ostravě srazilo losici. Nevhodně oplocení silnice vytváří pro zvířata past

20.8.2021 18:14 | OSTRAVA (Ekolist.cz)
Los evropský byl člověkem ve střední Evropě vyhuben, během 20. století se sem začal opět šířit z Polska. Ilustrační snímek.
Los evropský byl člověkem ve střední Evropě vyhuben, během 20. století se sem začal opět šířit z Polska. Ilustrační snímek.
Dnes ráno byla nalezena sražená dospělá losice v Ostravě-Bartovicích na Rudné. Je možné, že se jednalo o zvíře, které se v této oblasti pohybovalo už koncem června společně s mládětem. To by měla potvrdit analýza DNA, pro kterou odebral vzorek zoolog Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Zhruba 500 metrů od místa dnešní nehody byl sražen mladý losí samec před třemi lety. Informovala o tom Agentura pro ochranu přírody a krajiny ČR ve své tiskové zprávě.
 

„Losice se zřejmě pohybovala okolo oplocené Rudné od blízké řeky Lučiny, až došla k místu, kde na několika desítkách metrů dosud oplocení nebylo instalováno. Podle místních myslivců jsou právě zde srážky aut především s divočáky či srnci poměrné časté. To potvrzuje, že toto místofunguje jako smrtonosná past. Proto budeme usilovat o nápravu,“ vysvětluje Łukasz Nytra z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Losice sražená v ostravských Bartovicích.
Losice sražená v ostravských Bartovicích.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Miroslav Vrána

Los evropský patří mezi největší evropské savce. Ve střední Evropě byl člověkem vyhuben, během 20. století se sem začal opět šířit z Polska. U nás nejvíce losů žije na Šumavě na pravém břehu Lipna, domov tu má zhruba 15-20 jedinců. Pro přežití této naší populace je zásadní, aby se sem mohla dostávat migrující zvířata z Polska.

V posledních několika letech se každoročně objeví několik losů v severním pohraničním pásu republiky. Většinou však jen „bloudí“ krajinou, kde musí překonávat řadu bariér. Například pokud se silnice celá oplotí, stává se zcela neprostupnou pro mnoho druhů živočichů včetně losa. Migrační prostupnost by měla být řešena tak, že plot zvířata navede do vhodného podchodu či nadchodu. V přerušených částech oplocení totiž často dochází ke zvýšenému riziku kolize živočichů s dopravou a taková místa se pro ně stávají nebezpečnými pastmi.

V České republice jsou od roku 2020 migrační koridory velkých savců závazným podkladem pro přípravu územních plánů všech stupňů a musí se s nimi počítat. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR poskytuje takzvaný územně analytický podklad, jev 36B (biotop vybraných zvláště chráněných druhů velkých savců). Definuje jádrové oblasti, koridory a jejich kritická místa, ve kterých by měla být prostupnost posuzována orgány ochrany přírody. V kritických místech by mělo být prioritně řešeno zlepšení průchodnosti.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

20.8.2021 19:36
Černá kronika funguje ze všech zpravodajství nejlíp.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.8.2021 20:10
bylo by nejlepší napadnout kolaudační řízení na liniové stavby v důsledku neexistence ekoduktů
Odpovědět
LB

Lukas B.

26.8.2021 15:24 Reaguje na Jaroslav Řezáč
jo, to je vono. hřebík na hlavičku. hurá na demošku nebo rovnou hurá torpédovat kolaudaci (nespletl jste si to náhodou s územním řízením?). pěkně nechat to dopravní zatížení na stávajících přetížených státovkách plných křižovatek s polními/lesními cestami, kde žádné opatření na usměrnění zvěře není a v principu asi smysluplně udělat nelze. a dál budou umírat lidé (porovnejte nehodovost na osobokilometr na dálnicích a zbytku silniční sítě) a samozřejmě i plyšáčci.

ostatně soudím, že v některých migračních "koridorech" by bylo více než vhodné stavět nikoli dvacetimetrové ekodukty, ale několikasetmetrové přesypané "zatrubnění" silnic (a železnic přirozeně, o těch se v této souvislosti moc nemluví, mašině se totiž při střetu se zvěří nic nestane, ale více dopravně vytížená železnice je bariéra v krajině úplně stejně jako vytížená silnice. podobně regulované koryto řeky, kdy zvěř je nucena přecházet po silničních mostech)

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist