Děti Země požádaly o přerušení územního řízení na D1 u Přerova
"Ve svých námitkách z května 2018 jsme hlavně upozornili, že je nutné spis doplnit o potřebná rozhodnutí a závazná stanoviska a také aktualizovat vyjádření, kterým skončila jejich platnost. Zjistili jsme však, že ve spisu není stanovisko o vlivu dálnice na krajinný ráz a také na okraj lesa, takže jsme navrhli, aby bylo územní řízení přerušené," uvedl Patrik.
Organizace Děti Země se podle Patrika na žádost obyvatel Dluhonic u Přerova zabývá dálnicí D1 od roku 2004 a dosud se účastnila zhruba sedmi správních řízení. Územní řízení pro obchvat Přerova bylo v březnu 2017 zahájeno na stavebním úřadě v Přerově, avšak kvůli podnětu Dětí Země a Vody z Tetčic bylo loni v létě přeloženo do Olomouce. Organizace totiž upozornily na riziko podjatosti vedení Přerova.
"Hlavním bodem našich námitek zůstává kritika vydání závazného stanoviska o hodnocení vlivů na životní prostředí v listopadu 2016 bez účasti veřejnosti a bez nového procesu, v němž by se mohlo posoudit odchýlení trasy dálnice v délce jednoho kilometru asi o 150 metrů na východ od Dluhonic, což místní občané žádají již od roku 2000," uvedl Patrik. Tuto námitku podle něj předložilo i Občanské sdružení Krajina Dluhonice.
Podle Patrika by se touto nepatrnou změnou trasy dálnice D1 u Přerova v rámci schváleného koridoru nemusely žádné domy v Dluhonicích demolovat. "Ze spisu jsme také zjistili, že s novou úpravou dálnice nesouhlasí Říkovice, Horní Moštěnice a Přestavlky, neboť se jim zhorší dopravní obslužnost nebo dojde k nárůstu počtu automobilů v obci," uvedl.
Nejvyšší správní soud loni na jaře zamítl kasační stížnost organizace Děti Země napadající udělení výjimky ministerstvem životního prostředí na stavbu dálnice D1 z Říkovic do Přerova. Ve sporu šlo o výjimku ze zákona k zásahu do biotopů 26 zvláště chráněných druhů živočichů, které se v místě plánované stavby dálnice vyskytují. NSS se ztotožnil se závěry krajského soudu, který žalobu aktivistů zamítl.
Kvůli žalobě podané u krajského soudu ale nemohlo Ředitelství silnic a dálnic ČR do verdiktu soudu získat změnu územního rozhodnutí a stavební povolení. Zamítavé rozhodnutí krajského soudu nabylo právní moci loni na konci března, vzápětí mohl přerovský stavební úřad po tříměsíční přestávce pokračovat v územním řízení.
Neutěšenou dopravní situaci v Přerově v podobě dlouhých kolon by měla v budoucnu vyřešit dostavba vnitřního průtahu městem a zbývajících dvou dálničních úseků D1. Stavba D1 mezi Lipníkem a Přerovem začala v roce 2016 a celý úsek s délkou 14,3 kilometru by měl být otevřen letos. Stavba navazujícího úseku mezi Přerovem a Říkovicemi kvůli průtahům kolem územního řízení zatím nezačala.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (18)
Jan Šimůnek
20.6.2019 05:38Jan Šimůnek
21.6.2019 18:54 Reaguje naMiroslav Vinkler
20.6.2019 11:41Namátkou - D8 dálnice Českým středohořím,drážďanská dálnice, námitky ekologů hozeny pod stůl. Následný sesuv zeminy 0,5 mil. m3 na dokončenou stavbu vedly k stamilionovým dodatečným úpravám. A právě na nestabilitu podloží ekologové upozorňovali.
Porovnáme-li s přístupem berňáků, kterým není líto pro desetikoruny buzerovat občany a drobné OSVČ, pak iniciativa Dětí země brání excesům šílených plánovačů českých dálnic a může daňové poplatníky v některých případech uchránit před předraženými a nekvalitními projekty- viz houpací dálnice Ostrava- Český Těšín.
Lukáš Kašpárek
12.7.2019 12:55 Reaguje naMiroslav Vinkler
20.6.2019 14:39 Reaguje naKrajinný ráz je ze zákona významný krajinný prvek a lesní porost taky. Požívají zákonné ochrany. Proč tam zástupce investora požadované posudky dávno nedodal?
Takhle přesně začínají zdánlivě banální pochybení,které ale ve svém důsledku mohou vést k újmě na veřejném zájmu na ochraně krajiny a přírody.
Karel Zvářal
20.6.2019 14:51 Reaguje na Miroslav VinklerLukáš Kašpárek
12.7.2019 12:57Jan Škrdla
20.6.2019 23:02Karel Zvářal
21.6.2019 05:16 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
21.6.2019 18:33 Reaguje naCo mě tak štve, že není zvykem provádět v krajině kompenzační opatření (např. vykoupit další pozemky a založit kolem dálnice pás zeleně ke zmírnění hluku a prašnosti).
Lukas B.
26.6.2019 14:55 Reaguje na Jan Škrdlakdyž chcete uhnout s dálnicí bokem, musíte udělat tři oblouky, to znamená oblouky nějakého minimálního poloměru, před oblouky a hlavně mezi oblouky přechodnice, a celá tahle sranda bude mít na délku minimálně tři kilometry a bude to řidičsky zcela nepřívětivé. anebo přetrasujete té dálnice deset kilometrů a bude to mít nějakou projektantskou eleganci - ale v každém případě to znamená desítky a stovky dalších pozemků, do kterých lezeme trvalým a dočasným záborem, a zdržení zahájení stavby o mnoho let. je to cílem? já se domnívám, že ano.
ostatně, dálnice jsou takovej chudák zneužitej v marketingu podezřelých raketýrských spolků. ony jsou vidět a jsou financovány z veřejných rozpočtů, a držhubné čili výpalné veřejné peníze moc vyplatit neumí. a když pak přijde jistá nejmenovaná organizace za stavebníkem (třeba) supermarketu nebo (třeba) výrobní haly, a umí se pochlubit referencí, jak hodili vidle do přípravy dálnice a zdrželi o deset let, tak soukromé peníze rády a rychle platí - ať už formou sponzoringu spolku, objednání proškolení zaměstnanců u spolku, zpracování nesmyslného papíru nějakým bílým koněm nebo tak nějak, a začnou stavět do měsíce.