Auto v Ostravě srazilo losici. Nevhodně oplocení silnice vytváří pro zvířata past
„Losice se zřejmě pohybovala okolo oplocené Rudné od blízké řeky Lučiny, až došla k místu, kde na několika desítkách metrů dosud oplocení nebylo instalováno. Podle místních myslivců jsou právě zde srážky aut především s divočáky či srnci poměrné časté. To potvrzuje, že toto místofunguje jako smrtonosná past. Proto budeme usilovat o nápravu,“ vysvětluje Łukasz Nytra z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
Los evropský patří mezi největší evropské savce. Ve střední Evropě byl člověkem vyhuben, během 20. století se sem začal opět šířit z Polska. U nás nejvíce losů žije na Šumavě na pravém břehu Lipna, domov tu má zhruba 15-20 jedinců. Pro přežití této naší populace je zásadní, aby se sem mohla dostávat migrující zvířata z Polska.
V posledních několika letech se každoročně objeví několik losů v severním pohraničním pásu republiky. Většinou však jen „bloudí“ krajinou, kde musí překonávat řadu bariér. Například pokud se silnice celá oplotí, stává se zcela neprostupnou pro mnoho druhů živočichů včetně losa. Migrační prostupnost by měla být řešena tak, že plot zvířata navede do vhodného podchodu či nadchodu. V přerušených částech oplocení totiž často dochází ke zvýšenému riziku kolize živočichů s dopravou a taková místa se pro ně stávají nebezpečnými pastmi.
V České republice jsou od roku 2020 migrační koridory velkých savců závazným podkladem pro přípravu územních plánů všech stupňů a musí se s nimi počítat. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR poskytuje takzvaný územně analytický podklad, jev 36B (biotop vybraných zvláště chráněných druhů velkých savců). Definuje jádrové oblasti, koridory a jejich kritická místa, ve kterých by měla být prostupnost posuzována orgány ochrany přírody. V kritických místech by mělo být prioritně řešeno zlepšení průchodnosti.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Jaroslav Řezáč
20.8.2021 20:10Lukas B.
26.8.2021 15:24 Reaguje na Jaroslav Řezáčostatně soudím, že v některých migračních "koridorech" by bylo více než vhodné stavět nikoli dvacetimetrové ekodukty, ale několikasetmetrové přesypané "zatrubnění" silnic (a železnic přirozeně, o těch se v této souvislosti moc nemluví, mašině se totiž při střetu se zvěří nic nestane, ale více dopravně vytížená železnice je bariéra v krajině úplně stejně jako vytížená silnice. podobně regulované koryto řeky, kdy zvěř je nucena přecházet po silničních mostech)