https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dopravci-si-za-myto-priplati-nove-i-za-hluk-a-znecisteni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravci si za mýto připlatí, nově i za hluk a znečištění

18.11.2020 00:15 | PRAHA (ČTK)
>Výše poplatků se bude nově počítat podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění pak bude klíčová také emisní norma vozu.
>Výše poplatků se bude nově počítat podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění pak bude klíčová také emisní norma vozu.
Foto | Krzysztof Kowalik / unsplash.com
Kamionoví dopravci si v příštím roce za mýto připlatí, platby za užití dálnic navýší poplatky za hluk a znečištění. Vedle toho se změní i některé další sazby včetně slev na mýtu. Úpravy mýtných sazeb schválila vláda. Výběry z mýta by se tím měly ve srovnání s loňskem zvýšit o 1,6 miliardy korun, celkem by příjmy měly činit 12,6 miliardy korun. Ministerstvo dopravy chce příjmy z nových poplatků využít ke zmírnění dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn.
 

"Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic první třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí," uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Dodal, že podobné poplatky mají v mýtných sazbách zahrnuty například i v Rakousku nebo Německu.

Výše poplatků se bude nově počítat podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění pak bude klíčová také emisní norma vozu. Poplatek tak bude stoupat spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav, naopak se stoupající normou poplatek bude klesat, u vyšší emisní normy než EURO VI bude poplatek nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav.

Úpravy mýtných sazeb ovšem počítají i se změnou slev pro dopravce na mýtném. Změna mezních hodnot pro výpočet slevy by měla navýšit slevy pro dopravce o zhruba 43 milionů korun. Výše slevy bude stoupat při vyšších platbách za mýto. Například při poplatcích za 75.000 korun za rok bude sleva pět procent, při poplatcích nad 300.000 korun za rok pak už 13 procent. Uspořit mají autobusoví dopravci, a to zhruba 38 milionů korun. Změny budou i u kategorizace jednotlivých emisních tříd.

Mýtný systém od letošního roku funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od loňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

18.11.2020 09:36
Tradiční lež (investice do protihlukových stěn apod.). Vždy je snahou nastavit systém při změně na vyšší výši. Ale je to celkem přirozené využít příležitost k navýšení příjmů, ale nemá to velkou zpětnou vazbu v hrozící ztrátě zákazníků. Ztráta voličů sice hrozí, ale není to příliš velká motivace k obezřetnosti.
Odpovědět
MG

Milan G

18.11.2020 12:18
Nadpis článku je samozřejmě špatně, má tam být ...Občané si za mýto připlatí, nově i za hluk a znečištění....

Žvanil Havlíček nám zapomněl sdělit, že mýto se odráží v koncových cenách všeho pro spotřebitele.
Odpovědět

Jirka Černý

18.11.2020 18:31
Vše je podáno tak že dopravci mají jinou mnohem lepší možnost jak dopravovat zboží a tak jsou za používání dálnic a kamiónů trestáni vyšším mýtem. Kamiony po dálnicích a vůbec nejezdí pro to že by někdo nemohl přijít na lepší nápad jak propálit spoustu nafty.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist