Děti Země uspěly u soudu ve sporu o přeložku silnice I/9 na Českolipsku Aktualizováno
Sporný více než deset kilometrů dlouhý úsek plánované silnice I/9 z Dolní Libchavy do Nového Boru je součástí obchvatu, který by měl po dokončení výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu z hustě obydlených oblastí. Práce na projektu začaly v roce 2008 a podle původních plánů po něm měla první auta projet už před devíti lety. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), hotová je část první etapy a pracuje se na druhé.
Trasa dalšího připravovaného úseku vede z více než poloviny přes území CHKO České středohoří. "Ze tří bodů žaloby jsme uspěli u dvou. Jednak nebyly uvedeny konkrétní důvody pro zamítnutí našich návrhů vysadit dřeviny do zprovoznění silnice a zavést ekologický deník a jednak nebyl stanoven konkrétní způsob kontroly plnění všech uložených podmínek, neboť byly napojeny jen na kontrolování realizace silnice a nikoliv i zmírňujících a náhradních opatření za zásah," doplnil Patrik k rozsudku.
Krajský soud ale zamítl bod s námitkami, že přeložka nepředstavuje veřejný zájem, který by převažoval nad zájmem ochrany více než pěti desítek cenných druhů rostlin a živočichů. "Podle názoru soudu přeložka silnice I/9 zajistí zvýšení bezpečnosti a plynulosti automobilové dopravy a také sníží koncentrace znečišťujících látek v ovzduší a intenzity hluku, zejména v České Lípě," dodal předseda Dětí Země. Podle soudu neexistuje lepší řešení.
O obchvatu, který měl v České Lípě odvést dopravu mimo obydlená území, se mluví od 90. let. Město s 36 800 obyvateli je jedním z mála, která obchvat nemají. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut. Stavba obchvatu má i další odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.
Zatím je hotový úsek, který končí na začátku České Lípy v Dubici, od loňska se pracuje na navazujícím 1,5 kilometru dlouhém úseku z Dubice do Dolní Libchavy za 544 milionů korun. Hotový má být příští rok. Náklady na navazující úsek z Dolní Libchavy do Nového Boru odhaduje Ředitelství silnic a dálnic ČR na 2,2 miliardy korun, stavbu by chtělo zahájit v roce 2029. ŘSD aktuálně vybírá dodavatele přestavby mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé, která je součástí budoucího obchvatu a propojuje silnici I/9 se silnicí I/13.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Jan Šimůnek
26.11.2025 13:24Roman Janák
26.11.2025 14:31Břetislav Machaček
26.11.2025 15:37vysvětlit, proč budou auta dál jezdit přes města a obce a ti lidé budou
dýchat zplodiny, trpět hlukem a mohou být i obětmi nehod? Nikoliv" Ten pan
nemá totiž odvahu to říci těm lidem do očí stejně, jako všude, kde dělal
totéž. Na druhou stranu se divím ŘSD, že po všech těch zkušenostech nemá
špičkové právníky, kteří právně ošetří povolovací dokumenty tak, aby nebyly
napadnutelné. Zároveň je divné, že se v tom neangažuje MŽP, když tam jsou
tak cenní živočichové a rostliny. MŽP má mít při ochraně přírody pádnější
názory, než nějaké spolky a taky poslední slovo. K čemu MŽP a ministra
máme, když jeho činnost musí nahradit nějaký spolek? Buď bude MŽP konat
a nebo zrušit, když je hravě zastoupí nějaké spolky.
Jan Šimůnek
26.11.2025 17:13MŽP má cenu do toho angažovat v momentě, kdy tam bude sedět solidní člověk, tedy někdo z Motoristů. A je nutné co nejrychleji dát dohromady onen zákon o zprůhlednění financování nevládek, aby bylo jasné, kdo tyhle patriky platí.
Břetislav Machaček
26.11.2025 17:40 Reaguje na Jan Šimůnekse angažovat a převzít osobní zodpovědnost, když se mohou schovávat
za byť hloupý zákon. Povím vám osobní zkušenost s kanalizací, kde
mi vybudovala obec přípojnou šachtici 10 cm od zdi domu, která je
hranicí s obecní parcelou. Přes těch 10 cm logicky nevede voda,
plyn, elektřina, telekomunikační kabel atd. Požadují ale na těch
10 cm projekt, který bude obsahovat stanoviska všech provozovatelů
výše uvedených sítí. Řízením na místě by nebyl problém pochopit
zbytečnost podobného projektu a všech těch souhlasů, ale ouřada
požaduje projekt podle zákona, který nezná výjimky. Co kdyby byla
jímka u zdi těsně? Tak prý projekt za 6 000 Kč musí být taky! No
není to idiocie?


Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů
Šest zemí včetně ČR vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035
Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035