Berlín čeká částečný zákaz jízdy starších dieselů
Správní soud o rozhodnutí informoval na svém webu a zároveň konstatoval, že Berlín musí do 31. března 2019 upravit své plány dodržování čistoty ovzduší tak, aby obsahovaly opatření nezbytná pro zajištění maximální hranice emisí NO2. "K tomu patří zákaz jízdy pro dieselová auta nejméně na 11 úsecích," určil soud.
Zákaz jízdy, který se bude týkat také nákladních aut s emisní normou Euro 5 a starších, má začít platit dva až tři měsíce po jeho zakotvení v plánu dodržování čistoty ovzduší. V německé metropoli se bude týkat mimo jiné klíčových tepen jako je Leipziger Strasse, Reinhardtstrasse nebo Friedrichstrasse. Na 117 dalších úsecích musí Berlín možnost zákazu jízdy alespoň prověřit.
Správní soud se zabýval žalobou organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která podobně postupuje i v jiných městech. Její zástupci původně chtěli zákaz vjezdu starších naftových vozů do celé vnitřní části Berlína, nakonec ale z tohoto požadavku ustoupili. Předsedající soudce Ulrich Marticke totiž už během projednávání konstatoval, že zákaz vjezdu dieselů do vnitřní části města nemá šanci na úspěch, protože v řadě zdejších míst jsou ekologické limity dodržovány.
Částečnému zákazu se ale Berlín nevyhne, stejně jako Hamburk, kde už takové opatření platí, nebo Stuttgart a Frankfurt nad Mohanem, kde teprve platit začne. Počítat s ním musejí i další města, jež nedodržují limit 40 mikrogramů NO2 na metr krychlový v ročním průměru, který platí již od roku 2010.
Kvůli přibývajícím zákazům jízdy ve spolkové republice je možné, že se část starších německých dieselů přesune do zemí východní Evropy. Obává se toho podle nedělního vyjádření eurokomisařky pro vnitřní trh a průmysl Elžbiety Bieńkowské také Evropská komise.
Berlínská radnice se na možné zákazy jízdy dopředu připravovala a sama zvažovala, že je ve zhruba 20 úsecích od září příštího roku zavede. Takové opatření, které mělo obsahovat i určité výjimky, se mělo dotknout přibližně 218.000 berlínských majitelů aut.
I kvůli přibývajícím zákazům jízdy a rostoucímu tlaku veřejnosti se v poslední době snaží situaci řešit politici. Minulý týden se dohodli na tom, že část majitelů starších dieselových aut bude mít nárok na montáž novějších katalyzátorů, což by jim mělo umožnit auta nadále všude používat.
Podle Deutsche Umwelthilfe je ale dohoda politiků nedostatečná, mimo jiné proto, že se týká jen 14 měst, a třeba s Berlínem vůbec nepočítá. "Vláda neudělala to, co by bylo nutné," je přesvědčena šéfka poslanců Zelených Katrin Göringová-Eckardová. Levice požaduje důslednější postup vůči automobilkám, které navrhovaná vládní opatření přinejmenším zčásti odmítají. Podobně to vidí i někteří poslanci koaliční sociální demokracie.
Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.
reklama