Ekologické organizace: STAN a Piráti mají konkrétní program k ekologii, SPOLU je obecné
Program hnutí ANO je podle Koželouha rámovaný negativním postojem k evropské klimatické politice, přičemž zároveň nabízí sliby téměř ve všech směrech.
Zástupci Greenpeace ČR sdělili ČTK to, že několik stran před volbami slibuje zrušení Green Dealu, tedy Zelené dohody pro Evropu. "Andrej Babiš odmítá zavedení emisních povolenek ETS 2 a označuje je za nové zelené daně pro domácnosti a osobní dopravu. Stranou zájmu však zůstává fakt, že velké energetické společnosti dál vydělávají obrovské částky na fosilních palivech, zatímco náklady na škody způsobené jejich spalováním nesou stát a obyčejní lidé," řekl Jaroslav Bican z Greenpeace ČR.
Fosilní korporace by podle Bicana měly platit mnohem víc, než platí dnes – místo toho čerpají veřejné dotace a často se vyhýbají i stávajícím daňovým povinnostem. "Je absurdní, aby občané platili stále víc ze svých peněženek, zatímco veřejné finance končí u velkých znečišťovatelů. Doufáme, že se to v příštím volebním období změní," dodal.
Co se týče bodů o ochraně přírody, podle hodnocení asociace Zelený kruh s nejpropracovanějšími návrhy na ochranu krajiny přicházejí Piráti a STAN. Piráti navrhují změny v zemědělských dotací ve prospěch menších farem, obnovu řek a mokřadů i podporu ostrůvků biodiverzity v běžné krajině. STAN prosazuje komplexní ochranu krajiny a přírody. Spolu uvádí, že je pro něj klíčová ochrana půdy, vody a podpora rozmanité, ekologicky stabilní krajiny, v programu však není uvedeno, jakými nástroji toho chce dosáhnout. Ekologické organizace dále uvádí, že se Spolu vymezuje proti fanatickému aktivismu, který ale považují za neexistující.
Organizace dále upozorňují, že ANO sice ochranu přírody staví na technokratických řešeních a populárních opatřeních jako rybníky nebo včely, ale mlčí u klíčových témat jako půda, biodiverzita, pesticidy nebo eroze. SPD téma ochrany krajiny ve svém programu neuvádí.
Programy stran současné vládní koalice, tedy Spolu a STAN, míří stejným směrem, a to k obnově pestrých lesů. Stejně jsou na tom i Piráti. Hnutí ANO má v programu na téma lesů sice pozitivně znějící věty, nicméně podle ekologických organizací bez významnějších závazků. "Staré pořádky hájí Motoristé. Chtějí se vyhnout 'zákazu obnovy smrku v oblastech, kde je klimaticky a ekonomicky vhodný'," uvádí ekologové v hodnocení a připomínají, že takový zákaz nikdo nenavrhuje, naopak od letošního roku je možné pěstovat smrkové monokultury kdekoliv.
"Navzdory tomu, co Motoristé ve svém programu uvádějí, není pravda, že environmentální restrikce či princip bezzásahovosti v chráněných územích jsou ke škodě místních lidí. Zatímco význam lesnictví pro státní ekonomiku postupně klesá, stále větší počet lidí nachází obživu v turistice spojené s ochranou národních parků," řekl ČTK z Hnutí Duha Jan Skalík, koordinátor kampaně Zachraňme lesy.
Ekologické organizace označily za velmi znepokojivou snahu STAN, ale i většiny dalších stran využívat energeticky odpad, což podle ekologů znamená výstavbu nových spaloven a podporu těch stávajících.
Podrobné hodnocení jednotlivých bodů týkajících se ochrany přírod a krajiny, ekologie a výzev spojených se životním prostředím nebo klimatu je možné najít na webových stránkách Zeleného kruhu. Autoři uvádí, že v době jejich redakční uzávěrky nebyl zveřejněn volební program Stačilo!
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (38)
Jaroslav Řezáč
12.9.2025 19:04 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
12.9.2025 20:19 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
12.9.2025 20:17 Reaguje na Jan Šimůneks v
14.9.2025 20:47 Reaguje na Jan ŠimůnekRichard Vacek
12.9.2025 17:44Pavel Hanzl
12.9.2025 20:20 Reaguje na Richard VacekJaroslav Řezáč
13.9.2025 09:11 Reaguje na Jan ŠimůnekAle taky chápu, že je nutné taky vyčistit řeky a jezera, rybníky... špínu ve vodě, kterou vidí mikroskopy.
Jan Šimůnek
12.9.2025 21:45Fit for 55 posunuje termíny toho, co kdysi jako rámcový záměr podepsal Babiš, do naprosto v praxi nesplnitelných lhůt.
s v
14.9.2025 20:48 Reaguje na Jan Šimůnekvaber
13.9.2025 08:35Věrní spojenci EU budou více poslušní co tomu ,co jim z EU nadiktují.
Co to ten Bican mele, fosilní korporace dostávají dotace na zlepšení ekologie , na rozdíl od FVE korporací, které dostávají dotace aby měly větší zisky a ještě záruky zisku a to je zásadní rozdíl.
Pokud ví o nějakém vyhýbání se daňovým povinnostem ,je jeho povinnost to oznámit .Jen by si měl uvědomit rozdíl mezi,, tax evasion and tax avoidance,, . To si kapitalisti, co nechtějí platit daně, tak zařídili.
Jan Šimůnek
13.9.2025 10:52"Uhlí zkrátka patří pod zem..." Na tom se prostě neshodneme, už proto, že má menší celkový skleníkový efekt než plyn a některé OZE.
Elektromobilita zvyšuje produkci skleníkových plynů. To je obecně známo a dá se to snadno spočítat. Pokud ji koryfejové ekologie prosazují, znamená to jediné: Že jsou si dobře vědomi podvodnosti téze o "šílené nebezpečnosti" antropogenního CO2, z níž jsou velmi dobře živi. Ostatně, to je v souznění i se situací v "superekologickém" Německu, kde si zelení soudruzi vyřvali v rámci "boje za klima" odstavení jaderných elektráren.
Pavel Hanzl
15.9.2025 08:49 Reaguje na Jan ŠimůnekNa výrobu elauta potřebujete o něco více energie, ale neznamená to, že uhelnou. Potřebujete taky více neželezených kovů (hlavně lithium), ale neznamená to, že to musí být z nové těžby. Na provoz potřebujete elektřinu, ale nemusí být zase ta uhelná.
Takže demagogové vytvoří model, kdy spotřebujete fakt více CO2 než, spalovák na prvních asi 60 tis. km.
Ovšem elauto je stavěno do 21. století, na jeho výrobu se dají z rozhodující míry použít recyklované kovy i plasty, na pohon čistou elektřinu.
Potom váš dýzlák, který spotřebuje na provoz desítky tisíc litrů nafty, je úplně někde jinde.
Břetislav Machaček
13.9.2025 17:15má takový volební potenciál právě kvůli takovým názorům, které se už lidem
přejedly. Všimněte si navíc kde má svoji voličskou základu. Tam, kde mají
voliči k přírodě nejblíž, tak mají k těm stranám nejdál a naopak je volí
ti, co mají k přírodě nejdál a navíc ji ani nerozumí a pouze rozumují.
s v
14.9.2025 20:50 Reaguje na Břetislav MachačekJindřich Duras
14.9.2025 21:30Jen tak na okraj, protože diskuse tu asi nemá valnou cenu:
Grýndýl se týká mnoha oblastí, včetně vody a vodního režimu, kvality ovzduší, obnovy základních funkcí krajiny zásahem do zemědělských praktik (hned víme, proč ho Bureš nechce :-D!), také biodiverzity a všeho. Možná se některá opatření hůř koušou, ale většina z nich má dost zásadní a důležitý smysl.
K tomu máme i třeba Nature Restoration Law nebo Urban Waste Water Treatment Directive - což bude taky pěkného řevu :-).
Každopádně je celkem velmi jasné, že všechna či alespoň naprostou většinu těchto opatření hodně potřebujeme. Takže za mě bych spíš přemítal, jak v každém tématu najít to, co nám pomůže nejvíc.
Diktát Bruselu :-) je strašlivá věc, protože nás nutí dělat věci, co už jsme měli dávno dělat sami. To jednoho naštve, tomu rozumím, sám jsem naštvanej hodně.
Ano, my sami nejlépe víme, co a jak dělat, do toho by nám Brusel neměl pindat. Jenže znepokojivé je, proč ty potřebné věci sami neděláme. Samostatně nula proti erozi, rybniční hospodářství založené na masivní produkci ryb, z nichž ale půlku nepotřebujeme, za deště tečou sračky do řek i potoků a rybníků, technologie čištění odpadních vod čekají už skoro dvacet let na zásadní zlepšení, původní populace ryb z našich řek mizí divokým tempem. No a v Bruselu se odvážili chtít, abychom s tím něco zkusili dělat.
Navíc, všechna opatření podléhají diskusím a schvalování členskými státy na úrovních od odborné až po politickou. To jen k termínu že se nařizuje a diktuje a tak podobně (samosebou nám chudákům, co vědí a umí všechno nejlíp :-)!).
No, to nic :-)
Pavel Hanzl
15.9.2025 08:40 Reaguje na Jindřich Durasvaber
15.9.2025 09:10 Reaguje na Jindřich DurasJá bych řekl že nikdo. Jde o to, aby opatření která se přijmou byla opravdu efektivní a nebylo to jen přesouvání státních peněz do soukromých rukou .
Takové emisní povolenky pro občany usilovně EU řeší ,ne tak usilovně povolenky pro aerolinie a už vůbec ji nezajímá co zničí a propálí armády a jak zatěžuje životní prostředí 400lidí na km2 a jak 15lidí na km2 a proto dováží emigranty ve velkém. Zájmy společností a ideologie ,pod praporem prý svobody pro plebs, jsou nadevše a plebsu se říká ,že je nadevše ekologie.
Stan ,Piráti nebo Spolu to nějak změní?
Pavel Hanzl
15.9.2025 10:21 Reaguje na vaberA kdo preboga dováží jaké imigranty? Rusko je sem tlačí pod tlakem, i přes Polsko, ale EU se brání zuby nehty.
Emisní povolenky pro armátu je silně komický názor, zkuste je vybírat třeba od Rusů.
vaber
16.9.2025 08:42 Reaguje na Pavel HanzlMemel pořád o Rusku když chci být lepší, musím začít u sebe a ne chtít to po jiných a sám nedělat nic.
Pavel Hanzl
16.9.2025 21:02 Reaguje na vaberRadek Čuda
15.9.2025 13:13 Reaguje na Jindřich DurasNo, do jisté míry právě proto, že už je těch nejrůznějších regulí tolik, že spousta lidí přestává rozlišovat která jsou potřebná a užitečná ... a že taková existují!!! ... a která jsou úplně na hovno a zbytečná buzerace (v lepším případě) ...a taková existují také.
Tohle poměrně typická lidská vlastnost, na kterou už dojeli bolšáni ... stát vyjebává se mnou, tak já vyjebu se státem co to půjde ... znatelné je to třeba v silniční dopravě ... čím víc značek a omezení, tím víc nakonec řidiči serou na všechny, i na ty smysluplné ... projevilo se to třeba za covidu ... rouška/respoš povinně vždy a všudy, včetně prázdné ulice (a jeden čas i vlastního auta) ... a dalo by se pokračovat.
Ve Státech je zcela běžné, že se lidé složí na řadu více či méně prospěšných věcí. U nás většinou ani houno, bo si každý svým způsobem po právu myslí, že když už státu cáluje skoro za všechno a ne málo (a je jedno, jakou formu ta nucená platba zrovna má), tak se má starat stát/kraj/obec. Takže místo sbírky tlačí na to, aby to cálovaly právě tyto subjekty.
A dalo by se pokračovat.
Pavel Hanzl
15.9.2025 14:27 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
15.9.2025 15:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2025 21:03 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
16.9.2025 15:42 Reaguje na Pavel HanzlA v koblize mi nic nestraší, bo abych se nechat strašit rudým kolaborantem jako jste vy, tak to fakt ne:-).
Pavel Hanzl
16.9.2025 21:07 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
17.9.2025 16:43 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
15.9.2025 11:30Prostě, když pálíte benzín/naftu ve válci a vzniklé teplo se převádí na mechanickou energii, pohánějící kola, tak máte jen dvě přeměny formy energie. Když pálíte uhlí v kotli, teplem vyrábíte páru, parou roztočíte alternátor, jím vyrobíte elektřinu, tu uložíte do baterky a pak zase vyndáte, s teprve tou vyndanou roztáčíte kola, tak je prostě těch přeměn forem energie víc. A každá je vyjádřitelná číslem mezi jedničkou a nulou, jejichž násobením potom dostanete celkovou účinnost. A pak už není problém spočítat emise 1 kWh auta a 1 kWh elektromobilu. I při cca 40% podílu uhlí v naší elektřině (a zohlednění, že na kWh vznikne pálením uhlí víc CO2 než pálením benzínu) je na tom elektromobil od samého počátku hůř protože veze mrtvou váhu baterie. A navíc se jeho účinnost rychle zhoršuje, a to dokonce i pouhým stáním v garáži, podstatně rychleji než účinnost auta.
Je to početní úloha na úrovni počtů v deváté třídě ZŠ, alespoň v dobách, kdy jsem toto zařízení navštěvoval (měl by je tedy snad i teď zvládnout absolvent gymnázia nebo lepší střední odborné školy). A podklady jsou snadno nalezitelné na internetu. Nicméně je mi jasné, že ekolog tohle nezvládne, proto je ostatně ekolog a ne třeba jaderný inženýr nebo doktor. A proto je také v mnoha oblastech, i v této, odkázán na výroky svého zeleného guru.
Platí stále, že matematika, fyzika a chemie jsou tři hlavní nepřátelé ekologie.
Pavel Hanzl
15.9.2025 14:26 Reaguje na Jan ŠimůnekPokud ale budete takhle hospodařit, potom vám vyjde samozřejmě hůř, než dýzlák.
Pokud ji budete normálně nabíjet z fve nebo ve, je to druhý? stupeň s minimálními ztrátami, elmotor má taky asi 90% proti dýzlu s 30% účinnosti.
Radek Čuda
15.9.2025 15:41A rovnou se přiznám, že tak učiním z ryzí škodolibosti, bo pokud bude u vesla velkouzenář, tak Piráti již několikrát ukázali, že být opozice opravdu umí a pro Andyho budou 4 roky super osina v zadku.
A pokud by se stal fakt zázrak a bejvalá 5K měla 100+, tak ta komedie v přímém přenosu jak se Fiala snaží zoufale sestavit vládu a Hřib ho přitom griluje zaživa bude k nezaplacení. Stačí si vzpomenout, jak s tady vychutnal Svobodu i s celým SPOLU. A pokud si někdo namlouvá, jak ve jménu vyššího dobra Piráti zapomenou jak s nimi Fiala vyjebal a jak je Lipánek prodal za flek v Černínu a pak na kandidátce, tak se bude kua divit.
Bonus pak je tady to, že Hřib půjde do vlády nebo Sněmovny a nebude se pokoušet blbnout s dopravou tady, bo mu to jednak nejde, jednak jej to nebaví.
Jarka O.
15.9.2025 21:03 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
16.9.2025 15:48 Reaguje na Jarka O.Tady to Lacina popisuje celkem přesně:-) ...
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-do-poslanecke-snemovny-kdyz-ho-vidim-jdou-na-me-mrakoty-co-stoji-za-strety-stan-a-piratu-286125
Buď z něj trefí kosteleckého velkouzenáře, nebo brněnskou Nuttelu ... to je prostě win win situace;-). ANO půjde do kytek, SPOLU taky, lidovci potáhnou na Moravu, TOP 09 zdechne a když bůh dá, tak ODS dostane rozum. Za ty 4 roky to stojí, ty nějak vydržíme.
Jarka O.
17.9.2025 17:19 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
18.9.2025 15:42 Reaguje na Jarka O.Jinak Peksa je u Pirátů persona non grata a jak nepatřím k fanklubu, tak ty odměny Hřiba v PRE byly skutečně chybou PRE a ne jeho, to je fakt bouře ve sklenici vody.
Jak jsem psal, já to fakt nehodím Zdendovi proto, že bych s ním nějak názorově souzněl. Plus Richterová je fakt exot a třeba když jsem četl tohle https://medium.seznam.cz/clanek/tereza-nislerova-babis-slibuje-nezavislost-ct-a-mezitim-chysta-jeji-podrizeni-186183, tak jsem si málem ublikl.
Ale ono to stojí za hovno kam se člověk podívá a jak už jsem psal, s Piráty to vypadá na nej taškařici .. a nej šanci, že se ty dnešní hrůzné spolky rozsypou, stranické kádry půjdou do pryč a příště to snad bude o něco lepší. Nic víc si od toho neslibuji.


Ničivé počasí v jihovýchodní Asii není náhoda. Teplejší oceány poskytují bouřím více energie
Tisíce starých skládek v Evropě mohou při povodních ohrozit pitnou vodu
Studie: Africké pralesy už uhlík nezachytávají, naopak ho produkují