Část německých zemí žádá zvýšení spotřební daně z nafty
Návrh připravilo pět zemí ze severozápadu Německa: Dolní Sasko, Brémy, Hamburk, Severní Porýní-Vestfálsko a Hesensko. Podle nich aféra Volkswagenu ukázala na problémový provoz vozů s dieselovým motorem, jejichž emise zatěžují životní prostředí víc než výfukové plyny benzinových vozů.
Země nyní požadují, aby se spotřební daň z nafty zvýšila na stejnou úroveň, jako je u benzinu. V současnosti odvádějí němečtí motoristé z litru benzinu daň ve výši 67 eurocentů (18,10 Kč), z litru nafty 48,6 eurocentu (13,15 Kč). V Česku činí spotřební daň z benzinu 12,80 Kč za litr, daň z nafty 10,90 Kč za litr.
Kromě srovnání daňového zatížení benzinu a nafty spolkové země žádají, aby se v centrech měst snížila povolená rychlost na 30 kilometrů v hodině. Automobilky by podle nich také měly mít stanovený minimální podíl, jakou část jejich produkce musí tvořit elektromobily.
Za návrh se postavilo i Dolní Sasko, kde je pětina pracovních míst navázaná na koncern Volkswagen. Zatím naopak není jasný postoj Bavorska a Bádenska-Württemberska, kde sídlí automobilky BMW, Audi, Porsche a Mercedes. Pokud by měl mít návrh šanci na úspěch na spolkové úrovni, musí získat podporu všech 16 německých zemí.
Diskusi o automobilových emisích v Německu rozvířil loňský skandál Volkswagenu. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září koncern obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
reklama

Vrcholový kříž na nejvyšší německé hoře kvůli samolepkám čeká oprava
Němci hledí s nelibostí na polský plán těžby v Baltu a výstavbu nového terminálu
ArcelorMittal ruší plán na výrobu ekologické oceli v Německu kvůli drahé energii