Bezemisní Kalifornie? Jde to, ale ne bez jádra nebo "čistého uhlí"
Kalifornie se rozhodla snížit své emise skleníkových plynů zákonem. A to dost radikálně, úroveň v roce 2050 se má snížit oproti roku 1990 o 80 %. To znamená zmenšit objem ze 427 milionů tun oxidu uhličitého v roce 1990 na 85 milionu tun v roce 2050. Pro srovnání Česká republika vypouští dnes přes 130 milionu tun oxidu uhličitého ročně.
Vědci z berkeleyské národní laboratoře (Berkeley Lab) a energetické konzultační firmy E3 (Energy and Environmental Economics) si položili otázku, jak na to. Hlavním prostředkem má být elektřina. Ta by měla vystřídat ropu a zemní plyn, především v dopravě a vytápění. Hlavním zdrojem elektřiny se mohou podle studie stát jak obnovitelné zdroje, tak jaderné reaktory nebo uhelné elektrárny vybavené systémem ukládání uhlíku do země (tzv. technolgie CCS). Nicméně každá z těchto technologií dnes naráží na technické limity a navíc je dražší než konvenční výroba proudu v tepelných elektrárnách.
Samotné obnovitelné zdroje mají podle vědců velký potenciál, ale ani v budoucnu nemohou uspokojit celou spotřebu. Mohou prý stačit na maximálně 75 %, zbytek musí podle studie dodat jiný zdroj. Výroba elektřiny z větru nebo slunce také vyžaduje vyřešit problém s ukládáním energie a inteligentní systém nabíjení elektromobilů i odběr proudu u řady spotřebičů. Nízkoemisní výroba elektřiny má snížit emise o 27 %.
Ještě o procento více, tedy o 28 %, má emise snížit efektivnější spotřeba energií. Vědci počítají s růstem energetické efektivity o 1,3 % každý rok. To je prý stále méně, než jak rostla během krize v dodávkách elektřiny v letech 2000-2001. Na druhou stranu se také nikdy efektivita nezvyšovala plynule po dobu desítek let, dodávají vědci. Energie se má šetřit především díky zateplováním budov, zlepšit se má i spotřeba vytápění a chlazení budov, osvětlení a domácích spotřebičů.
Úspory v objemu 15 % emisí oxidu uhličitého se prý najdou v lepším hospodaření v zemědělství a také při ukládání odpadu, dalších 14 % připadá na řadu různých opatření, počínaje lepším plánováním měst, přes biopaliva pro kamiony a letadla až po solární panely na střechách domů.
Posledním krokem je masivní elektrifikace – týká se především automobilů, včetně malých nákladních vozů. Podle studie by v roce 2050 mělo být 70 % všech naježděných kilometrů "elektrických". Další elektrifikace čeká vytápění budov a ohřev vody, ale i průmyslovou výrobu. Podle vědců musí vzrůst podíl elektřiny na konečné spotřebě energií na 55 %, zatímco dnes je to 15 %. To by mělo přinést konečnou úsporu 16 % emisí.
„Studie ukazuje, kam bychom měli v budoucnu investovat,“ říká jedna z autorek studie Margaret Tornová z Berkeley Lab. Podle ní může Kalifornie skutečně své emise do čtyřiceti let radikálně snížit, zejména když se vezme do úvahy další vylepšování dnes známých technologií. Vědci studii zveřejnili v aktuálním čísle časopisu Science.
reklama