https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/byla-schvalena-dohoda-o-omezeni-emisi-v-letecke-doprave
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Byla schválena dohoda o omezení emisí v letecké dopravě

7.10.2016 09:02 | MONTREAL (ČTK)
Civilní letecká přeprava se na celkových emisích oxidu uhličitého podílí zhruba dvěma procenty. Předpokládá se, že počet cestujících v letecké přepravě se do roku 2034 zdvojnásobí, což by bez dosažené dohody mohlo vést k výraznému nárůstu emisí
Civilní letecká přeprava se na celkových emisích oxidu uhličitého podílí zhruba dvěma procenty. Předpokládá se, že počet cestujících v letecké přepravě se do roku 2034 zdvojnásobí, což by bez dosažené dohody mohlo vést k výraznému nárůstu emisí
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) ratifikovala dohodu o omezení emisí v letecké dopravě. Jde o první mezinárodní klimatickou dohodu, která stanovuje emisní limity pro jednotlivé odvětví, informovala agentura AP.
 

Dohoda stanoví, že horní hranici emisí pro aerolinky bude úroveň z roku 2020, která by v následujících 15 letech neměla být překročena. Aerolinky, které stanovený limit překročí, si budou muset koupit emisní povolenky od jiných odvětví.

V letech 2021 až 2027 bude dohoda založena na dobrovolné bázi, v letech 2028 až 2035 již bude dodržování jejích podmínek povinné. ICAO sdružuje celkem 191 států. Dodržování dohody během dobrovolné fáze již slíbilo 64 zemí zajišťujících zhruba 85 procent mezinárodní letecké aktivity, napsala agentura Reuters.

Dohoda má podle agentury AP podporu leteckého průmyslu, ačkoli přinese aerolinkám značné náklady. Odhaduje se, že zpočátku budou tyto náklady činit 5,3 miliardy dolarů (128 miliard Kč) ročně a do roku 2035 se vyšplhají až na 23,9 miliardy dolarů (579 miliard Kč) ročně.

Civilní letecká přeprava se na celkových emisích oxidu uhličitého podílí zhruba dvěma procenty. Předpokládá se, že počet cestujících v letecké přepravě se do roku 2034 zdvojnásobí, což by bez dosažené dohody mohlo vést k výraznému nárůstu emisí.

Dohoda ratifikovaná ICAO se týká pouze mezinárodních letů, které se na celkové letecké přepravě podílejí zhruba 60 procenty. Emise z domácích letů spadají pod širší klimatickou dohodu, která byla pod záštitou OSN přijata loni v Paříži.

Základním cílem pařížské dohody je udržet vzestup průměrné globální teploty oproti předindustriálnímu období pod dvěma stupni Celsia a co nejvíce se přiblížit hodnotě 1,5 stupně.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist