Berlín čelí protestu nákladních dopravců, zemědělci zablokovali dálnici
Dvoudenní demonstrace, která začala dnes a vyvrcholí v pátek v poledne protestem u Braniborské brány, začala jízdou několika kolon kamionů do centra metropole. Policie očekává v centru do pátku asi 1500 kamionů a nákladních vozidel, prozatím jejich počet odhadla na několik stovek. Dopravní komplikace se po oba dny týkají především ulice 17. června, která je klíčovou tepnou spojující centrum se západní částí města.
Berlínský dopravní podnik BVG už oznámil, že kvůli demonstraci nemůže obsluhovat několik autobusových tras, mimo jiné turisty oblíbenou linku číslo 100. Ta projíždí nejzajímavějšími částmi města od Alexandrova náměstí ve východní části centra Berlína přes Braniborskou bránu k Pamětnímu kostelu císaře Viléma u zoologické zahrady.
Pro Berlíňany demonstrace neznamená jen dopravní komplikace, ale také další noc plnou troubení. Řada obyvatel v centru města si v posledních dnech opakovaně stěžovala na to, že noční troubení demonstrantů je neúnosné a nejde při něm spát.
V protestech pokračují také zemědělci, které v uplynulých dnech v jejich protestu podpořili právě nákladní dopravci. Až do odpoledne zůstaly zablokované nájezdy na dálnici A15, na přilehlé dálnici A13 z Berlína do Drážďan byl naopak podle policie provoz bez komplikací.
Řidiči kamionů, kteří dnes přijeli do Berlína, si v rozhovoru s médii jízdu v kolonách pochvalovali. Hovořili mimo jiné o tom, že se jim po cestě dostávalo značné podpory. "Na každém dálničním nadjezdu stáli lidé s transparenty, nebo tam byly odstavené kamiony," řekl jeden z řidičů.
"Jde nám jen o to, abychom na trhu přežili," řekl v dnešním rozhovoru s rozhlasovou stanicí RBB-Inforadio mluvčí logistického svazu BLV-pro Daniel Beständig. Dopravci tvrdí, že kvůli zvýšení poplatků budou muset mnozí skončit.
Jízda nákladních vozidel nad 7,5 tuny zdražila už loni v prosinci, kdy v rámci mýta začal platit emisní příplatek 200 eur (4945 Kč) za tunu oxidu uhličitého. Emisní zátěž se vypočítává podle emisní třídy konkrétního vozidla. Od letošního července se navíc mýto rozšíří i na menší nákladní vozidla pod 7,5 tuny.
"Při 10 000 kilometrech musím nyní za vozidlo platit místo 1900 eur (47 000 Kč) měsíčně 3400 eur (84 000 Kč)," řekl v reportáži rozhlasové stanice WDR řidič Klaus Michael Höhmann, který se na demonstraci do Berlína vydal ze západu Německa.
Další z řidičů prohlásil, že jízda kamionů se stala neúměrně drahou. "Přijel jsem z Osnabrücku. To je 400 kilometrů, ale cesta mě stála 500 eur (12.400 Kč) jen na palivu a mýtu," řekl.
Spolková vláda kancléře Olafa Scholze si od zvýšení poplatků slibuje vybrat do roku 2027 dodatečných 30,5 miliardy eur (754 miliard Kč).
Aleš Zápotocký jrm
reklama