https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/chovatele-kteri-si-lepe-nezabezpeci-ohrady-pred-vlky-prijdou-o-kompenzace
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Chovatelé, kteří si lépe nezabezpečí ohrady před vlky, přijdou o kompenzace

28.4.2026 01:05 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Chovatelé, kteří si dostatečně nezabezpečí stáda před vlky, přijdou na základě chystané vyhlášky od roku 2027 o kompenzace za škody po opakovaných vlčích útocích. Stát v posledních třech letech vyplatil chovatelům za škody po vlčích napadeních zhruba 11 milionů korun ročně, sdělil ČTK koordinátor organizace Hnutí Duha Šelmy Michal Feller. Vyhlášku ministerstva životního prostředí (MŽP) podle Fellera iniciovali sami chovatelé. Ti na zabezpečení mohou čerpat dotace. Feller dále uvedl, že v ČR aktuálně je asi 40 vlčích smeček.
 
Podle Fellera poukazuje neměnná částka vyplácených kompenzací v posledních letech i přes stálý nárůst vlčí populace na význam důkladnějších bezpečnostních opatření, která už někteří chovatelé využívají.

Předseda Svazu chovatelů ovcí a koz Richard Konrád ČTK řekl, že chovatelé si mohou po prvním útoku vlka zažádat o finanční prostředky na zabezpečení ohrad z Operačního programu Životní prostředí. "Na ohrady, ohradníky, elektrické sítě i pořízení psa. I v případě, že by se útok stal v oblasti, která ještě nebyla zaznamenána jako oblast pásma s výskytem vlka, protože po útoku se jí stane," uvedl. Po zavedení nové vyhlášky se budou škody chovatelům po prvním i druhém útoku vlka proplácet, i pokud nebudou mít ohrady funkčněji zabezpečeny. Omezení proplácení škod bude platit od třetího napadení.

Na podobě vyhlášky, která je podle Konráda aktuálně ve vnitřním připomínkovém řízení, spolupracovaly chovatelské svazy jak s MŽP, tak s ministerstvem zemědělství. "S ministerstvy jsme ve shodě," sdělil Konrád.

Podle Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK) do července minulého roku vlci usmrtili 367 hospodářských zvířat. Oproti roku 2024 se jednalo o pokles, předloni se to za stejné období týkalo 456 hospodářských zvířat. "V 90 procentech případů se napadení hospodářských zvířat stane v nezabezpečených ohradách," řekl Feller.

Vyhláška neurčuje jednotný způsob zabezpečení. Nabízí různá řešení a je na chovateli, aby si vybral, které mu bude nejvíce vyhovovat. Patří k nim například pořízení elektrického ohradníku nebo hlídání stáda pasteveckým psem, sdělila ČTK mluvčí MŽP Veronika Krejčí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (37)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

28.4.2026 06:01
A na ty ohrady,
bude předpis podle vyznavačů zeleného náboženství ?
Odpovědět
sv

s v

28.4.2026 20:10 Reaguje na smějící se bestie
Oceňuji, že současné burešovsko diletantské vedení MŽP včetně opice na koksu označuješ jako vyznavače zeleného náboženství. Ale neměly by to být - vzhledem k dalšímu osazenstvu ministerstva - spíše vyznavači červeného náboženství.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

28.4.2026 07:37
40 smeček.Vlkům se daří.Pokud bude mít vlčice každý rok tak pět vlčat...domyslete si sami.
Odpovědět
DA

DAG

28.4.2026 08:15 Reaguje na Emil Bernardy
Čtyřicet smeček nevznikne jen tak. A co když jich není 40 ale 45 nebo 50 a jak píšete každá vlčice co rok pět vlčat. Osobně pochybuji, že ochranáři vůbec ví kolik těch vlků v ČR je.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.4.2026 08:51 Reaguje na DAG
Bingo.
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:32 Reaguje na DAG
Hlavně když většina těch míst výskytu je v pohraničí ... takže je otázka, kde jsou vlastně "doma".
Odpovědět
Ra

Radek

28.4.2026 13:54 Reaguje na Radek Čuda
Je to také odpověď na jejich užitečnost /potřebu ochrany , pro regulaci spárkaté zvěře . Vyskytují se v pohraničí , ne v nížinách proto nemohou ovlivnit početní stavy zvěře . Pouze zlikvidovat drobnochovatele / pasáčky .
Odpovědět
vn

