ČR by mohlo podpořit čistou mobilitu v příštích letech 30 miliardami
16.12.2020 00:28 | BRNO
( ČTK)
Součástí plánů podpory čisté mobility je vybudování 6200 veřejných dobíjecích stanic a dalších 2200 dobíjecích bodů.
Česko by v příštích letech mohlo vynaložit na podporu rozvoje ekologického automobilového sektoru, tedy tzv. čisté mobility, okolo 30 miliard korun. Vedle mírného navýšení dosavadních 13 miliard z evropských operačních programů do roku 2027 půjde o dotace do infrastruktury ministerstva dopravy nebo příspěvky z nových zdrojů, kterými jsou modernizační fond a fond obnovy. Na konferenci Automotive 2020 to uvedl náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický.
Prostředky z operačních programů budou složit k podpoře pořizování ekologických vozidel, budování infrastruktury, podpoře veřejné dopravy i jako investice do výzkumu a vývoje. Ministerstvo dopravy plánuje navýšení investice do infrastruktury na více než trojnásobek, tedy na čtyři miliardy korun. Dalších zhruba 9,5 miliardy Kč má být vyčleněno z nově vytvářeného modernizačního fondu a fondu obnovy.
Součástí plánů podpory čisté mobility je vybudování 6200 veřejných dobíjecích stanic a dalších 2200 dobíjecích bodů. V Česku se také buduje několik polygonů pro vývoj autonomního řízení.
V Česku letos automobilky vyrobily do konce října přes 937.000 aut, což bylo o 21 procent méně než loni. Důvodem byl především pokles poptávky a přerušení výroby kvůli koronavirové pandemii. Automobilový průmysl v tuzemsku tvoří kolem 26 procent průmyslové produkce a dává práci asi půl milionu lidí.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Realita bez dotací:
https://www.autoforum.cz/predstaveni/deni-na-jedinem-vyspelem-trhu-bez-dotaci-ukazuje-jak-moc-lide-skutecne-stoji-o-elektromobily/
Odpovědět
Samozřejmě jde hlavně o peníze. Ekonomika Austrálie je historicky postvená na černém uhlí a ropě, benzín je tam levný a kvalitní uhlí je lehce těžitelné.
To pak máte těžké přecházet na něco dražšího, složitějšího a prakticky méně výhodného jen proto, že je to čistší.
Ale požáry a děsivá vedra jim daly taky zabrat, Austrálie přechází na OZE komplet, prý nebudou potřebovat ani velké kapacity v plynu, půjdou asi rovnou do vodíku. Zatím staví giga soláry a baterie a pokud by nasadili na fosilní uhlík spravedlivou cenu, elektromobily by okamžitě zválcovaly dýzláky.
Odpovědět
Ted jen co kdyz ten vodik zase (uz to lidstvo s nim za poslednich 120 let potreti) nebude fungovat...
jaky je plan B?
Odpovědět
Těch je samozřejmě něurékom. Od klasických lionek (které mají vývoj ještě před sebou), různých thoriových systémů, solných roztoků, termálních úložišť po setrvačníky i klasické přečerpávačky atd, atd, atd. V tomhle segmetu jede vývoj asi nejrychleji (a v počítačových hrách).
Odpovědět
Konečně něco kolem elektromobility, čemu věřím. Tedy ne, že budou zavedeny elektromobily dřív než je vůbec reálné je vyrobit a dřív, než budou mít dostatečný akční radius. Ale tomu, že se na to vydá 30000000000, tomu věřím :-)
Odpovědět
Že se vyčerpá, tomu věřím taky. Ovšem kolik bude skutečně vybudováno kapacit je už jiná otázka, při dnešním tunelačním apetitu oligarchie to moc nic nebude a hlavně budeme mít za chvíli problém vůbec vyrábět elektřinu.
Odpovědět
Cokoli se vybuduje, bude naprosto zbytečné a bezcenné.
Odpovědět
Pri soucasnych cena ktere jako celek u aut moc neklesaji je tech 30 miliard fakticky pouhych 3000 elektroaut ktere by slo oznacit za "stredni tridu" pouzitelnosti pro normalniho cloveka.
Odpovědět
My jsme už zase 100 let za opicema, v normálních zemích to jede velmi rychle. V Norsku už můžete mít někde problém vůbec natankovat, stále se rozšiřují obasti, kde už benzínky úplně zrušili. Všichni jezdí na elektriku.
Odpovědět
čistá mobilita může být jen tehy ,když budou tachnicky vyřešeny nedostatky které mají auta dnes, jak elektromobily tak i se spalovacími motory , to nezachrání sebevíc peněz ,ale geniální technické řešení, takové dnes neexistuje,
prosazování iluze, že nalejeme někam peníza a hned máme řešení, je jen příprava na tunel, protože jako řešení se vždy předkládá jen přesouvání produkce nečistot z místa na místo
Odpovědět
Žádné geniální řešení není a nebude a v historii taky nastávalo velmi zřídka. Veškerý technický rozvoj vždy pokračoval trpělivým rozvíjením stávajících technologií, prostě evolucí. A peníze na to potřebujete vždycky. Ovšem iluzi, že se někam nalijí peníze a je rázem vymalováno, trpíte možná jen vy.
Odpovědět
když nebude technické řešení , čistá mobilita nebude,
iluzí o vymalování trpíte vy ,důkaz je váš názor na FVE ,já nic takového nepsal,čtěte pořádně, člověče neštastná
Odpovědět
Vzhledem k tomu, že u nás elektromobil na ujetý kilometr vyprodukuje cca dvoj až trojnásobek CO2 a dalších spalin než auto na benzín nebo naftu, je to opravdu "čistá" mobilita.
Odpovědět
A vy produkujete škodliviny hned, jak si sednete k počítači............
Odpovědět
tak to mame pri soucasnych cenach asi cca 3000 aut... to je hezke... a zcela k nicemu.
Odpovědět
Pár prominentů přijde s velkou slevou ke druhému nebo třetímu autu, jak je to v takových případech normální.
Odpovědět
|
|