https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cyklisti-mohou-jet-i-v-protismeru-maji-na-to-dopravni-znacku?ids%5Bxd9456666a3ca97eab6499637782840f1%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřCyklisti mohou jet i v protisměru. Mají na to dopravní značku

17.9.2010 15:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
Cyklisté mohou ve speciálně značených jednosměrných ulicích vjet do protisměru. A nejen to. Také další nově zavedené dopravní značky mají pomoci kolařům i ostatním řidičům lépe se orientovat v dopravním provozu.
 

V úterý 14. září totiž vstoupila v platnost nová vyhláška Ministerstva dopravy č. 247/2010 Sb., která srozumitelněji upravuje provoz cyklistů nejen v jednosměrných komunikacích.

Na odlišnost pravidel od ostatních dopravních prostředků nově upozorňuje dopravní značka „Povolený směr jízdy cyklistů“, která pomocí odpovídajících směrových šipek vyznačuje možný směr jízdy pro cyklisty. Na tuto dodatkovou tabulku řidiči narazí zejména v rámci dopravního značení při řazení se do pruhů před křižovatkou, ale může být použita i v souvislosti s dalšími, např. příkazovými dopravními značkami.

Další nová značka „Vjezd cyklistů v protisměru povolen“ bude nejčastěji umístěna pod dopravní značkou „Zákaz vjezdu všech vozidel“.

Nové znění vyhlášky zavádí také značku „Návěst doporučeného odbočení cyklistů vlevo“, která informuje cyklisty o možnosti využít při odbočování vlevo příčný přejezd nebo převedení kola přes pozemní komunikaci. Další novinkou je značka „Konec cyklistické trasy“ nebo zobrazování cyklistických tras na společné značce. Nová je i možnost připojit značení přejezdu pro cyklisty přímo k přechodu „zebře“ pro chodce a vyznačení „piktogramového koridoru pro cyklisty“.


reklama

Nové dopravní značky

předchozí    další
Značka "Vjezd cyklistů v protisměru povolen"
Značka "Vjezd cyklistů v protisměru povolen"
Licence | Volné dílo (public domain)
Značka "Vjezd cyklistů v protisměru povolen"
Značka "Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce"
Značka "Povolený směr jízdy cyklistů"
Piktogram "Koridor pro cyklisty"
Značka "Návěst doporučeného způsobu odbočení cyklistů vlevo"
Značka "Konec cyklistické trati"
Další informace |
Cyklistická legislativa na stránkách Národní strategie cyklistické dopravy
Zdeňka Vítková
Tento text vznikl v rámci projektu Environmentální občanské poradenství, který je realizován díky finanční podpoře SFŽP a MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pár novinek... - 19. 9. 2010 - Rostislav Adam

"Jak byste se tvářil,kdybych jel po cyklostezce v autě nebo na motorce. " Tohle Vy berete teoreticky, já se však s podobným případem setkal, řidiči nechápou, že cyklostezka je pro cyklisty.
"proč bych jezdil na kole tam,kde je to určeno primarně pro auta.Když se chci projet na kole,jezdím přes týden u nás na Ladronce nebo v na Třeboňsku nebo si zajedu z Passau do Vídně."
Tak za 1. Vy berete kolo jako odpočinkovou aktivitu, já jako dopravní prostředek, čímž ve skutečnosti je. Za 2. silnice není primárně pro auta, ale je jak pro auta, tak pro kola. Pouze speciální silnice, tedy dálnice a rychlostní komunikace jsou pouze pro motorová vozidla.
O svícení za denního světla by se dalo polemizovat. Ale snad tady bych s Vámi souhlasil, ale pak by bylo třeba, aby kolo mělo od počátku namontováno dynamo, protože s baterkami svítit ve dne je fakt plýtvání.
Vy nechápete, že v protisměru se může jezdit jen ve vybraných úsecích, tedy tam, kde je to bezpečný.(Pochopitelně nikdo nepovolí jízdu v protisměru Sokolskou, nebo Legerovou, dokud tam bude magistrála v současné podobě).
O tom dodržovaní předpisů, tam kde to lze, předpisy dodržuji, ale jsou i místa, kde cyklistovi při dodržení předpisů hrozí větší nebezpečí, než při dodržení předpisů. Krom uvedených míst bych zmínil třeba tramvajové ostrůvky.
Dnešní předpisy předpokládají minimálně 3 věci, které v reálu nejsou splněny. Za 1. předpokládají, že je všichni budou dodržovat. Bylo by to hezký, kdyby je řidiči dodřžovali, protože pak by moje věta neměla smysl. Ale stačí jediný automobilista, který je nedodrží a je všechno v háji. A běžně to není jediný automobilista, ale mnoho automobilistů, kteří je nedodržují. Cyklista tedy s tímto musí automaticky počítat. Za 2. předpokládají pouze jednoduché situace, složitější situace, tedy například že křižovatka může mít 5 směrů, jaksi nepředpokládají, či nepravoúhlé křižovatky jsou také mimo předpoklad. A 3. předpoklad je, že ten, kdo předpisy tvoří, má všech 5 pohromadě, což opravdu neplatí všude.
"A ještě jednou,vozovka se jmenuje od vozu,tedy auta,jinak by to byla kolovka.Jste na ní pouze trpěni,stejně jako na chodnících."
To je Váš blud. Samozřejmě, v některých částech Prahy, či ČR tento blud přetrvává. No, zkuste se podívat k nám na Severní město. Tady se cyklodoprava začlenila do běžného provozu a je automobilisty respektována(nikoliv pouze tolerována). A když je o výkendu hezky, tak nepotkat cyklistu na 4 proudovce je už spíš výjimka.
No, Vám asi stejně tohle nic neříká, Vy jste závislý na autě. Měl byste abstinovat, tedy chodit pěšky, případně jezdit MHD, nebo na kole. Pak lecos pochopíte bez sáhodlouhého povídání.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist