Děti Země požádaly o přerušení územního řízení na D1 u Přerova
"Ve svých námitkách z května 2018 jsme hlavně upozornili, že je nutné spis doplnit o potřebná rozhodnutí a závazná stanoviska a také aktualizovat vyjádření, kterým skončila jejich platnost. Zjistili jsme však, že ve spisu není stanovisko o vlivu dálnice na krajinný ráz a také na okraj lesa, takže jsme navrhli, aby bylo územní řízení přerušené," uvedl Patrik.
Organizace Děti Země se podle Patrika na žádost obyvatel Dluhonic u Přerova zabývá dálnicí D1 od roku 2004 a dosud se účastnila zhruba sedmi správních řízení. Územní řízení pro obchvat Přerova bylo v březnu 2017 zahájeno na stavebním úřadě v Přerově, avšak kvůli podnětu Dětí Země a Vody z Tetčic bylo loni v létě přeloženo do Olomouce. Organizace totiž upozornily na riziko podjatosti vedení Přerova.
"Hlavním bodem našich námitek zůstává kritika vydání závazného stanoviska o hodnocení vlivů na životní prostředí v listopadu 2016 bez účasti veřejnosti a bez nového procesu, v němž by se mohlo posoudit odchýlení trasy dálnice v délce jednoho kilometru asi o 150 metrů na východ od Dluhonic, což místní občané žádají již od roku 2000," uvedl Patrik. Tuto námitku podle něj předložilo i Občanské sdružení Krajina Dluhonice.
Podle Patrika by se touto nepatrnou změnou trasy dálnice D1 u Přerova v rámci schváleného koridoru nemusely žádné domy v Dluhonicích demolovat. "Ze spisu jsme také zjistili, že s novou úpravou dálnice nesouhlasí Říkovice, Horní Moštěnice a Přestavlky, neboť se jim zhorší dopravní obslužnost nebo dojde k nárůstu počtu automobilů v obci," uvedl.
Nejvyšší správní soud loni na jaře zamítl kasační stížnost organizace Děti Země napadající udělení výjimky ministerstvem životního prostředí na stavbu dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Ve sporu šlo o výjimku ze zákona k zásahu do biotopů 26 zvláště chráněných druhů živočichů, které se v místě plánované stavby dálnice vyskytují. NSS se ztotožnil se závěry krajského soudu, který žalobu aktivistů zamítl.
Kvůli žalobě podané u krajského soudu ale nemohlo Ředitelství silnic a dálnic ČR do verdiktu soudu získat změnu územního rozhodnutí a stavební povolení. Zamítavé rozhodnutí krajského soudu nabylo právní moci loni na konci března, vzápětí mohl přerovský stavební úřad po tříměsíční přestávce pokračovat v územním řízení.
Neutěšenou dopravní situaci v Přerově v podobě dlouhých kolon by měla v budoucnu vyřešit dostavba vnitřního průtahu městem a zbývajících dvou dálničních úseků D1. Stavba D1 mezi Lipníkem a Přerovem začala v roce 2016 a celý úsek s délkou 14,3 kilometru by měl být otevřen letos. Stavba navazujícího úseku mezi Přerovem a Říkovicemi kvůli průtahům kolem územního řízení zatím nezačala.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (18)
Jan Šimůnek
20.6.2019 05:38Jan Šimůnek
21.6.2019 18:54 Reaguje naMiroslav Vinkler
20.6.2019 11:41Namátkou - D8 dálnice Českým středohořím,drážďanská dálnice, námitky ekologů hozeny pod stůl. Následný sesuv zeminy 0,5 mil. m3 na dokončenou stavbu vedly k stamilionovým dodatečným úpravám. A právě na nestabilitu podloží ekologové upozorňovali.
Porovnáme-li s přístupem berňáků, kterým není líto pro desetikoruny buzerovat občany a drobné OSVČ, pak iniciativa Dětí země brání excesům šílených plánovačů českých dálnic a může daňové poplatníky v některých případech uchránit před předraženými a nekvalitními projekty- viz houpací dálnice Ostrava- Český Těšín.
Lukáš Kašpárek
12.7.2019 12:55 Reaguje naMiroslav Vinkler
20.6.2019 14:39 Reaguje naKrajinný ráz je ze zákona významný krajinný prvek a lesní porost taky. Požívají zákonné ochrany. Proč tam zástupce investora požadované posudky dávno nedodal?
Takhle přesně začínají zdánlivě banální pochybení,které ale ve svém důsledku mohou vést k újmě na veřejném zájmu na ochraně krajiny a přírody.
Karel Zvářal
20.6.2019 14:51 Reaguje na Miroslav VinklerLukáš Kašpárek
12.7.2019 12:57Jan Škrdla
20.6.2019 23:02Karel Zvářal
21.6.2019 05:16 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
21.6.2019 18:33 Reaguje naCo mě tak štve, že není zvykem provádět v krajině kompenzační opatření (např. vykoupit další pozemky a založit kolem dálnice pás zeleně ke zmírnění hluku a prašnosti).
když chcete uhnout s dálnicí bokem, musíte udělat tři oblouky, to znamená oblouky nějakého minimálního poloměru, před oblouky a hlavně mezi oblouky přechodnice, a celá tahle sranda bude mít na délku minimálně tři kilometry a bude to řidičsky zcela nepřívětivé. anebo přetrasujete té dálnice deset kilometrů a bude to mít nějakou projektantskou eleganci - ale v každém případě to znamená desítky a stovky dalších pozemků, do kterých lezeme trvalým a dočasným záborem, a zdržení zahájení stavby o mnoho let. je to cílem? já se domnívám, že ano.
ostatně, dálnice jsou takovej chudák zneužitej v marketingu podezřelých raketýrských spolků. ony jsou vidět a jsou financovány z veřejných rozpočtů, a držhubné čili výpalné veřejné peníze moc vyplatit neumí. a když pak přijde jistá nejmenovaná organizace za stavebníkem (třeba) supermarketu nebo (třeba) výrobní haly, a umí se pochlubit referencí, jak hodili vidle do přípravy dálnice a zdrželi o deset let, tak soukromé peníze rády a rychle platí - ať už formou sponzoringu spolku, objednání proškolení zaměstnanců u spolku, zpracování nesmyslného papíru nějakým bílým koněm nebo tak nějak, a začnou stavět do měsíce.



Evropská komise zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí
Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů