Elektromobily podle experta nemusí snížit německé emise CO2
"V loňském roce pocházela z obnovitelných zdrojů zhruba třetina elektřiny vyrobené v Německu. Hlavním energetickým zdrojem nadále bylo uhlí. A kvůli tomu nemusí být elektrická auta, která využívají průměrný německý energetický mix, nutně šetrnější ke klimatu než moderní vozy s benzinovým a dieselovým pohonem," uvedl Vohrer.
Podle něj tak zatím největší měrou přispívá ke snížení emisí CO2 v dopravě využívání biopaliv jako příměsí pro pohonné směsi. "Potenciál jejich dalšího využívání je však omezený, i když by měly mít v systému ekologicky udržitelné dopravy významnou roli," řekl Vohrer.
Vohrer vyjádřil přesvědčení, že pro významné snížení emisí CO2 v dopravě je potřeba zcela změnit způsob, jak se Němci přepravují. Podle něj je třeba v první řadě omezit cesty osobními auty na co nejmenší míru, teprve poté by měly jejich dopravní výkony přebírat elektromobily. Jako podmínku pro jejich efektivní využívání ale Vohrer uvádí, že německá energetika musí být z větší části založena na obnovitelných zdrojích. Ty by podle vládního plánu měly v roce 2035 pokrývat 60 procent německé spotřeby elektřiny.
Německá vláda si v minulosti stanovila cíl, že v roce 2020 bude v zemi jezdit milion vozů s elektrickým pohonem. Podle odborníků se splnění tohoto cíle nyní nedá očekávat, protože v současnosti je v Německu registrováno 25 000 čistě elektrických osobních vozů a 130 000 hybridních osobních aut.
Vláda však nadále hledá způsob, jak rozvoj elektromobility podpořit. Minulý týden schválila zavedení nákupních pobídek ve výši 4000 eur (108 000 Kč) pro elektromobily a 3000 eur (81 000 Kč) pro hybridní vozy. Nově pořízená elektrická auta budou na deset let osvobozena od daně z vlastnictví motorového vozidla. Vláda rovněž investuje v příštích třech letech 300 milionů eur (8,1 miliardy Kč) do výstavby dobíjecích stanic.
reklama