29.4.2026 11:44 Reaguje na DAG
Vlci operují prakticky po celém území ČR - už se přibližují do obcí. Lišky a kuny ve městech jsou prakticky běžné. A jako s medvědy na SK - ochranářům ty počty nějak nesedí - když jako myslivci máme jenom v okr. Tachov napočítáno 55 vlků... Prostě ekofašisti a probruselský fanatici budou mlet o peseudoekologii a humanitě, dokud tu nebudou lidi umírat na pokousání vteklým vlkem či liškou. A to jen kvůli neschopnosti státních zdegenerovaných úředníkům který nejsou schopní nastavit rozumná pravidla - kde a kolik vlků či bobrů atd. má být. Na většinu území ČR prostě nemůžete vrátit divočinu - tak jak to je podle Bruselu IN. Skončí to tak, že lidi se naštvou - zákony nezákony a vyřeší to po svém - tj. doba travičů teprve přijde!!! A odnesou to i jiné, kriticky ohrožené druhy...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.4.2026 08:56
Před časem tady byl příspěvek jedné žadatelky o dotaci, která v době psaní příspěvku žádala přes rok. Úředníci neustále požadovali další a další formuláře. Evidentně spoléhali na to. že dotyčnou otráví a ta svoji žádost stáhne. Má taková žádost smysl, když problém vlky efektivněji vyřeší ostře nabitá zbraň?
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:35 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tak jestli za každého blba na úřadě hodláte picnout jednoho vlka, tak
to vypadá na konečné řešení vlaků ještě v tomto kvartále:-).

Otázkou je, co se bude střílet při podobném přístupu na jiných úřadech;-)
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:35 Reaguje na Radek Čuda
vlků ... vlaků jen někde:-)))
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.4.2026 14:49 Reaguje na Radek Čuda
Viděl jsem kdysi kreslený vtip, kdy stojí dva pánové před vycpaninou posledního medvěda v Českých zemích a jeden to komentuje, že lepší by bylo, kdyby tam stála vycpanina posledního blbce
Odpovědět
vn

29.4.2026 11:54 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vycpávat blbce po úřadech ČR, tak by nestačilo ani Národní Muzeum :D :D :D - stačí vylézt odpoledne za město, někam kam vede cesta...a těch blbců s čoklem na volno potkáte každý den plno. Mj. už jsem slyšel od čoklofila i takový názor, že srnek je vlastně dost a jejich pes má tak právo je honit a klidně pytlačit. A když nějakého takového picnete - tak majitelé lžou. Viz. ten případ z medií, kdy myslivec střelil psa u cykloztesky - výsledek byl, že naštěstí střelec si udělal záznam a tak u soudu vyšlo, že majitelka LŽE - pes přiběhl na volno z lesa - to ale není pro novináře zajímavé. Zajímavé je kopat do cca 70 000 nadšenců, který tu drží stavy na uzdě. Dva - tři roky nelovení a to by bylo od všech keců, jak myslivci neloví. Ono - buď lovíme moc, nebo málo - populisticky KRITIZOVAT UMÍ TOTIŽ KAŽDÝ BLB A BLBKA, CO SE VTÍRAJÍ DO STÁTNÍ SPRÁVY, PROTOŽE PRAKTICKY NIC POŘÁDNÉHO NEUMÍ!!! A navíc i s titulem jsou to většinou (ty mladší) strašný eko-bio blbci!!!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.4.2026 10:07
Dokonalým zabezpečením je zavřít zvířata do stájí a navážet jim nakosenou
trávu ! Vše ostatní má své skulinky přes které se vlk dostane a chovat
dva Kavkazany na deset ovcí je nejen ekonomický, ale taky praktický nesmysl. Oni potřebují lidský dohled a náležitý výcvik, aby nebyli nebezpeční svému okolí. Povím vám dvě alternativy o kterých diskutují
malochovatelé. Jednou je ukončení chovu a druhou je likvidace okolních
vlků. Dobře vědí jak na to a je to hlavně v zimě, kdy se nepase, snadné.
Stačí nachystat vlkům nějakou "pochoutku" a nemusí to být pouze jed.
Někteří se už zajímají o virusy psinky, parvovirózy, leptospirózy a
dokonce vztekliny. Není tak složité se k nim dostat, pokud se mohou
dostat k infikovaným psům. Před léty se mi přes očkování sdruženou
vakcínou nakazil od potkanů NO leptospirózou a po utracení byl odeslán
do kafilérie jako infekční materiál. Pokud k témuž dojde u chovatele
ovcí naštvaného na vlky, tak není nic snazšího, než uhynulého psa dát
k dispozici hladovým vlkům. Takže žádné jedy, ale nemoci, které člověk
úspěšně vymycuje a může je zase s úspěchem znovu šířit. Lidé se kdysi
naučili bránit šíření nemocí zakopáním zdechlin a později spálením.
Dnes tuto praxi stačí opustit a nechat zdechliny predátorům a náhodou
to může být i ta nemoc přenosná na ně i s těmi smrtelnými následky.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

28.4.2026 10:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Jste v pohodě ? Z Vás nenávist úplně stříká-)
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

28.4.2026 13:49 Reaguje na Robert Jirman
Proč by z pana Macháčka měla stříkat nenávist? Jen upozorňuje, co zoufalí lidé hledají pro vyřešení svých problémů, když úřady nepomohou.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

28.4.2026 14:45 Reaguje na Robert Jirman
Viděl jsem záběry z ohrady s ovcemi, kde vlčice učila vlčata lovit. Asi 15 mrtvých a umírajících ovcí, kde řada těch ještě živých měla rozervaná břicha s vytaženými vnitřnostmi. To mi stačilo. Já s panem Macháčkem plně souhlasím.
P.S. A teď můžete i o mně napsat že ze mě ta nenávist stříká.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

28.4.2026 16:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
*1
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.4.2026 17:01 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
1*
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.4.2026 18:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ze mě stříká návist k ovečkám a jejim chovatelům.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.4.2026 09:53 Reaguje na Robert Jirman
Daleko více stříká nenávist vlkomilů vůči chovatelům a taky
myslivcům, kterým se snaží zkomplikovat chov zvířat a zvěře
tak, aby s tím přestali, což je jejich cíl vytvořit z naši
kulturní krajiny divočinu. Historie je sice sinusoida, která
jde nahoru a dolů, ale nezadržitelně vpřed a nikoliv na
věky věků zpět k divočině. Potěšte se ještě pár let pokusy
o návrat zpět, než se zase ta křivka zvedne proti divočině
a taky vlkům. Lidé zjistí, jakou hloupost dopustili a pak
udělají to samé, co naši předci před 100 a více léty.
Odpovědět
vn

29.4.2026 11:59 Reaguje na Robert Jirman
Nenávist vůči všemu a všem je hlavně od eko-bio fašistických probruselských fanatiků!!! Ty lidi co něco chovají a živí je to, jsou už jenom nesmyslnou buzerací otrávení tak, že to raději prodávají a končí! Raději to pronajmou Němcům na plnění jejich zelené politiky - takže samá řepka a kukuřice do bioplynek. Když pole přestane dávat - jdou zase jako kobylky jinam... :/
Odpovědět
sv

s v

28.4.2026 20:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Takže machaček aka karbofuran se zase projevil.
Odpovědět

Radek Čuda

28.4.2026 13:37
Osobně mi to přijde jako celkem rozumný kompromis. První dva případy stát zacáluje, ale pokud by to měl cálovat dál, tak se taky chovatel musí holt snažit.



Odpovědět
Ra

Radek

28.4.2026 13:56 Reaguje na Radek Čuda
Tak pokud chceme zadrátované pohraničí tak je to jistě rozumný kompromis .
Odpovědět
Ra

Radek

28.4.2026 13:59 Reaguje na Radek
Za mě je lepší přístup spolkových zemí v Rakousku /Německu , při opakovaném spatření vlka v blízkosti zvířat , lidských obydlí , vydají povolení k lovu . Ochranáři to sice napadají ale to je tak vše co můžou dělat .
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.4.2026 17:03 Reaguje na Radek
I na to, zde brzy dojde.
Odpovědět
vn

29.4.2026 12:03 Reaguje na smějící se bestie
Už na to v ČR došlo - pár let zpět měli povolení okolo Hradce Králové ;) ... a jak do toho vlítne vzteklina - bude teprve sranda...jenže, to ty rádoby ochránci budou sedět doma - oni ven vydělávat nemusí! A to že někoho pokouše a tak zabije vzteklý vlk, nebo liška - to je netrápí! To za ně budou zase, jako vždy hasit ty veřejností nenávidění myslivci a lovci = vrazi nebohých zvířátek. Mj. je sranda s těmito ochránci, jak změní názor, když se jich to dotkne náhodou osobně...když jim prasata něco otočí, nebo liška vybere jejich chov... :D :D :D Jsou to do jednoho tupí pokrytci!
Odpovědět

Radek Čuda

29.4.2026 15:34 Reaguje na Radek
Já měl na mysli primárně podmínky poskytování těch kompenzací ... do toho dalšího se mi nechce moc ventrovat, to fakt není moje parketa.
Odpovědět
DA

DAG

29.4.2026 07:28 Reaguje na Radek Čuda
Proč? Stát ochranou vlků změnil status Quo, to jest z bezpečné pastvy udělal nebezpečnou, tak ochrana chovu má jít čistě na jeho bedra.
Odpovědět

Radek Čuda

29.4.2026 15:36 Reaguje na DAG
Nárok na zcela bezpečnou pastvu mi přijde obecně jako nesmyslný. Každá činnost s sebou nese jistá rizika a každý by se měl v max možné míře snažit o to, aby tato eliminoval ... a když to neudělá, no tak fajn, ale pak ať nenatahuje ruku.
Odpovědět
Ra

Radek

29.4.2026 16:32 Reaguje na Radek Čuda
Mě na mých 20 ovcí celý život stačil ohrady nadělané z tyčoviny . Moje ovce nikdy neutekli na cizí pozemek , tedy podle vás je moje stádo dobře zabezpečené , mohu natáhnout ruku ?
Odpovědět

Radek Čuda

30.4.2026 13:34 Reaguje na Radek
No, ke mně ji natáhnout můžete a já vám s ní radostně potřesu ... ale jinak ode mne neuvidíte ani floka.-).

Jinak je to vždy o nějakém společenském konsensu .. na co se peníze dají a na co ne a když jo, tak za jakých podmínek. Myslím samozřejmě o platbách z eráru.
Odpovědět
Ra

Radek

30.4.2026 15:54 Reaguje na Radek Čuda
Já vám pouze odpověděl , od vás nic nechci a stát mi nikdy nedal ani korunu .

Pokud stát chrání vrcholového predátora, který mi jako drobnochovateli likviduje ovce způsobem, že jich několik zabije, několik pomrzačí a nechá dobití na mně a několik si jich odnese, nechce přitom za něj hradit újmu psychickou ani materiální a mně jako chovateli nedovolí svoje stádo chránit tak, aby mi nevznikla škoda, pouze mi určuje, jaký plot mám udělat kolem chalupy, a je mu jedno, že tím znemožním pohyb jak lidí, tak ostatní zvěře prostorem, s čímž jako majitel nesouhlasím. Ve společnosti je to postaveno tak, že lidé žijící ve městech, nechovající dobytek, toto chování podporují, zatímco lidé žijící v oblastech s nynějším výskytem jsou proti, a vy hovoříte o společenském konsenzu, tak je to špatné chování hraničící s diktaturou, a tu už jsme zažili. Nebo myslíte, že je to v pořádku, zvlášť když vlk je ve světě označen jako druh málo dotčený
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

29.4.2026 08:43
Ano, na MŽP existuje dotační program na preventivní opatření. Jenže:
1. administrace trvá tak dlouho, že se jejího ukončení nemusíte dožít, pokud jste v důchodovém věku
2. než žádost podáte, obšlápnete si ORP, OOP i stavební úřad (ano, i pro mobilní oplůtek potřebujete stanovisko stavebního úřadu)
3. příjem žádostí byl ukončen k 31.3.2026, jestli bude další kolo ví pánbůh.
Dotace z OPŽP je vlastně jen takové alibi, aby proti vlkům nikdo nic nemohl podnikat.
Kdyby vás napadlo žádat aspoň o náhradu újmy za ztížené hospodaření, pak vězte, že téměř rok administrace není výjimka a výplatu náhrady nemáte jistou.
Suma sumárum, škody způsobené vlkem mají ve skutečnosti na hrbu chovatelé.
Odpovědět
vn

29.4.2026 12:06 Reaguje na Marcela Jezberová
Jenže ohradu co nepřekoná vlk, nepřekoná ani zvěř - místo toho, aby se nažrali na pastvinách, kde to nejmíň vadí, tak půjdou do polí (jestli i ty nebudou muset ohradit...) nebo sežerou a zničí hospodářské lesy (mj. pro ekofanatiky je jsou důležitější ostatní funkce a dávají je před produkci!!!! Když si to počítal malý zemědělec - tak mu to vyšlo na 4 500 000Kč pro cca 300ks krav! To NIKDO NEZAPLATÍ! A cenu hovězího by to vyhnalo na 2-3 násobné ceny!
Odpovědět
vn

29.4.2026 09:54
DAlší ekofanatický názor a debilismus - takže se v krajině budou stavět nepřekonatelné překážky... Kam bude chodit žrát zvěř? Do polí? Zůstanou hladovět v lese? A to bude krása . krajina koncentračního tábora, samý plot. Takže, buď to budou zemědělci likvidovat na černo - stejně to padne na myslivce že? Nebo jak vidíme dnes - prostě SKONČÍ...kdo pak ale ochranářům bude pást - to nikdo neví...asi lidi, protože tímhle stylem brzy začne v Eurosajuzu hladomor!!! Pseudohumanita a pseudoekologie povedou ke krachu EU! Už aby tak bylo - těch blábolů z Bruselu je PROSTĚ PŘÍLIŠ!!!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist