https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bbc-jak-se-sovetska-snaha-o-rozsireni-druhu-v-azerbajdzanske-prirode-zvrtla
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

BBC: Snaha o rozšíření druhů v ázerbájdžánské přírodě se v polovině 20. století zvrtla

4.1.2025 02:11 (ČTK)
Ve 30. letech 20. století Vereščagin osobně dohlížel na vysazení první skupiny 213 obřích jihoamerických hlodavců - nutrií říčních. Aniž by si to on a jeho tým uvědomovali, hrdě přivezli na Kavkaz zvíře, které je v 21. století považováno za jeden ze stovky nejhorších invazních druhů na světě.
Ve 30. letech 20. století Vereščagin osobně dohlížel na vysazení první skupiny 213 obřích jihoamerických hlodavců - nutrií říčních. Aniž by si to on a jeho tým uvědomovali, hrdě přivezli na Kavkaz zvíře, které je v 21. století považováno za jeden ze stovky nejhorších invazních druhů na světě.
V polovině 20. století se ruský zoolog Nikolaj Vereščagin vydal na ambiciózní výpravu přes hornatou krajinu Ázerbájdžánu, sousední Arménie a Gruzie. Jeho cílem bylo posbírat všechny dostupné záznamy o zvířatech, která z této oblasti zmizela, napsal zpravodajský server BBC News.
 
Zoolog putoval podél ázerbájdžánského pobřeží Kaspického moře, ve kterých jeskynní malby zachycují mimozemsky působící savany, kde pralidé lovili pratury, gazely a divoké kozy bezoárové. Na svých cestách křižoval Kavkazem a nacházel nekonečné známky probíhajících změn a ztrát včetně tisíců fosilií a kostních úlomků z vyhynulých tvorů, jako byli mamuti stepní a tygři kaspičtí.

V roce 1954 Vereščagin využil své nálezy k sepsání rozsáhlého pojednání mapujícího vývoj Kavkazu v průběhu více než 11 000 let; nejprve v podmínkách přirozeného oteplování klimatu a později v důsledku "chaotické lidské činnosti", jak napsal.

Jeho kniha Savci Kavkazu byla sovětským vedením přijata jako brilantní a "poněkud neobvyklá kniha", která není ani tak směrodatným popisem historického vývoje, ale spíše útržkovitou koláží propojující dávné paleontologické nálezy s ne tak dávnými příběhy o velkých loveckých výpravách vedených sesazenými knížaty a cary.

Pro dnešního čtenáře je kniha výjimečná ze zcela jiného důvodu. Její autor nejen zaznamenával ekologickou historii regionu, ale také ji experimentálně měnil. Vereščagin se snažil přetvořit ekosystémy, které dokumentoval, a masivně nahrazoval vyhynulé tvory v krajině importovanými zvířaty. Jeho úsilí zanechalo v regionu stopu, která je citelná dodnes a jejím odkazem jsou početné a houževnaté populace invazních druhů v Ázerbájdžánu a sousedních zemích.

Desetiletí po 30. letech 20. století byla v přírodě Sovětského svazu dobou odvážných experimentů. Vereščagin byl členem týmu, který stál v čele snah o přetvoření krajiny tak, aby poskytovala zvířata k odchytu na kožešiny a lovu. Sám Vereščagin byl vášnivým lovcem a jednou na konferenci překvapil publikum vlastnoručně vyrobeným "paleolitickým" oštěpem s autentickým hrotem.

V té době byly četné pokusy s takzvanou "aklimatizací" zvířat z jedné země do druhé. Do Ázerbájdžánu bylo dovezeno devět druhů savců, včetně činčil amerických z And, psíků mývalovitých z Číny a jelenů sika z Japonska, stejně jako skunků pruhovaných, nechvalně známých páchnoucích živočichů ze Severní Ameriky.

Většina těchto druhů měla problém uchytit se v rozmanité a drsné ázerbájdžánské krajině, ale jednomu druhu se tu dařilo obzvlášť dobře. Ve 30. letech 20. století Vereščagin osobně dohlížel na vysazení první skupiny 213 obřích jihoamerických hlodavců - nutrií říčních, známých také jako vodní krysa, řekomyš americká, řekomyš bonárská, bobr bahenní, bobr jihoamerický, anebo koypu, jejichž odolné kůže se daly použít k výrobě kožešinových čepic a lemů kabátů.

Aniž by si to Vereščagin a jeho tým uvědomovali, hrdě přivezli na Kavkaz zvíře, které je v 21. století považováno za jeden ze stovky nejhorších invazních druhů na světě.

Dnes, 70 let po vydání Vereščaginovy knihy, se nutrie vyskytují prakticky v každém mokřadu v Ázerbájdžánu, říká ekolog Zulfu Faradžli. Během exkurzí do státní rezervace Gizilagaj, která sousedí s Kaspickým mořem, se návštěvníci vždycky zajímají o tohoto statného hlodavce s dlouhým, lysým ocasem.

"Vždycky se ptají: 'Co je to za zvíře?'," řekl Faradžli. Většina z nich je pak překvapená, když se dozví, že tito plaší tvorové pocházejí z bažin Jižní Ameriky, a slyší o tom, jak ve svém novém prostředí zasévají zkázu.

Během posledních pěti let Faradžli provádí základní výzkum, aby na tento problém v první řadě upozornil a zároveň odpověděl na základní otázky, jako kolik nutrií vlastně v Ázerbájdžánu žije a jaké škody během zhruba 90 let od svého vysazení do přírody napáchaly.

Dospělé nutrie mají obvykle tělo dlouhé asi 60 centimetrů a 30 centimetrů dlouhý ocas. Plně dorostlé váží zhruba sedm až devět kilo. Ačkoli se vzhledově podobají kapybaře - největšímu hlodavci na světě a oblíbené hvězdě internetových videí - mají nutrie obvykle méně obdivovatelů. Jejich asi nejnápadnějším znakem jsou zuby: pár dlouhých oranžových řezáků, které nikdy nepřestávají růst.

Po celém světě si nutrie hloubí nory v říčních březích, čímž je destabilizují, urychlují erozi a zvyšují zranitelnost krajiny vůči povodním. Nutrie jsou také velmi žravé - podle některých údajů denně sežerou potravu odpovídající asi čtvrtině své tělesné hmotnosti, a to v zimě i v létě.

Jejich apetit po celém světě ničí rákosiny i úrodu zemědělců, což má dopad na různé druhy rostlin, hmyzu, ryb a ptáků. Kromě toho jsou přenašeči nemocí, kterými se může nakazit i člověk včetně toxoplazmózy. Tato infekce je obvykle bez příznaků, ale může ublížit těhotným ženám a lidem s oslabeným imunitním systémem.

Nutrie své původní domovině v argentinských pampách a v jižní polovině Jižní Ameriky žijí v párech nebo velkých koloniích v mokřadech, jezerech a na březích řek. Tito hlodavci, kteří vycházejí ze svých nor navečer, se hltavě živí kořínky a bažinnými travinami, přičemž studie ukazují, že dávají přednost vodním rostlinám, protože jsou u vody v bezpečí před predátory.

Nutrie jsou díky plovacím blanám na zadních končetinách zdatní plavci a jsou schopny se až na pět minut potopit, aby se nakrmily a unikly před predátory. Mezi ně v jejich domovině patří kajmani, jaguáři, pumy či oceloti.

Cesta nutrií coby invazivního škůdce začala už v 18. století se španělskými kolonisty. Ti začali do Evropy dovážet nejprve kůže z nutrií na výrobu čepic a kožešinových límců, a na přelomu 19. a 20. století už se do Evropy a Severní Ameriky dovážely i živé nutrie k chovu na kožešinových farmách.

V současnosti žijí nutrie na všech kontinentech s výjimkou Antarktidy a Oceánie. Jejich populace se rychle šíří; samička v jednom vrhu obvykle přivede na svět čtyři až pět mláďat a už po několika dnech může znovu zabřeznout, což jí umožňuje dva až tři vrhy ročně.

Nutrie se na mnoha místech mohou volně množit bez přirozených predátorů, kterým čelí v Jižní Americe, i když existují známky toho, že už se leckde zapojily do místních potravních řetězců. V Itálii je žere liška obecná a vlk obecný šedý, na celém Balkáně šakal obecný a v Chorvatsku orel mořský.

A někdy je následují i lidé - v 60. letech 20. století se údajně maso z nutrií prodávalo v britských restauracích maskované pod označením "argentinský zajíc" a jedna moskevská hamburgerová restaurace ho v minulém desetiletí prodávala jako zdravé maso, které je libovější než hovězí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

4.1.2025 09:44
Nemusíme chodit někam daleko.
U nás ochránci nasadili do říčky bobry. Škody které už dělají jsou značné , Na úseku 1,5km už dokázali, za několik měsíců, ukousat asi 15 vzrostlých zasazených stromů s kmenem asi 20cm a úspěšně hryzají dál. Ucpávají říčku která se pak vylévá na okolní louky. Asi je nic neloví ,takže pokud v té špíně přežijí, špíně protože do říčky ústí větší čistička a jiné splašky, budou se dál množit.
Odpovědět
Pe

Petr

4.1.2025 10:10 Reaguje na vaber
Tohle je zároveň i ukázka toho, jak pramálo jdou lidské zájmy dohromady s přírodou. V normální zdravé krajině by několik stromů nemělo žádný význam, protože by jich tam rostlo hodně, ne jen těch pár za peníze zasazených. A rozlévající se říčka by nesloužila jako odpadní stoka, ale krásně by zásobovala krajinu vodou, v okolí by vznikaly mokřady a životní prostředí pro mnoho druhů života. Jen pár bobrů, tak málo k tomu stačí. Výsledky jsou ale rozdílné. Buď krajina plná života, nebo škody a "ekologická katastrofa".
Odpovědět
Pe

Petr

4.1.2025 10:26 Reaguje na Petr
Ve skutečnosti tedy ty škody a ekologickou katastrofu způsobují lidé. Lidé vykáceli všechny stromy, ne bobři. Lidé odvodnili krajinu a zasvinili řeku, ne bobři.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.1.2025 10:36 Reaguje na Petr
Vám by se stoprocentně líbilo žít jak v raném středověk. V chýši uplácané z hlíny a dřeva, vařit na ohni, za zády mít divoký neprostupný les s vlky, medvědy a rysy.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 12:51 Reaguje na pavel peregrin
Nesmíte to vidět tak hrůzně. Já, jako pamětník, pamatuji z dětství veliké množství motýlů, potok pod okny plný ryb, i mihulí, raků a velevrubů, mnoho druhů ptáků, lasičky, hranostaje, tchoře i kuny - jak lesní i skalní. Jako kluci jsme věšeli budky pro kavky a pak vybírali mladé k ochočení, atd., atp. Pravda, nežili jsme v luxusní vile, ale vesnické chalupě, nebyla to chýše uplácaná z hlíny, vařili jsme na kamnech i el. sporáku, měli jsme ledničku, les v blízkosti byl hospodářský, prostupný, bez vlků, medvědů i rysů.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.1.2025 17:24 Reaguje na Petr
Ty osporné lidi je třeba co nejdříve eradikovat. Vy chcete začít?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.1.2025 17:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vy v podstatě nenávidíte lidstvo, Petře co?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 08:26 Reaguje na vaber
Na rozdíl od těch nutrií jsou bobři u nás původní druh.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

9.1.2025 14:30 Reaguje na vaber
Bobři se u nás nevysazují, ale silně k nám migrují proti proudu velkých řek hned ze tří směrů (z Polska, Německa a Rakouska). Státní ochrana přírody provádí na některých místech (např. Lednicko-Valtický areál) naopak odlov a přemísťování mimo místa, kde by mohli škodit.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:13
Z dětství a mládí pamatuji množství ondater. V každém potůčku byly k zahlédnutí, po vodě šly i až do vesnice, v každém rybníčku byl na zimu minimálně jeden jejich "hrad". Mnoho mužů si přivydělávalo jejich lovem na kožešiny. Nyní jsem už roky žádný ondatří hrad neviděl. Prý je likvidují vydry.
Jestliže jsou nutrie tak přemnožené, proč se neloví? Na kožešiny i na maso, které je výborné. Za socialismu jsem ho kupovával, za 30 Kčs/kg. Chovatelé ho dodávali i do nemocnic na dietní jídla.
Nemoci mají všechna zvířata. Tu toxoplasmozu spíše chytnete od kočky než od nutrie.
S nutriemi to je podobné, jako s jinými "invazními" druhy. Jsou (prý) strašně nebezpečná, ale lovit je smí jen lovecký hospodář či myslivecká stráž. Povolte jejich neomezený lov a čundráci je sežerou.
A jinak - nutrie zlikviduje tužší zima.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.1.2025 15:03 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nutrie jsou chutné a nemoce jdou jenom na pražáky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.1.2025 08:40 Reaguje na Emil Bernardy
nutrie je chuťově mnohem lepší než fádní králík. no a nemoci; asi není úplně dobrá nápad si ze zvířete které sdílí niku s potkany a bůhvíčím dalším dělat tatarák, ovšem úplně stačí s nutrií v kuchyni zacházet jako s divokým prasetem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

6.1.2025 12:19 Reaguje na Lukas B.
No, nutrie do kanalizace nelezou. Ty vyžadují čistou vodu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.1.2025 14:52 Reaguje na Jaroslav Pokorný
třeba v praze pod vyšehradem spolu sdílí životní prostor. tedy nutrie ve dne a potkani v noci. ale to je asi jedno. dobře propečená nutrie při občasné konzumaci nepředstavuje žádné riziko.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 13:15
Vereščagin osobně dohlížel na vysazení první skupiny 213 obřích jihoamerických hlodavců - nutrií říčních, ..............

Plně dorostlé zvíře max. 9 kg a to má být "obří" zvíře? Doporučil bych autorovi, aby navštívil očaře.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.1.2025 14:37 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Pro pisálka který viděl na vlastní oči akorát potkana ve zverimexu, je devítikilový hlodavec skutečně obří.
Odpovědět
su

4.1.2025 19:45 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
z téměř 2500 druhů hlodavců je drtivá většina menších než 100 g, takže nutrie je opravdu obřím hlodavcem....koukám, že vám by prospěla nejen návštěva zverimexu, ale taky si znovu zajít do školy..............
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.1.2025 09:54 Reaguje na
Kdysi jsem pracoval v Ostravě na Krajské stanici mladých přírodovědců, kromě toho naše děti doma chovaly křečíky džungarské a píkomily. Takže jakési ponětí o hlodavcích mám. A pokud pisálek označuje bobry jako obří hlodavce, jak by označil kapybary?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.1.2025 23:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Bobr je druhým největším hlodavcem na světě.
Odpovědět
su

4.1.2025 19:43 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Autor uvádí formulaci "obří hlodavec", ne "obří zvíře"...k očaři by měl zajít naopak soudruh Pokorný - a nejen to, měl by se taky znovu naučit číst.......
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 23:15 Reaguje na
To víte, vy kapitalistický demokrate, my, soudruzi z venkova, jsme prakticky založení. Devítikilových zvířat jsme na dvorcích mívali povícero. Takže pod výrazem "obří" si představujeme skutečně něco masivního. A propó, viděl jste takovou kapybaru? "Dospělá zvířata dosahují hmotnosti až 80 kg, délky těla 1,3 m a výšky v kohoutku 55 cm." Tak ta už by se jako obří dala nazvat.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.1.2025 16:25
Výmluvy, že nutrie nelze ve městech lovit bez možného ohrožení lidí střelbou je hloupost. Nemusejí se přece střílet, ale lovit do sklopců přilákané na oblíbenou potravu. Kamarádovi utekly při povodni nutrie z kotců a větší polovinu jich takto odchytil v okolí. Některé asi putovaly
až do Polska a nebo uhynuly. Na jednu jsem ho po povodni upozornil, kde
se zdržuje a i tu odchytil do několika dnů. Chce to pouze chtít a nemít
výmluvy, že to nelze. Pokud je nemohou lovit myslivci(není to dle zákona lovná zvěř) tak proč to nedělá AOPK ohánějící se nutností likvidace
nepůvodních druhů? K čemu ti ochranáři pouze jsou? Ke knížecím radám
a buzeraci ostatních? Ať předvedou chov ovcí ve vlčích oblastech bez
dotací a aby je chov uživil! Ať zlikvidují nepůvodní nutrie, ondatry,
norky americké, mývaly, sumečky americké atd.! Oni umí pouze mudrovat
a rozdávat pokuty. Mohou přece najmout profesionální lovce a odlovit
tato zvířata. Stačí vyčíslit jejich škodlivost a cenu zlikvidovaného
zvířete. Pak možná bude zájem je odlovit. Je to jako u černé zvěře,
kdy stačilo motivovat myslivce zástřelným a množství ulovených kusů
prudce narostl.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.1.2025 23:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas!
Před léty se na Dyji v Lednici na Mor. objevili bobři a začali v parku okusovat příbřežní stromy. Ochránci vymýšleli el. ohradníky o výšce 20 cm podél břehů. Já navrhoval silné plotové pletivo kolem stromů. To prý by bylo neestetické. Stačily tři roky a pletivo kolem stromů bylo.
Ovšem bobrům chyběla potrava, protože všechny "plevelné" stromy kolem řeky byly likvidovány.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2025 08:28 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tak se odstěhovali. V Lednickém parku jsou všechny cenné stromy obaleny pletivem, co jsem si všiml.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.1.2025 09:18 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Kamarádovi jsem kdysi poradil ty stromy natřít do metru a půl gumosfaltem. Vyjde to levněji než pletivo a účinek je tentýž. Gumoasfalt bobrům nechutná a stromu nevadí. Možná
by nebylo marné vyzkoušet zcela ekologické nátěry s příměsí třeba pepře a chilli papriček. Máme kvanta vědců, kteří by
se mohli věnovat způsobům ochrany vytipovaných stromů a
taky ochraně proti okusům zvěří v lesních porostech a ne
se pouze zabývat nepodstatnými záležitostmi.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.1.2025 15:09 Reaguje na Břetislav Machaček
.... no u nás do kravína jezdil pracovník ochrany přírody střílet holuby. Na toto je AOP.....
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

6.1.2025 12:33 Reaguje na Emil Bernardy
Jeden brněnský obvod to vyřešil lépe. Čas od času holuby pochytá a odveze do Mor. krasu, kde je vypustí, k radosti místních krahujců a jestřábů. I když i za to schytali nevůli některých ochránců přírody.
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.1.2025 08:40 Reaguje na Břetislav Machaček
114/92 má dlouhou hlavu o invazních druzích, která by se dala zkrátit do 1 odstavce nebo věty, že proti invazním druhům se bojuje všemi prostředky, viz infa na úředních deskách. I bez té speciální části je zákon prošpikovaný informacemi o invazních druzích, tudíž akceschopnost by zpřehledněním zákona neutrpěla. Ale kdepak, tam novelizovat nechtějí. Příkazy zákazy sankce - to jsou jejich motivace. Asi myslivci by si pravomoci zasloužili. Vždyť se má jejich zákon novelizovat, tak proč tam pár vět o invazních druzích nedat - jestli tam teda už nejsou.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.1.2025 10:01
Pokud chtějí ekoteroristi chránit bobry, ať si zajedou do Ohňové země. Tam se mohou vydovádět.
https://www.mundo.cz/foto/nepuvodni-bobr-kanadsky-je-hojny-v-cele-ohnove-zemi
Odpovědět
su

5.1.2025 10:56 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vy jste fakt asi úplně blbej, co?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.1.2025 11:54 Reaguje na
Omezený hlupák, který se schovává za anonymitu internetu, mě nemůže urazit.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.1.2025 11:18 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Já jsem toho názoru, že všechna zvířata by měla mít stanovené optimální počty, podle úživnosti prostředí a s ohledem na zájmy lidí. A nadbytečná by se měla lovit. Pak by bylo možno přemýšlet, že i bobři by mohli být vysazeni i v místech kde kdysi bývali, protože místní lidé by viděli, že nijak nadměrně škodit nebudou.
Když ale povodí řek (Moravy, Dyje) odstraní všechny pobřežní porosty, těžko se pak divit bobrům, že jdou do blízkých sadů či lesů na jabloně a doubky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.1.2025 13:53 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ty pobřežní porosty se odstraňují plošně. I třeba v povodí Odry. Při zvýšené vodě se v nich zachytávají kmeny nesené vodou, dochází k vytváření překážek a k pomalejšímu odtoku vody ze zaplavených území.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

6.1.2025 12:24 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
No, v místech kde žijí bobři velké stromy nenarostou, protože je bobři kácí. Kmeny a silné větve užijí na stavbu hrází a mladé větve v zimě sežerou. Na pařezech pak roste jen křoví a malé stromky.Ale samozřejmě máte pravdu, splavené dřevo se na březích zachytává a odtok se zpomaluje. V "civilizované" krajině to lidem vadí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.1.2025 15:15 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ona zvířata jaksi si sama vybírají místa kde to vyhovuje jim.Na mysliveckém hospodáři je jen ochrana zvířat,pomoc a jejich redukce.Elektrický ohradník možná nějak funguje na vysazené zdivočelé domácí koně a skot.Obora.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.1.2025 09:37 Reaguje na Emil Bernardy
A to i na ně pouze tehdy, když nejsou ničím stresovány. Zažil jsem splašené koně psem v ohradě
(co kdyby to byl vlk?) a koně nebrali zřetel na
ohradu z břeven opatřenou elektrickým ohradníkem.
Ve stresu se stádo vrhlo proti oplocení, které se
zraněním několika kusů překonali a majitel měl celý
den práci je odchytit a hlavně uklidnit, aby se do
ohrady nechaly zase zavřít. S množícími se vlky to
bude častější a náklady na úhradu škod způsobených rapidně narostou, protože závodní kůň má hodnotu stáda ovcí a když jich bude více?
Jsem zvědav, až totéž udělají zubři a pratuři.
To bude mazec, až je budou chtít uklidnit a znovu
umístit do "rezervace"(obory).
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

6.1.2025 12:31 Reaguje na Břetislav Machaček
No já myslím, že divocí zubři a pratuři se vlkům umějí bránit a jen tak snadno se nezdivočí. Zvláště když u nás nikdy nevzniknou početné vlčí smečky.
A ti koně splašení psem? V Praze jsem potkal jízdní hlídku policistů. Můj pes nejprve koukal, co to je za zvířata, ale když ti koně byli úplně klidní, tak si - ano, opatrně z dálky - počuchal a šli jsme dál. Když ale před ním začaly splašeně utíkat kozy, ovce, králíci, slepice, tak se mohl zvencnout. Musel jsem ho cvičit na kozy, ovce i slepice, a ta zvířata zase na něj, a pak už klidně vegetili spolu. Myslím, že ti chovatelé by koně měli na psy zvyknout, aby před nimi zděšeně neprchali, ale aby se odvážili bránit. Kopat přece umějí dobře.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2025 17:35 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Výcvik koně, aby se nebál aut, střelby, výbuchů a útoku davu lidí trvá více, než rok. Mnohé ani vycvičit nejde kvůli jejich povaze
a musí se ze služby u policie vyřadit. Totéž jsem učil při výcviku služební německé
ovčáky, aby se nebáli střelby, troubení aut
a atd. Každý to nezvládl, tak se nehodil
do služby. Je to jako u lidí, kdy někomu
střelba nevadí a někdo se pokaždé lekne.
Zvykat koně lze na konkrétní psy, které
znají, ale cizí pes je vždy vyleká, když
je začne nahánět. No a taky pes a pes je
rozdíl, protože čivavy se asi neleknou
na rozdíl od velkých plemen psů a vlků.
Časem se toho dožijeme jak to zažívali
naši předci a jsem zvědav na reakci veřejnosti, když splašená zvířata zaviní například nehodu autobusu, či vlaku.
Pak dojde na co? Na zákaz pastvy, nebo na oplocení z betonových panelů a nebo to
bude vybití vlků? Za psa totiž zodpovídá majitel, ale za vlky stát. Co kdyby za
vlky převzali zodpovědnost vlkomilové?
Odpovědět
PE

Petr Elias

7.1.2025 10:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Akorát strašíš, vymýšlíš absurdity a bojuješ proti třídnímu nepříteli - Milovicím. :D
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

7.1.2025 07:24 Reaguje na Emil Bernardy
Vo Veľkej Fatre sa pred 10 rokmi splašili jalovice, ktoré hnali na letnú pastvu hole pod Borišovom. 12 jalovíc spadlo do rokliny. Strhli aj družstevného zootechnika, ktorý prežil len vďaka tomu, že dopadol na mŕtve zvieratá.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.1.2025 11:38 Reaguje na Peter Sládek
Jó, jo. Splašená kráva je horší jak splašený kůň.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2025 17:18 Reaguje na Peter Sládek
V davové(stádní) psychózé zvířatům v útěku nevadí
bolest a ani smrt několika z nich. To už využívali
pravěcí lovci, když stáda zvířat nahnali do roklí.
Splašená zvířata bývala v minulosti nejčastější příčinou předčasné smrti zemědělců . Plašívali se
koně, skot a taky stáda ovcí. U březích zvířat
vede stres z predátorů k potratům a u kojících
samic ke ztrátě mléka. To se vlkomilům hodí
protože mají vlky jako nástroj boje s pastevci
a myslivci. Co nelze zakázat, tak lze někomu
znepříjemnit tak, že toho zanechá. Proč být
myslivcem, kterému vlčí smečka sežere mláďata
a březí samice spárkaté a proč být pastevec,
když něco vlci zadáví a něco vystresují tak,
že přijdou o březí samice a o mléko na sýry.
Nechají toho a ochranáři se konečně dočkají
bezzásahu bez lovu myslivci a louky zarostou
nálety jako návrat k divočině. Díky vlkům toho
dosáhnou bez zákazu myslivosti a pastevectví.
Prostě je naštvou a ti toho sami zanechají!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

7.1.2025 20:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Vidíte to moc černě.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.1.2025 20:29 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Vidět, že jste tu novej. Neznáte pana J.Mozka.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.1.2025 12:51 Reaguje na Karel Zvářal
Neznám pana J. Mozka.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist