Úplná shoda na úpravách hardwaru dieselů zatím v SRN není
Návrh, který se v minulém týdnu dostal do médií, počítá s tím, že by se hardwarové úpravy dotkly především majitelů dieselů splňujících ekologickou normu Euro 5, kteří žijí v okolí deseti nejvíce znečištěných regionů v Německu. Tito majitelé by měli tři možnosti - odprodat auto zpět automobilce, vyměnit ho za výhodných podmínek za nové nebo si nechat nainstalovat nový katalyzátor. Pro třetí možnost by se podle vládního odhadu mohlo realisticky rozhodnout kolem 260.000 lidí.
S tím, že se na financování změny hardwaru bude z 80 procent podílet, souhlasil ve čtvrtek koncern Volkswagen. Další německé automobilky o tom podle listu Frankfurter Allgemeiner Zeitung také uvažují. Kancléřka Angela Merkelová (CDU) je jasně proti tomu, aby za úpravy museli doplácet majitelé aut. Ministr financí Olaf Scholz (SPD) je zase nechce hradit z peněz daňových poplatníků.
Otázka financování tak byla podle všeho i jedním z témat páteční schůzky Merkelové, Scholze, ministra dopravy Andrease Scheuera (CSU), ministra hospodářství Petera Altmaiera (CDU) a ministryně životního prostředí Svenjy Schulzeové (SPD). I když na ní politici nedospěli ke konečnému řešení, jsou podle zdrojů z vlády věci na dobré cestě.
Němečtí politici, kteří podle kritiků tématu dlouho nevěnovali dostatečnou pozornost, se nyní problémem zabývají, protože části starších dieselových aut hrozí ve spolkové republice zákazy jízdy. Částečný zákaz už platí v Hamburku a nevyhne se zřejmě ani dalším velkoměstům jako je Mnichov nebo Stuttgart. Počítat s ním od února příštího roku musí také řidiči ve Frankfurtu nad Mohanem.
reklama