https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/emisni-skandal-krome-vw-zasahl-v-mensi-mire-i-fiat-nebo-nissan
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Emisní skandál kromě Volkswagen zasáhl v menší míře i Fiat nebo Nissan

14.6.2018 00:12 | BERLÍN/PRAHA (ČTK)
Kromě Volkswagenu zasáhly emisní skandály v poslední době i jiné významné světové automobilky jako je BMW, Daimler, Fiat Chrysler, Nissan či Renault. / ilustrační foto
Kromě Volkswagenu zasáhly emisní skandály v poslední době i jiné významné světové automobilky jako je BMW, Daimler, Fiat Chrysler, Nissan či Renault. / ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Kromě Volkswagenu zasáhly emisní skandály v poslední době i jiné významné světové automobilky jako je BMW, Daimler, Fiat Chrysler, Nissan či Renault.
 

BMW - Loni v prosinci začala mnichovská prokuratura předběžně vyšetřovat podezření, že výrobce luxusních automobilů BMW využívá software pro manipulaci s emisemi. Německá organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe uvedla, že za podezřením stojí testy vozu BMW 320d, které uskutečnila spolu s magazínem WISO veřejnoprávní televize ZDF. Testování ukázalo, že BMW 320d v laboratoři bez problémů splňuje normu Euro 6, zatímco ve skutečném provozu produkuje násobně více oxidů dusíku. Letos v březnu podali žalobu na BMW američtí motoristé, podle kterých automobilka vybavila desítky tisíc vozů X5 a 335d softwarem pro manipulaci s emisemi, aby zajistila, že úspěšně projdou federálními testy. Jde o automobily vyráběné v letech 2009 až 2011. Spolu s automobilkou motoristé zažalovali také jejího dodavatele komponentů Robert Bosch GmbH. Již v létě automobilka společně s firmami Audi a MAN uzavřela se spolkovou zemí Bavorsko dohodu, že upraví polovinu svých naftových vozů podléhajících normě Euro 5 a registrovaných v Německu.

DAIMLER - Německé ministerstvo dopravy dnes uvedlo, že zhruba 774.000 automobilů Mercedes-Benz, které vyrábí koncern Daimler, je v Evropě vybaveno nepřípustným softwarem pro regulaci emisí. V samotném Německu se uvedený problém podle ministerstva týká 238.000 aut. Německá vláda nařídí, aby tato auta byla okamžitě svolána.

FIAT CHRYSLER - Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v lednu obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodala v USA přibližně 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Jde o automobily Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. V březnu pak firmu začala kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Automobilka tvrdí, že její naftové vozy jsou zcela v souladu s emisními předpisy. V květnu Evropská komise zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění.

NISSAN - V květnu 2016 Jižní Korea obvinila japonskou automobilku Nissan Motor, že podobně jako Volkswagen u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Nissan to odmítl. Loni Jižní Korea kvůli emisním skandálům zakázala prodej deseti modelů aut Nissan a také BMW a Porsche.

RENAULT - V lednu 2016 oznámila tehdejší francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, že francouzská automobilka Renault svolá zhruba 15.000 aut, kterým upraví motor tak, aby splňoval emisní normy. Krátce předtím pracoviště automobilky prohledávali kvůli technologii měření emisí vyšetřovatelé. Ministryně krátce po vypuknutí skandálu kolem měření emisí u Volkswagenu nařídila ve své zemi testy aut různých značek. U Renaultu testy ukázaly překročení norem oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Vláda tehdy zdůraznila, že v renaultech není na rozdíl od VW systém umožňující manipulovat s výsledky měření emisí. Loni v lednu ale automobilku začala vyšetřovat francouzská prokuratura.

VOLKSWAGEN - V září 2015 americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý koncern Volkswagen, že do svých vozidel s naftovým motorem pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Vozy s těmito motory se už v Evropě neprodávají. Koncern kvůli skandálu čelil řadě žalob a vyšetřování. Americká vláda uzavřela loni 11. ledna s Volkswagenem dohodu ohledně urovnání skandálu. Automobilka přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (téměř 94 miliard Kč). V souvislosti se skandálem bylo obviněno šest vysoce postavených zaměstnanců automobilky. Volkswagen se už dříve dohodl, že ve Spojených státech v důsledku skandálu vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulátorů, zákazníků a prodejců.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist