https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ceskou-zadost-k-osvobozeni-dopravcu-od-poplatku-za-obnovitelne-zdroje-posoudi-ek
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Českou žádost k osvobození dopravců od poplatků za obnovitelné zdroje posoudí Evropská komise

4.4.2022 01:16 | PRAHA (ČTK)
Opatření se týká dopravců, kteří jezdí s vozy na elektřinu, tedy železnice či lanovek a dopravních podniků provozujících metro, tramvaje nebo trolejbusy.
Opatření se týká dopravců, kteří jezdí s vozy na elektřinu, tedy železnice či lanovek a dopravních podniků provozujících metro, tramvaje nebo trolejbusy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česko čeká na potvrzení Evropské komise týkající se osvobození dopravců od poplatků na podporu obnovitelných zdrojů energie (POZE). Opatření platí od začátku roku, Evropská komise ale ještě musí potvrdit, že odpuštění poplatku nepředstavuje nedovolenou veřejnou podporu. Žádost tento týden odešla Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který s Evropskou komisí otázku posouzení veřejné podpory řeší. ČTK to sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Dopravní podniky a železniční dopravci podle svých údajů mohou v součtu ušetřit až 900 milionů korun ročně.
 

Podpora bezemisních forem dopravy je prioritou Evropské unie. Podobné úlevy platí rovněž v dalších zemích EU, například v Německu. "Jakmile Evropská komise vydá souhlasné stanovisko, spustí se kompenzační mechanismus pro vracení peněz vybraných od dopravců za poplatky uhrazené od počátku tohoto roku. Tento mechanismus připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s resorty financí a dopravy," uvedl mluvčí.

Novelu zákona o podporovaných zdrojích energie schválila Sněmovna loni na podzim. Opatření se týká dopravců, kteří jezdí s vozy na elektřinu, tedy železnice či lanovek a dopravních podniků provozujících metro, tramvaje nebo trolejbusy. Podle dopravců plynulo do státní pokladny za poplatky POZE od všech dopravců kolem 900 milionů korun ročně, z toho dopravní podniky zaplatily asi 300 milionů korun.

Vozy na elektrickou trakci, tedy vlaky, tramvaje nebo trolejbusy, přepraví v ČR kolem 70 procent cestujících. Celkem je v Česku přes 3200 kilometrů elektrizovaných železničních tratí. V městské dopravě pak elektřinu kromě pražského metra využívají tramvajové a trolejbusové provozy.

"Ekologicky šetrná doprava s vozidly na elektřinu si zaslouží svou podporu, a právě osvobození od poplatků je jednou z možností, jak ji zajistit. Budoucnost dopravy je mimo jiné právě v elektřině a ve využití dalších šetrných zdrojů energie. Čím dříve pomůžeme, tím lépe,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist