https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/deti-zeme-uspely-u-soudu-ve-sporu-o-prelozku-silnice-i-9-na-ceskolipsku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Děti Země uspěly u soudu ve sporu o přeložku silnice I/9 na Českolipsku Aktualizováno

26.11.2025 04:28 | ČESKÁ LÍPA (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | ulleo / Pixabay
Ekologičtí aktivisté z organizace Děti Země uspěli u Krajského soudu v Liberci s námitkami k připravované přeložce silnice I/9 mezi Novým Borem a Dolní Libchavou na Českolipsku. Soud zrušil rozhodnutí ministerstva životního prostředí ČR (MŽP), které v roce 2024 povolilo škodlivý zásah stavby do biotopů, soud věc vrátil k novému projednání, informoval předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Podle ministerstva soud vyhověl pouze části námitek ekologů a jinak potvrdil, že resort postupoval správně.
 
Ministerstvo tento týden v reakci na verdikt soudu zrušilo rozhodnutí krajského úřadu a věc vrátilo k novému projednání. "Další řízení by se mělo týkat pouze nápravy uvedených nedostatků, ostatní závěry rozhodnutí soud přezkoumal s pozitivním výsledkem," uvedla mluvčí ministerstva Veronika Krejčí. Soud podle ní jinak uznal, že MŽP postupovalo správně, když výjimku povolilo, a uznal také, že převažuje veřejný zájem. "Vyhověl pouze dvěma námitkám," dodala.

Sporný více než deset kilometrů dlouhý úsek plánované silnice I/9 z Dolní Libchavy do Nového Boru je součástí obchvatu, který by měl po dokončení výrazně odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu z hustě obydlených oblastí. Práce na projektu začaly v roce 2008 a podle původních plánů po něm měla první auta projet už před devíti lety. V roce 2010 ale stavbu zastavil z úsporných důvodů tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), hotová je část první etapy a pracuje se na druhé.

Trasa dalšího připravovaného úseku vede z více než poloviny přes území CHKO České středohoří. "Ze tří bodů žaloby jsme uspěli u dvou. Jednak nebyly uvedeny konkrétní důvody pro zamítnutí našich návrhů vysadit dřeviny do zprovoznění silnice a zavést ekologický deník a jednak nebyl stanoven konkrétní způsob kontroly plnění všech uložených podmínek, neboť byly napojeny jen na kontrolování realizace silnice a nikoliv i zmírňujících a náhradních opatření za zásah," doplnil Patrik k rozsudku.

Krajský soud ale zamítl bod s námitkami, že přeložka nepředstavuje veřejný zájem, který by převažoval nad zájmem ochrany více než pěti desítek cenných druhů rostlin a živočichů. "Podle názoru soudu přeložka silnice I/9 zajistí zvýšení bezpečnosti a plynulosti automobilové dopravy a také sníží koncentrace znečišťujících látek v ovzduší a intenzity hluku, zejména v České Lípě," dodal předseda Dětí Země. Podle soudu neexistuje lepší řešení.

O obchvatu, který měl v České Lípě odvést dopravu mimo obydlená území, se mluví od 90. let. Město s 36 800 obyvateli je jedním z mála, která obchvat nemají. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14.000 aut. Stavba obchvatu má i další odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili například lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.

Zatím je hotový úsek, který končí na začátku České Lípy v Dubici, od loňska se pracuje na navazujícím 1,5 kilometru dlouhém úseku z Dubice do Dolní Libchavy za 544 milionů korun. Hotový má být příští rok. Náklady na navazující úsek z Dolní Libchavy do Nového Boru odhaduje Ředitelství silnic a dálnic ČR na 2,2 miliardy korun, stavbu by chtělo zahájit v roce 2029. ŘSD aktuálně vybírá dodavatele přestavby mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé, která je součástí budoucího obchvatu a propojuje silnici I/9 se silnicí I/13.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

26.11.2025 13:24
Pokud by tam nebyla CHKO, už by to stálo. Tady je názorně vidět, jak tyto věci v reálu škodí.
Odpovědět
RJ

Roman Janák

26.11.2025 14:31
Nemohu se zbavit dojmu, že pan Patrik ze zmíněné organizace si řeší tímto nějaké komplexy, nebo to je jen id..t.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.11.2025 15:37
Spolek z Brna blokuje obchvat na Českolipsku. Půjde pan Patrik tamním lidem
vysvětlit, proč budou auta dál jezdit přes města a obce a ti lidé budou
dýchat zplodiny, trpět hlukem a mohou být i obětmi nehod? Nikoliv" Ten pan
nemá totiž odvahu to říci těm lidem do očí stejně, jako všude, kde dělal
totéž. Na druhou stranu se divím ŘSD, že po všech těch zkušenostech nemá
špičkové právníky, kteří právně ošetří povolovací dokumenty tak, aby nebyly
napadnutelné. Zároveň je divné, že se v tom neangažuje MŽP, když tam jsou
tak cenní živočichové a rostliny. MŽP má mít při ochraně přírody pádnější
názory, než nějaké spolky a taky poslední slovo. K čemu MŽP a ministra
máme, když jeho činnost musí nahradit nějaký spolek? Buď bude MŽP konat
a nebo zrušit, když je hravě zastoupí nějaké spolky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.11.2025 17:13
to Břetislav Machaček 26.11.2025 15:37
MŽP má cenu do toho angažovat v momentě, kdy tam bude sedět solidní člověk, tedy někdo z Motoristů. A je nutné co nejrychleji dát dohromady onen zákon o zprůhlednění financování nevládek, aby bylo jasné, kdo tyhle patriky platí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.11.2025 17:40 Reaguje na Jan Šimůnek
Ono mnoha úředníkům je koryto přednější, než spokojený občan a proč
se angažovat a převzít osobní zodpovědnost, když se mohou schovávat
za byť hloupý zákon. Povím vám osobní zkušenost s kanalizací, kde
mi vybudovala obec přípojnou šachtici 10 cm od zdi domu, která je
hranicí s obecní parcelou. Přes těch 10 cm logicky nevede voda,
plyn, elektřina, telekomunikační kabel atd. Požadují ale na těch
10 cm projekt, který bude obsahovat stanoviska všech provozovatelů
výše uvedených sítí. Řízením na místě by nebyl problém pochopit
zbytečnost podobného projektu a všech těch souhlasů, ale ouřada
požaduje projekt podle zákona, který nezná výjimky. Co kdyby byla
jímka u zdi těsně? Tak prý projekt za 6 000 Kč musí být taky! No
není to idiocie?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist