https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/do-roku-2030-by-melo-mit-85-procent-novych-mhd-autobusu-v-eu-nulove-emise-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Do roku 2030 by mělo mít 85 procent nových MHD autobusů v EU nulové emise

17.10.2023 10:33 | LUCEMBURK (ČTK)
Pokud jde o bezemisní městské autobusy, v Česku jich zatím jezdí podle ministra Kupky jen málo - "nižší desítky procent". Nejdále je město Ostrava.
Pokud jde o bezemisní městské autobusy, v Česku jich zatím jezdí podle ministra Kupky jen málo - "nižší desítky procent". Nejdále je město Ostrava.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Do roku 2030 by mělo mít 85 procent všech nových městských autobusů v EU nulové emise. Shodly se na tom včera členské státy Evropské unie. Původní návrh hovořil o 100 procentech autobusů, tento postoj se ale během dlouhých jednání podařilo změkčit, řekl českým novinářkám v Lucemburku ministr dopravy Martin Kupka. Česko se při hlasování nakonec zdrželo, podle Kupky byl pro nás i poslední návrh stále „příliš ambiciózní“. Sto procent nových městských autobusů by následně mělo být zcela bez emisí až v roce 2035.
 

"Pro Českou republiku jsou tyto změny důležité. Změkčení tohoto nařízení znamená ochranu konkurenceschopnosti evropského trhu a také větší dostupnost veřejné dopravy v jednotlivých místech," uvedl ministr Kupka. "My jsme se obávali toho, že tvrdý požadavek ohledně 100 procent bezuhlíkových autobusů už od roku 2030 by pro mnohá česká města znamenal vyšší výdaje a třeba i ohrožení současné kvality veřejné dopravy, četnosti spojů a mohl by být kontraproduktivní," dodal Kupka.

Pokud jde o bezemisní městské autobusy, v Česku jich zatím jezdí jen málo. Jak uvedl ministr Kupka, "nižší desítky procent". Nejdále je podle něj město Ostrava, ale i další města se postupně připravují na to, jak zajistit větší podíl bezemisních dopravních prostředků, nejen autobusů, ale i trolejbusů. "Města ale opravdu potřebují delší čas k tomu, aby se na to mohly připravit," dodal ministr dopravy.

Návrh, který Evropská komise představila letos v únoru, je součástí takzvané Zelené dohody pro Evropu (Green Deal). Aby pravidla začala platit, musí je schválit členské státy EU a Evropský parlament.

Odvětví těžkých vozidel je odpovědné za více než čtvrtinu emisí skleníkových plynů ze silniční dopravy v EU a za více než 6 procent celkových emisí skleníkových plynů v EU. Brusel proto chce v rámci své zelené strategie vedle osobních aut ekologicky čistší provoz také u těžších vozů. Projednávaná norma se týká nákladních automobilů (nad pět tun), městských autobusů (nad 7,5 tuny) a také přípojných vozidel (nad osm tun).

Ministr dopravy Martin Kupka Česko na jednáních zastupoval společně s ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem. Dalším tématem, na kterém se unijní ministři v Lucemburku shodli, byla revize směrnice o čištění městských odpadních vod. "Musím říct, že Česká republika je na tom s čištěním městských odpadních vod velmi dobře, když se podívám na celou Evropskou unii. Jsme těmi, kteří to dělají dobře a dělají to dlouhodobě," uvedl po jednání ministr Hladík. Jak nicméně dodal, odpadní vody je potřeba čistit více. "Potřebujeme nejen odstraňovat dusík a fosfor, ale i další látky, mikroplasty či různé léčivé prostředky, které se do městských vod dostávají," dodal s tím, že tento přístup bude samozřejmě znamenat další nutné investice, nicméně výsledkem bude čistší a kvalitnější voda.

Ministři životního prostředí se rovněž shodli na vyjednávacím postoji, se kterým pojede EU na Konferenci OSN o změnách klimatu v roce 2023 (COP 28), která se bude konat ve dnech 30. listopadu až 12. prosince 2023 v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. Postoj nynější sedmadvacítky byl předmětem mnoha vyjednávání a musel být schválen jednomyslně.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

17.10.2023 13:34
V případě nutné evakuace obyvatel je to smrtelné.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.10.2023 07:00
Elektrický autobus sa volá trolejbus. Je už dávno vymyslený a nepotrebuje drahé ťažké batérie.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.10.2023 08:37 Reaguje na Vladimir Mertan
všude natáhnout troleje nejde a i kdyby, tak dokud budou kabely vést do uhelné elektrárny, o ekologii rozhodně nejde.
Ani plyn, jako pohon pro dopravu nemá nulové emise.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.10.2023 08:34
ekonomická vražda autobusové dopravy....do roku 25 musí být nízkoemisní a o pět let později s nulovými emisemi? Dnes nakoupili hybridní autobusy, aby je za pět let mohli poslat do šrotu, protože Brusel ztratil soudnost...vlastně on jí nikdy neměl.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist