Evropská komise je na dobré cestě k dohodě o syntetických palivech s Německem, řekl Scholz
Berlín začátkem března znovu otevřel pravidla dohodnutá v říjnu za českého předsednictví, která mají prakticky znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Ta sice obsahovala výjimky pro využívání syntetických paliv, Německo však s jejich zněním nebylo spokojeno. K jeho požadavkům se přidaly i další země jako Itálie, Polsko a Česko.
"Všechno je na dobré cestě," řekl dnes novinářům v Bruselu Scholz s odkazem na své informace z jednání s komisí. Unijní exekutiva tento týden předložila návrh, který má vyjít německým požadavkům vstříc. Itálie, která je s Německem nejhlasitějším zastáncem úprav, však zároveň začala prosazovat, aby se výjimka rozšířila také na biopaliva. Premiérka Giorgia Meloniová při příchodu na summit podotkla, že by se EU neměla zbavovat technologií, díky nimž je automobilový průmysl Itálie a dalších evropských zemí na výši.
"Pokud se připoutáme k technologiím, v nichž mají navrch cizí země, neprospěje to konkurenceschopnosti našeho systému," řekla novinářům. Úpravy pravidel podle premiéra Petra Fialy podporuje i Praha, nebudou však přímým tématem jednání summitu. Předseda slovenské vlády Eduard Heger prohlásil, že chce pozici své země koordinovat se Scholzem.
Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběná chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.
Řada dalších zemí je však proti úpravám dohodnutého návrhu, který je součástí snahy výrazně omezit emise skleníkových plynů. Několik státníků před summitem řeklo, že na nynější vrcholné schůzce se věci věnovat nehodlají.
"Doufám, že se to v příštích dnech podaří uzavřít v rámci toho původního návrhu," uvedl dnes Rutte, podle něhož se bude téma řešit na jiné úrovni než na setkání lídrů.
Unijní činitelé nevylučují, že se téma přesto během dvoudenního jednání na stůl dostane, možná však pouze při Scholzově separátní schůzce s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem. Zatímco Paříži se německý návrh nelíbí, Berlín zase odmítá francouzskou snahu prosadit jadernou energii mezi ekologické zdroje v několika významných normách projednávaných členskými státy. Obě témata by tak podle některých diplomatů mohla v médiích zastínit oficiální náplň summitu, kterou je další pomoc Ukrajině či podpora unijní ekonomiky.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (18)
Slavomil Vinkler
24.3.2023 07:071 kg nafty nebo benzínu má čistou energii 12 kWh. Při excelentní účinnosti výroby 30% je třeba na 1 kg syntetiky 36 kWh.
Slavomil Vinkler
24.3.2023 07:08 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
24.3.2023 07:43 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Hanzl
24.3.2023 11:19 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
24.3.2023 12:46 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
24.3.2023 15:47 Reaguje na Slavomil VinklerJaroslav Studnička
24.3.2023 15:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
24.3.2023 20:51 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
24.3.2023 23:10 Reaguje na Pavel HanzlKromě toho, že máte absolutní mrdník v pojmech jako minulost / přítomnost / budoucnost nedokážete rozeznat ani slovesné tvary.
Jiří Svoboda
24.3.2023 09:23 Reaguje na Slavomil VinklerAť nechají syntetická paliva pro letectví. Tam to asi jinak nejde.
Petr Blažek
25.3.2023 15:48 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
24.3.2023 11:11 Reaguje na Slavomil VinklerDnes to vychází skutečně tragicky, možná tak tragicky, jak fve v roce 2005, kdy vymysleli solární tunel. Jenže vývoj nezastavíš a s novými zdroji elektřiny půjde cena dolů a hlavně brutálně přibydou přetoky, které jsou velmi levné. Navíc se zlevní i samotná výroba a její energetická náročnost, prostě jak dycky. Většina komponentů k fve šla na desetinu původní ceny.
Samozřejmě pálit syntetiku v pístovém motoru bude asi vždy luxus a proto se pojede hlavně na palivových článcích.
Pavel Hanzl
24.3.2023 11:17Pokud by se ale konečně oživil tokamak, jako gigantický zdroj elektřiny zalevno, byl by problém syntetiky z velké části vyřešen.