Dopravci si za mýto připlatí, nově i za hluk a znečištění
"Cílem těchto poplatků je vytvořit dodatečné zdroje pro investice do nápravných opatření, která omezí negativní dopad hluku a znečištění ovzduší na obyvatele v okolí silnic. Tedy typicky například pro budování protihlukových stěn v okolí silnic první třídy, které procházejí v blízkosti měst a obcí," uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Dodal, že podobné poplatky mají v mýtných sazbách zahrnuty například i v Rakousku nebo Německu.
Výše poplatků se bude nově počítat podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění pak bude klíčová také emisní norma vozu. Poplatek tak bude stoupat spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav, naopak se stoupající normou poplatek bude klesat, u vyšší emisní normy než EURO VI bude poplatek nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav.
Úpravy mýtných sazeb ovšem počítají i se změnou slev pro dopravce na mýtném. Změna mezních hodnot pro výpočet slevy by měla navýšit slevy pro dopravce o zhruba 43 milionů korun. Výše slevy bude stoupat při vyšších platbách za mýto. Například při poplatcích za 75.000 korun za rok bude sleva pět procent, při poplatcích nad 300.000 korun za rok pak už 13 procent. Uspořit mají autobusoví dopravci, a to zhruba 38 milionů korun. Změny budou i u kategorizace jednotlivých emisních tříd.
Mýtný systém od letošního roku funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od loňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Milan G
18.11.2020 12:18Žvanil Havlíček nám zapomněl sdělit, že mýto se odráží v koncových cenách všeho pro spotřebitele.