https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesmad-nesouhlasi-s-povinnym-nakupem-bezemisnich-nakladnich-vozidel
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravci nesouhlasí s povinným nákupem bezemisních nákladních vozidel

19.1.2024 11:25 | PRAHA (ČTK)
Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia a Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) nesouhlasí s návrhem Evropského parlamentu uložit silničním dopravcům povinný nákup těžkých nákladních vozidel s nulovými emisemi. Sdružení vyzývají členské státy EU, aby návrh odmítly. Loni v listopadu přijal Evropský parlament vyjednávací postoj k návrhu na zavedení standardů emisí oxidu uhličitého pro těžká vozidla, který podle sdružení směřuje také k zavedení povinného podílu nákladních vozidel s nulovými emisemi u velkých silničních dopravců.
 

"Povinnost nakupovat vozidla s nulovými emisemi může nejen porušovat právo na vlastnictví a právo podnikat, ale může také vést k narušení trhu," řekla ředitelka IRU pro prosazování zájmů EU Raluca Marianová. Evropský parlament podle ní chybně předpokládá, že se omezení využívání automobilů dotkne pouze velkých dopravců.

"Silniční dopravci mají marže v řádu jednotek procent. Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová," uvedl generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Podle něj návrh připomíná centrálně řízené hospodářství. Pro návrh podle Hromíře hlasovali i někteří čeští europoslanci.

Podle Marianové by měly nákup bezemisních vozidel podpořit finanční pobídky pro zavádění nových technologií. EU by navíc měla vytvořit příznivé podmínky včetně infrastruktury pro provoz těchto vozidel, řekla. "Jakýkoli návrh, který by nutil dopravce k nákupu určitých typů vozidel, by měl být důrazně odmítnut," dodala.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

19.1.2024 12:47
Povinný nákup nebude, protože automobilky ustupují od výroby takových vozidel.
Odpovědět
LP

Libor Petr

19.1.2024 13:26
Jak vypadá bezemisní nákladní vozidlo s nosností 12 a více tun seriově vyráběné a schválené v ČR?
Nebo je to je jako Yeti, zelený vodík, lochneska o které všichni mluví, ale nikdo je ještě neviděl?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

19.1.2024 14:18
Vypadá to, že dopravci nechápou, jak špatně na tom země je a že nás sežehnou plameny pekelné, pokud nepřejdou z nafty na velbloudy.
Přitom už krteček věděl, že to jde:
https://youtu.be/bq3i1zjAIa4?si=2ELsm_bjx0A4jzaE&t=406
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

19.1.2024 15:15
Asi nějaký omyl. Já to pochopil tak, že dopravci jsou mafie, která bude spolupracovat s kýmkoliv, pokud dostane výpalné. Pardon dotace. Jde o peníze, nikoliv o dopravu.
Odpovědět
MM

Milan Milan

19.1.2024 21:51
Jo tak hlavně starost o emise z dopravy? To je dojemné. A druhou rukou ti samí politici podepisují bianko šeky na zbrojení a mačkají knoflíky války? Jak upozorňují renomované osobnosti a politici možná i války jaderné, možná i 3. světový. Státy již snad spolu ani neumí řešit konflikty jinak než zbraněmi. Ty samé státy které se na konfeencích slavnostně zavazují ke snížení znečištění. Co to je za politické a lidské farizejství??
Odpovědět
ig

20.1.2024 13:38 Reaguje na Milan Milan
Nevím, jestli je rozumné sem plést válku, ale možná ano, protože je tu silná podobnost například s problematikou čisté energie. Všichni vědí, "že by se mělo", ale účinné řešení ještě nikdo nepřinesl.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

19.1.2024 22:21
Už samotný název "bezemisní vozidlo" je jedna velká lež. Můžeme je maximálně nazvat "vozidlo bez lokálních emisí".
A podle toho by se měli tato vozidla soudit. Jestliže někdo chce zavážet centrum velkých měst, tak to po něm může radnice požadovat. Ovšem pro dopravu po dálnici to nedává vůbec žádný smysl, ani ekologický ani ekonomický.
Toto mohou vymyslet pouze lidé, kteří celý život jsou placeni z eráru.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

20.1.2024 07:53 Reaguje na Petr Blažek
Přesně tak.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.1.2024 10:54 Reaguje na Petr Blažek
Nároky na dopravu zvyšuje konkurenční prostředí a snaha vyhovět ve
všem zákazníkům. Kdysi přijel k obchodu řezník a navezl jedním autem
celý sortiment. Dnes tam přijede deset řezníků s pár kily svých
výrobků. Totéž u drogérie, kdy ten vozí to a ten zase ono po pár
kusech. K tomu přibyly rozvážky internetových obchodů s prkotinami,
bez kterých se lidé bez problémů pár dnů obejdou a mohly by být
dodány jednou týdně ve sdružené zásilce. Na vině je bohužel levná
doprava započtena do ceny levného zboží. Tady jsou rezervy na to
snižování spotřeby paliv a nikoliv u zásilek hromadných určených
pro výrobu a pro roztřídění na zásilky menší. Ano, dodáme vám
vaše zboží až budeme mít do vaši ulice cestu s dalšími deseti,
ale pro jeden si dojděte do skladu sami. To si pak lidé rozmyslí
chodit 3x za den pro nějaké kraviny, které jim 3x denně doveze
až domů kurýr i kdyby jezdil EKO autem a bez nároků na mzdu.
Společnost blahobytu neskutečně plýtvá a hledá zástupné problémy
jen proto, aby nemusela slevit ze svého plýtvání a blahobytu.
Kamion bude sice na elektřinu, ale za den ke mně přijede deset
malých dodávek s prkotinami možnými sdružit do jedné zásilky.
Co naplat, ale desítky kurýrních služeb se nemíní domluvit na
společných dodávkách a tak se leckde střídají jedna za druhou.
To je to, co zahlcuje dopravu a zatěžuje stále více životní
prostředí.
Odpovědět
ig

20.1.2024 13:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Ne úplně souhlasím. Například ty zbytečné jízdy řezníků (a jiných dodavatelů) je přirozená naha omezit (pro větší zisk samozřejmě). Řeší se o pomocí logistických center, velkých i malých, kde se zboží třídí a překládá. Kde je to zavedené, funguje to dobře, ale je proti tomu velký a nesmyslný odpor lidu, který například tvrdí, že nejde o překladiště, ale o sklady zahraničních firem na naší prvotřídní zemědělské půdě. Ač nesmysl, je to vektor který silně brání jejich většímu rozšíření.
Odpovědět
ig

20.1.2024 13:23 Reaguje na Petr Blažek
+1
Odpovědět
ig

20.1.2024 13:27
Ale klidně, jen ať je nutí. Jen bych si stanovil dvě, myslím rozumné a snadno zdůvodnitelné podmínky.
1) taková vozidla musí existovat a musí umožňovat jízdu,
2) musí existovat důkaz, že jejich provoz je bezemisní. To se zatím povedlo prokázat pouze u triviálního vozidla nevybaveného motorem, což je v rozporu s druhou větou bodu 1.
Odpovědět
RM

Roman Mysík

20.1.2024 23:42
Už mne ti Eurokomunisti fakt nebaví. Pomalu je čas zacinkat klíči a vyházet to všechno z oken.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist