https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/elektromobily-nechceme-prilis-tiche.tissi-totiz-neznamena-bezpecnejsi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Elektromobily nechceme příliš tiché. Tišší totiž neznamená bezpečnější

17.8.2022 18:30 | PRAHA (Ekolist.cz)
Provoz bezemisní, čistý alespoň tak, jak čistý byl zdroj energie pro nabití baterie. To je jeden ze zřejmých kladů e-mobility. Jako další bývá zmiňována jízda tichá, nevytvářející hluk. Jenže s elektromobily je to složitější. Výrazně tišší jsou jen při pomalé jízdě. A právě tehdy jsou nebezpečnější.
 

Elektrická a hybridní auta (jezdící na plyn a elektřinu) vydávají při nízkých rychlostech zvuky o nižší frekvenci. Nemají spalovací motory, které by konstantě produkovaly hluk a vibrace. Jinými slovy: jejich provoz je při pomalé jízdě tichý a je tedy snadné je přeslechnout.

Už v roce 2008 upozornili inženýři z univerzity v kalifornském Riverside na neduh, který se s tím pojí. Zvolna popojíždějící elektromobil, který se průměrnou rychlostí 8 km/h šine asfaltem, si pustíme blíže k tělu. Pokud z nejrůznějších důvodů nezareagujeme na jeho pohyb, zaregistrujeme ho sluchem teprve, až když je v průměru 3,4 metrů od nás. To je o 74 % blíže, než se k nám nepozorovaně dostane auto spalovacím motorem. Které při stejné rychlosti zaslechneme na 11 metrů.

Kratší reakční doba, větší riziko nehod

Řidič za volantem konvenčního vozu se spalovacím motorem má tedy - když mu nějaký neopatrný chodec, hrou zaujaté dítě, nepozorný cyklista, člověk se zrakovým postižením - znenadání vstoupí do cesty, reakční dobu okolo 2 vteřin. Řidič elektromobilu pak méně než vteřinu. Necelou vteřinu na reakci - chodců i řidičů - pak u elektrických a hybridních aut prokázaly i další experimenty s reálným hlukovým pozadím.

Problém to je, protože globálně se 55-67 % všech dopravních nehod se odehraje právě v nízké rychlosti, při pojížďkách zastavěnými oblastmi, u křižovatek, přechodů a odbočení. Za situací, které z takových tichých elektromobilů činily ultimátní predátory. Přesněji (podle výsledků studie amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu), u tichých elektromobilů je o 37 % větší pravděpodobnost srážky s chodcem, pro cyklisty je pak riziko srážky o 56 % vyšší.

Reakcí na tato zjištění byly první regulace a vyhlášky, které ukládaly povinnost výrobcům elektromobilů učinit je za provozu při nízkých rychlostech hlasitějšími. Jako první s tím v roce 2010 začali v Japonsku a USA, potřebnou legislativu má od roku 2014 i EU. V současnosti v Evropě platí (pro všechna čtyřkolová elektrická vozidla a elektrické hybridy), že hlučnost takového vozidla musí být nepřetržitě – měřeno ze vzdálenosti 2 metrů – nejméně 56 dBA.

Tišší nejsou. Nemohou být

Při rychlejší jízdě se už rozdíly v produkovaném hluku mezi elektromobily/hybridy a konvenčními vozy se spalovacími motory stírají. Elektromobil jedoucí 30 km/h už se na vůz se spalovacím motorem dotahuje, a při 50 km/h jej hlasitostí dorovnává. Stejně hlasité jsou oba typy pohonu při vysokých rychlostech (okolo 110 km/h). Na dálnici je to okolo 89 dB. O to, jaký je pod kapotou vlastně pohon, přitom v takových rychlostech už tolik nejde: hlučnost automobilu na silnici ovlivňuje mnoho faktorů, včetně jeho konstrukce, rychlosti jízdy a fyzikálních podmínek na silnici.

Představa, že by kompletní přechod ze spalovacích motorů na elektromotory učinil provoz na silnicích tišší, je nicméně lichá. Při jízdě vyšší rychlostí jsou elektromobily stejně hlasité jako ty konvenční.

Bydlení na doslech dálnice nebo rušné silnice by tím nebylo o nic komfortnější. A v zónách s rychlostním omezením, na zasídlené ploše intraviálnů obcí a měst? Tam by elektromobily mohly být výrazně tišší a nerušivé. Takové je ale z důvodu celkové bezpečnosti silničního provozu mít nechceme


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

17.8.2022 10:02
Nevím, jestli jsem tu už učinil tento coming out, ale máme ve firmě dva služební elektromobily. Dokonce jsem s jedním z nich už i párkrát jel a musím říct, že ta tichá jízda v nízké rychlosti (což je vzhledem k jejich určení na ježdění okolo komína celkem obvyklý provozní režim) je jeden z největších benefitů. Nechápu, proč se to zase nejací magoři snaží zrušit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.8.2022 11:46 Reaguje na
Zřejmě proto, že tiché auto je nebezpečné pro okolí, stejně jako kolo bez zvonku, o těch dalších elektro novinkách ani nemluvě, že.
Odpovědět
ig

17.8.2022 11:54 Reaguje na smějící se bestie
Okolí se nemá bezmyšlenkovitě vrhat pod auto (a to ani pod elektrické). A okolí se sluchátky v uších si o to koleduje samo (a vrhá se pod všechna vozidla, možná s výjimkou startující stíhačky) :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.8.2022 14:35 Reaguje na
nerad ruším Vaši podnětnou dyšputaci, ale bavíme se o rychlostech, kdy není prakticky žádný hluk od odvalování kol, to je tak 15 km/h na ultrahladkém asfaltu s porézním povrchem a bůhvíjestli 3km/h po kočičích hlavách. tam běžné auto se spalovacím motorem na benzín jede na jedničku na volnoběžné otáčky (nebo dokonce na čtvrt spojky), a hlučnost je minimální. kdyby byl elektromobil vybaven "vrčítkem"srovnatelné hlasitosti, bylo by vrčení na úrovni tichého hovoru polohlasem. pokud by měl být etalonem hlasitosti nějaký luxusnější model benzíňáku s lepším odhlučněním, potom by vrčítko vrčelo hlasitostí mileneckého šepotu ve společné turistické noclehárně.

mimochodem, rychlostí chůze se pohybující moderní autobus s motorem vzadu je před čumákem prakticky nehlučný.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.8.2022 09:18 Reaguje na smějící se bestie
Poněkud by se dalo poznamenat, že pokud si někdo kdo je účastníkem provozu nacpe do učí hluk ze sluchátek, tak je to úplně jedno jak hlučné je elektromobil. Lidi chodí jak mentálně zdeformovaný a někteří i jsou
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 19:18 Reaguje na
Sobecky, ynformaticky sajrajt promluvil. Možná, že by se vám 4ozsvitilo v okamžiku, kdy ten tichounky elektromobil sejme společnosti nepotřebné jezibabu, které jste radil vylézt mezi nohama, prostě proto, protože jej neslyšela.
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

17.8.2022 13:22
Zbytečná starost, ono když takové elektrocosi chytne, není to moc tiché. Tak honem si to všichni kupte, cobychom neudělali pro naši ekologii a čisté ovzduší ve městech.
https://www.youtube.com/watch?v=5r-yN8SugWM
https://www.youtube.com/watch?v=ogfCHycGN5U
Odpovědět
DB

Darth Bane

17.8.2022 19:21 Reaguje na Milan Vítkovič
Máte nějaký jiný nápad individuální motorizace, až arabaci budou požadovat platbu za ropu v blondýnkach, které tam nerostou, a vaše měna bude mít cenu menší, než hajzlpapir, a globální exporty poklesne na desetinu současného stavu????
Odpovědět
pm

18.8.2022 08:03 Reaguje na Darth Bane
Syntetická paliva...
Odpovědět
DB

Darth Bane

18.8.2022 16:07 Reaguje na
A z čeho je račte vyrábět, a v jakém množství???? Zkuste nějakou studií, která v EU nahradí 14 milionů barelů roPy denně. Já se ptal na řešení použitelné pro řadového poslance v CR, ne předsedy evropské komise.
Odpovědět
MV

Milan Vítkovič

18.8.2022 09:54 Reaguje na Darth Bane
já tě opět zdravím DB, myslel jsem, že už tě ze mě kleplo. Určitě, nápadů je celá řada, ovšem, pokud bude ropa, nikdo tě nepustí na svět s něčím levným, nedej bože ještě čistým palivem. Jde zde o obrovský kšeft a když při tomhle obchodu ještě zedřou z lidí kůži za eko poplatky a jinou šikanu, to vše bez práce, tak by asi byla hloupost spustit jiný směr paliv. Baterie a elektro mělo být pouze překlenutí automobilovho průmyslu v krizi, než se toho chytli i ostatní a v tomhle nesmyslu spatřili spásu světa.
Odpovědět
DB

Darth Bane

18.8.2022 16:04 Reaguje na Milan Vítkovič
Hloupý Vitkovici, k ropnemu zlomu došlo v roce 2018, a v roce 2030 se této bude těžit o 30 procent méně. Tedy dostupnost v Evropě si můžete snížit na polovinu, a to už v roce 2030. Preklenuti jaké krize??? To jako si myslíte, že se pak bude pár let jezdit na baterie, a další ropa se vytvoří???
Odpovědět
Pe

Petr

17.8.2022 16:15
A já naivně myslel, že lidi budou rádi, že je ve městech ticho a klid.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.8.2022 17:40
Ale na to existuje osvědčené řešení. Muž s červeným praporkem dostane zvonek nebo rolničku!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.8.2022 07:56
Nevím, ale i u moderních spalováků dnes slyším spíše hluk od pneumatik, než
od motoru. To u pokusů o elektroauta před 25 lety to byl šok, když jsem jel
na kole do kopce a předjížděla mě Škoda Forman na elektropohon. Tehdy jsem
čekal hlučný motor a tu pouze tiché šumění pneumatik.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2022 11:42
Na to není potřeba e-mobil, to zvládne i jakýkoli hybrid ... v nízských rychlostech jede jen na e-motor. Ok, je to sice ze začátku trochu nezvyk ... před léty měl soused občasně naplňující vztah s jednou paní, co měla L RX, a až asi napotřetí mi došlo, co je mi na tom autu při pomalé jízdě divné:-))).

Lidi prostě musel čumět ... chodci i řidiči. E-skůtr taky není slyšet, kolo a kolobrnda taky ne a vše může člověka sestřelit.
Odpovědět
LB

Lukas B.

18.8.2022 13:23 Reaguje na Svatá Prostoto
kdysi jsem se bavil s jedním strojařem který dělal konstruktéra-vývojáře někde u nějaký subdodávky pro výrobce dílů pro bicykly, a říkal, že "cvrček" volnoběžky na kole jde odhlučnit velmi snadno, ale že požadavek na odhlučnění není a je to bráno jako prvek bezpečnosti při nižších rychlostech.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.8.2022 15:13 Reaguje na Lukas B.
Volnoběžka cvrčí, ale když fakt jen zlehka pošlapáváte, tak na dobře seřízeném kole jste jak duch:-))).

V podstatě čím větší vergl, tím bezpečnější ... to mne nikdy nenapadlo, že já s tím vždycky šteloval a mazal:-)))
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist